- Norsk
- MAN 5112
- 30 Studiepoeng
Introduksjon
Strategisk forretningsutvikling og innovasjon handler om å utforske og utnytte muligheter. Programmet tar utgangspunkt i at digital teknologi definerer hva som er mulig; man kan gjøre helt nye ting og det man allerede gjør på nye måter. Det kan gjelde organisering, prosesser, kundeopplevelser eller forretningsmodeller. Digital teknologi utvikler seg slik at det både skapes og kreves en høy endringstakt i organisasjoner og deres omgivelser.
Det å være i stand til å utforske og utnytte slike muligheter og håndtere den høye endringstakten vil utfordre tradisjonell praksis innen forretningsutvikling og innovasjon, organisering og ledelse. Programmet er forankret i fagområdene strategi, ledelse, og innovasjon med fokus på forretnings- og teknologiforståelse samt smidig organisering og innovasjonsprosesser,
Sentralt i programmets gjennomføring er et prosjektarbeid hvor deltakerne skal arbeide med et reelt innovasjonsprosjekt. Prosjektet kan ta utgangspunkt i et problem, en utfordring eller en mulighet og ta sikte på forenkling, forbedring eller fornyelse. Arbeidet organiseres gjennom en systematisk læringsprosess der deltakerne kan velge mellom en utredningsorientert prosess og eller en mer iterativ og interaktiv prosess (Innovator's Method). Læringsprosessen støttes av en digital verktøykasse for innovasjon og deltakerne blir veiledet gjennom arbeidets ulike faser. Prinsippene i prosessen har fellestrekk med kjente metodikker som eksempelvis Lean Startup og Design Thinking.
Programmet henvender seg til alle med interesse for innovasjon, forretningsutvikling og forbedringsarbeid, og som har eller ønsker en aktiv og ansvarlig rolle innen dette. Det er ikke nødvendig med bakgrunn fra teknologisiden. Programmet er velegnet for virksomheter med problemer eller ideer man ønsker å få utredet eller testet.
Programmet gjennomføres med fem samlinger over 3-4 dager, med en samling (som regel den andre) i utlandet. I tillegg holdes 1-2 webinarer mellom hver samling. Undervisningsformen veksler mellom forelesninger, gjesteforelesere, caseundervisning, diskusjoner og arbeid med oppgaver. (Dersom samling 2 ikke kan gjennomføres i utlandet, leveres innholdet digitalt fra vår samarbeidspartner.)
Kursets innhold
Se beskrivelse av hver samling lenger ned for mer informasjon
- Forretningsutvikling, verdiskaping og teknologi
- Innovasjon, innovasjonsmodeller og innovasjonsprosess
- Teknologisk utvikling og nye forretningsmuligheter
- Forretningsprosesser og virksomhetsarkitektur
- Organisering for innovasjon og forretningsutvikling
Forbehold
Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.