-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Strategisk ledelse

Introduksjon

Bedrifter – private så vel som offentlig, står i dag overfor store strategiske utfordringer. Økt konkurranse, dynamiske omgivelser, større grad av internasjonalisering, og et stadig økende krav om kostnadseffektivitet krever da også en tilsvarende økt strategisk forståelse.

God strategisk ledelse handler derfor om å systematisk kartlegge signaler og trender, avdekke mønstre og se retningene som utvikler seg – noe som krever en dyp og analytisk forståelse av indre og ytre krefter som påvirker organisasjonene. Det handler også om evnen til å ta riktige beslutninger på rett tidspunkt, og ikke minst handler det om endringsvillighet siden konsekvensen av denne økte dynamikken ofte dreier seg om å gjennomføre større endringsprosesser som kan være både utfordrende og komplekst å lede.

Målsetningen med dette programmet er derfor å kunne gi deltakere, med variert teoretisk bakgrunn og yrkeserfaring, en grundig kompetanse innenfor de forskjellige aspektene av strategisk ledelse. Programmet legger vekt på å presentere både analysemodeller og teorier som skal utvikle deltakernes evner til å se virksomheten i et helhetlig og strategisk perspektiv, og som kan være til hjelp under hele strategiprosessen fra oppstart til gjennomføring.

Deltakerne skal etter gjennomføringen av programmet forventes å kunne gi betydelig bidrag til en kreativ og praktisk strategiprosess i sine respektive bedrifter. Dette krever imidlertid stor arbeidsinnsats, både før og under samlingene. Prosjektoppgaven som er en sentral del av programmet, skal dokumentere at deltakerne kan anvende kunnskapen.

Kursets innhold

1. samling
Strategibegrepet og de strategiske fundamentene. Strategisk analyse herunder intern analyse av ressurser og ekstern analyse av konkurransearenaen.

30 timer fysisk tilstedeværelse.

2. samling
Strategisk analyse ekstern/intern - omgivelser, verdiskaping, ressurser og konkurransestyrke. Interessenter. Strategiske valg, etiske- og bærekraftsmessige problemstillinger. Forretningsmodeller

Samlingen vil bestå av 22 timer fysisk tilstedeværelse (3 dager). Resterende 8 timer vil bestå av digitalt  innhold som blir distribuert til studentene på forhånd. Disse, samt case og artikler vil være utgangspunkt for diskusjon og gruppearbeid gjennom de tre dagene.

3. samling
Gjennomgang av ulike konkurransestrategier herunder organisk vekst gjennom kunnskapsutvikling, fusjoner, oppkjøp, outsourcing/konkurranseutsetting. Konsernstrategier. Strategi i offentlig sektor, internasjonal strategi og strategiske allianser.

Samlingen vil bestå av 22 timer fysisk tilstedeværelse (3 dager). Resterende 8 timer vil bestå av digitalt  innhold som blir distribuert til studentene på forhånd. Disse, samt case og artikler vil være utgangspunkt for diskusjon og gruppearbeid gjennom de tre dagene.

4. samling
Strategiimplementering, strategisk kontroll og strategisk lederskap.

Samlingen vil bestå av 22 timer fysisk tilstedeværelse (3 dager). Resterende 8 timer vil bestå av digitalt  innhold som blir distribuert til studentene på forhånd. Disse, samt case og artikler vil være utgangspunkt for diskusjon og gruppearbeid gjennom de tre dagene.

5. samling
Ulike strategiske emner: Innovasjon i offentlig sektor, tillit, digitalisering og nye forretningsmodeller.

30 timer fysisk tilstedeværelse.

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.