-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Skoleutvikling II

Introduksjon

Skoleutvikling II er Executive Master og Management med spesialisering i skoleledelse sitt avslutningsprogram.

Mens skolemasterens første år gir en bred oversikt og perspektiv på skoleeffektivitet, skoleledelse og strategier for skoleutvikling, tar Skoleutvikling I og II i større grad opp de pedagogiske, institusjonelle og samfunnsmessige betingelsene for å lage en skole hvor elevene lærer mer. I disse programmene gjennomgås og diskuteres de viktigste faktorer som påvirker skolens kvalitet. Skoleutvikling I setter fokus på de pedagogiske og didaktiske betingelser for skoleeffektivitet, mens Skoleutvikling II tar opp de institusjonell og samfunnsmessige betingelser for skoleeffektivitet.

I dette programmet tas således de organisatoriske og samfunnsmessige betingelser for effektiv skoleutvikling opp. Temaer som belyses er skolekultur, samarbeidsrelasjoner innen og mellom skoler, skolen som læringsarena og samfunnets rammebetingelser for skoleutvikling som eierstyring, accountability og teknologi. Programmet inneholder et studieopphold i California.

Kursets innhold

Strategisk utvikling av egen skole
Metodisk opplegg
Strategi teori
Ledelse av strategiske prosesser i egen skole

Elevens læringsstøtte
Undervisning for økt læring
Selvregulering
Elevinvolvering i egen læring

Organisatoriske forutsetninger for økt læring
Rekruttering
Ressursallokering
Normer for læring

Læringsstøtte og undervisningskvalitet (gjennomføres i California)
Bruk av observasjonsprotokoller
Skolelederens sosiale nettverk
Bruk av data for elevenes læring
Rektors påvirkning for elevens læring

Elevpresentasjoner
Presentasjon av handlingsplaner for økt læring i egen skole

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.