-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Selvevaluering og strategisk utvikling av egen skole

Introduksjon

I dette programmet utfører deltakerne en selvevaluering av egen skole, med mål om at skolen best mulig kan bidra til elevenes utvikling og læring. Selvevalueringen anvendes som grunnlag for å utvikle en ledelsesstrategi for utvikling og endring av egen skole med sikte på å øke elevenes læringsutbytte. I særlig grad vektlegges de faglige pedagogiske og organisatoriske betingelsene for å lage gode skoler.
 

Kursets innhold

  • Selvevaluering av egen skole
  • Metodisk opplegg for selvevaluering
  • Selvevaluering av ledelseseffektivitet
  • Selvevaluering av undervisning
  • Selvevaluering av elevresultater
  • Innsamling og tilrettelegging av data
  • Lærernes arbeid med elevdata
  • Ledelsens analyse av elevdata
  • Stressmestring og endringsledelse 
  • Strategier og metoder for å skape en arbeidsplass der en selv og andre motiveres av og mestrer store utfordringer og belastninger 
  • Selvevaluering av læringsmiljø
  • Klasseledelse
  • Forventninger til læring
  • Utvikling av sosiale og pedagogiske relasjoner
  • Strategisk utvikling av egen skole
  • Strategi teori
  • Ledelse av strategiske prosesser i egen skole
  • Lærersamarbeid og organisasjonslæring
  • Prinsipper for effektivt lærersamarbeid
  • Lærersamarbeid i praksis
  • Lærernes analyse av egen undervisning
  • Læringsstøtte og undervisningskvalitet
  • Ledelse av endring og kvalitetsutvikling i skoler
  • Presentasjon av handlingsplaner for økt læring i egen skole

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.