Introduksjon
Verdibasert prising er et av de områdene hvor ledere mangler tilstrekkelig kompetanse og mangler en klart strategi. De fleste lederne velger konkurrentenes prisnivåer, eller finansdirektørens kost-pluss beregninger. Dette gjør at bedriftene både taper inntekter og konkurranse evne. Dette kurset om prisbeslutninger gir studentene en grundig innføring i verdibasert prising.
Dette kurset i verdibasert prising kombinerer faglig innhold med praktisk gjennomføring i tverrfaglige studentgrupper.
Kurset leder studentene gjennom en prisbeslutningsprosess hvor de skal analysere og utvikle en verdibasert prisstrategi for en selvvalgt bedrift. Bransjene de velger kan være alt fra entreprenører og oppstartsbedrifter, service og tjenester, B2B, helse og velvære, kultur og kreative aktører, globale markeder, teknologi, netthandel, delingsøkonomien, og miljø og grønne produkter, for å nevne noen. Arbeidet med prisbeslutninger gir studentene innsikt i verktøy som trengs for å jobbe systematisk, analytisk og planmessig med prisutviklingen i enhver bedrift.
Kompetanse om verdibasert prising gir et konkurransefortrinn på jobbmarkedet fordi det er relevant for alle type bedrifter og bransjer.