After the first degree (BBA) in 1974 I went into industry and after a couple of short time jobs serving as an financial consultant and a data programmer I got into the media business in 1977. Serving as a sales manager and later organization and IT manager of the local newspaper in my home town of Drammen, I went for further education and completed my MBA at Henley Business School in 1985.
The same year I started out as a management consultant and worked for newspapers and newspaper organisations in Norway and Sweden from 1985 until 2007. I started the doctoral programme (DBA) at Henley Business School in 1992 and after going in and out of that program, I finally completed the doctorate in 2003 with a thesis on leadership practices in newspapers in Norway and Sweden.
From 2005 I was hired as a part time lecturer at BI in Drammen, and in 2008 I was hired 50% and in 2011 100%. After the closing down of the BI campus in Drammen, I went to work in Oslo and in 2015 I moved to Bergen where I served as an Associate Professor at the Bergen Campus. In 2020 I was appointed Teaching Professor and is now emeritus.
My professional interests are media strategy and organization and my publications have to some extent reflected that. In later years I have got a great interest in developing new methods of learning - especially in a format of Blended Learning and online activities. I experiment with new formats as videos, digital dialogue and other forms of active learning formats.
In 2018 I was awarded the Pedagogical Innovation Award.
Mediebransjen er i stor endring. Dette er noe lederne i mediehusene kjenner på, ikke minst redaktørene. Kan all turbulensen rundt endring slite slik på redaktørene at de vurderer stillingen sin? Denne artikkelen tar opp nettopp dette emnet, turnover blant redaktører. Et spørreskjema gikk digitalt ut til samtlige medlemmer av Norsk Redaktørforening i 2016. Vi fikk inn 205 svar på undersøkelsen. Turnover, den avhengige variabel, ble kartlagt i form av turnover-intensjon. Resultatene viser en høy grad av jobbtilfredshet hos redaktørene, men at denne er under press gjennom jobbusikkerhet og rollekonflikter. Resultatene viser også at yngre redaktører har større sannsynlighet for å ville slutte i jobben. Det er ingen forskjell på kjønn. Endringer i organisasjonen (antall endringer, endringstrykk) korrelerte positivt med planer om å slutte i jobben. En SEM-modell med god tilpasning viste at turnover i sterkest grad ble predikert av jobbtilfredshet (negativ sammenheng), og at det var klare positive sammenhenger med rollekonflikt og jobbusikkerhet. Det ble skilt mellom to former for jobbusikkerhet: kvantitativ (frykt for å miste jobben) og kvalitativ (engstelse for endringer innad i jobben), som begge predikerte turnover blant norske redaktører. Økt turnover blant redaktørene fremover kan, dersom turnover er av dysfunksjonell type der man sliter med å erstatte kompetansen, resultere i redusert samlet kompetanse i mediebedriftene og redusert kvalitet på for eksempel aviser og produkter på digitale plattformer.
Wilberg, Erik & Matthiesen, Stig Berge (2017)
Redaktører i Omstilling: Faktorer som påvirker et høyt jobbengasjement
Norske redaktører er stort sett tilfreds med og er engasjert i jobben, men kjenner større usikkerhet i den digitale verden. Vår spørreskjemaundersøkelse til redaktørene i norske mediehus belyser ulike hendelser i utviklingen i mediebransjen og følelser, krav og forventninger i arbeidssituasjonen. Videre tar analysen for seg i hvilken grad redaksjonene er forberedt på de endringer man nå ser. Jobbengasjement analyseres i forhold til endringstrykk og rolleavklaring. Resultatene viser at det er ulikheter i vurderingen av eksternt trykk, roller og syn på ledelse. I mange tilfeller er det også forskjell mellom overordnede og underordnede redaktører. Analysen viser også at proaktive redaksjoner har høyere score på transformasjonsledelse og mindre på rollekonflikter. Det er klare positive sammenhenger mellom et transformasjonsorientert ledelsessyn, klarhet i lederrollen og jobbengasjementet.
Wilberg, Erik (2017)
Large Classes: Better Results with Blended Learning
Journal of International Doctoral Research, 5(1), s. 9- 27.
Bøe-Lillegraven, Tor & Wilberg, Erik (2016)
Editor, Executive and Entrepreneur. Strategic Paradoxes in the Digital Age