AI og produktivitet: Individuelle, organisatoriske og samfunnsmessige effekter
For enkeltpersoner kan GenAI være utrolig produktivt. Nylig satt jeg med en programmerer som ønsket å teste om et nettsted kunne bygge inn et Google-dokument. Det viste seg at det ikke gikk, men det kunne bygge inn HTTP (hypertekst). Så han tok Google Doc-lenken, hoppet over til ChatGPT, skrev «legg denne i en iFrame». ChatGPT produserte pliktoppfyllende den nødvendige koden i løpet av noen sekunder. Han kopierte koden, limte den inn – og det fungerte.
Dette er utvilsomt en produktivitetsøkning for denne programmereren, som ellers ville ha måttet huske og skrive koden for en iFrame-omslag (eller i det minste vite hvor den skulle finne den.) Dette eksemplet viser også hva ChatGPT er flott for: Reprodusere, med rimelig kontekstualisering, varianter av det som har blitt produsert før. Selv har jeg brukt det til å generere det første utkastet til kontrakter, emnebeskrivelser og, ja, elementer av essays (ikke dette). ChatGPT og dets konkurrenter kan hjelpe deg med å generere tekst, bilder, presentasjoner og annet materiale, så lenge originalitet ikke er nødvendig eller verdsatt – og kan gi nokså store produktivitetsgevinster på individnivå.
På organisasjonsnivå er det litt annerledes. Fra store bedrifter i USA har man sett at opplæring og kvalitet på kundesentre er forbedret ved bruk av generativ AI, men resultatene er ikke voldsomt høye foreløpig (Brynjolfsson et al 2023). En leder jeg snakket med fortalte meg at hovedeffekten av ChatGPT han hadde sett så langt var at e-poster hadde blitt mye høfligere. Men veltalenhet er ikke informasjonsdybde, og jeg tviler på om raskere generering av tekst og bilder vil føre til produktivitetsgevinster i organisasjonen, siden de som skal motta informasjonen også må øke sin produktivitet.
Mine studenter kan nå produsere svada i et imponerende tempo og med en kompleksitet verdig en fransk postmodernist. Men min evne (og vilje) til å lese og forstå det som kommer er ikke økt. På den annen side kan jo jeg bruke ChatGPT til å lese og karaktersette – et eksempel på at studentene later som de skriver og jeg later som jeg leser.
Om dette er en situasjon vi egentlig vil ha, er jo noe vi bør diskutere. Er dette et tegn på tidens forfall, eller begynnelsen på en ny kommunikasjonsform, der min AI snakker til din AI og avtaler ting på våre vegne? Kanskje jeg endelig kan få tilbake den sekretæren jeg hadde på nittitallet…
En parallell til søketeknologi?
For noen år siden deltok jeg i et forskningsprosjekt som studerte bruken og effektene av søketeknologi. En av konklusjonene (Andersen 2012) var at søkemotorer fungerte utmerket i generelle Internett-søk (dvs. Google, Baidu og Bing), ganske bra på kunderettede nettsider (dvs. aviser, Amazon, teknologiselskaper som Dell), men nokså dårlig for interne søk. Mens teknologien var den samme, var både hvordan den ble brukt (dvs. hva folk lette etter) og hvordan resultatene ble prioritert forskjellig. I en generell søkemotor søker folk over millioner av nettsider. Vanligvis vil man ha det samme som andre – så Google viser de mest populære resultatene. For et kommersielt nettsted søker folk etter spesifikke ting (som et fysisk produkt, et svar på vanlige spørsmål eller en nyhetsartikkel), og generelt vil de enten ha det mest populære valget eller det selskapet ønsker å vise dem – f.eks. varer som er på lager og lønnsomme.
For bedriftssøk, der du søker på tvers av enten all informasjonen din bedrift har, eller spesifikke samlinger av informasjon (for eksempel en lovdatabase eller et sett med interne instruksjoner), har du problemer: For det første har du ikke nok data til å virkelig få maskinlæringsmodellene til høy presisjon, fordi selv store selskaper vil ha begrensede samlinger av informasjon sammenlignet med hele Internett. For det andre er målfunksjonen til søket – det vil si hva du leter etter – normalt ikke den mest populære varen, men noe mye mer spesifikt. I en bedriftssetting er det mye mer sannsynlig at du søker etter et spesifikt dokument, ofte bare relevant for deg eller en liten arbeidsgruppe, og som sådan vil du måtte stole mer på kategorisering (Andersen 2006), i form av kuraterte data og hierarkiske, menneskelig navigerbare datastrukturer.
For meg er det i hvert fall fullt mulig at produktivitetsgevinstene fra generativ AI vil komme saktere i eksisterende selskaper av omtrent samme årsak som søketeknologi ofte svikter der: Datasettet er ikke stort nok, og kravene ikke enhetlige nok.
AI-ing, AI-isering, AI-transformasjon
Unruh og Kiron (2017) deler digitalt drevet endring inn i digitisering (gjør det analoge digitalt), digitalisering (endringsprosesser for å utnytte den digitale teknologien) og digital transformasjon som den komplette omorganiseringen rundt den nye teknologien. David (1990) observerte at det tok omtrent tretti år å realisere de fulle produktivitetsgevinstene fra den andre industrielle revolusjon (dvs. å erstatte damp- eller vannkraft overført gjennom belter og trinser med elektrisk kraft distribuert gjennom kabler) fordi fabrikkeierne fortsatte å stille opp maskinene der beltene og trinsene hadde vært.
Nåværende innsats for å bruke AI for å øke produktiviteten er fremdeles i den den første fasen. Teknologien er rettet mot prosesser som er repeterbare, kjedelige og arbeidskrevende, for eksempel automatisk klassifisering og kontroll av reiseutgifter, talegjenkjenning for å rute kundeanrop til riktig agent, chat-bots for å håndtere enkle kundeforespørsler, og tale- og bildegjenkjenning for å fremskynde opplæring av ansatte. Produktivitetsgevinster har en tendens til å være beskjedne i spesifikke tilfeller, men kan være ganske dramatiske samlet sett – og de kommer først og fremst for de enkle oppgavene.
Så ja, det kommer til å bli produktivitet ut av AI. ChatGPT også. Men det kommer til å ta tid, og det kommer til å skje andre steder enn der man har trodd.
Og vi må reorganisere for å få det til.