Årsrapport 2023

Styrets beretning

I 2023 feiret BI 80 år, det første kullet startet på skolens nye program i rettsvitenskap og kunstig intelligens gjorde for alvor sitt inntog i undervisningssektoren.

<< Tilbake til forsiden                                Neste kapittel: Årsregnskap >>

I 2023 markerte Handelshøyskolen BI at det var 80 år siden skolen ble etablert av Finn Øien 1. juni 1943. Gjennom åtte tiår har BI satt sitt fotavtrykk på utviklingen av samfunnet, utdannet 300.000 arbeidstakere til næringslivet og skapt forskning som påvirker praksis i arbeidslivet og politiske beslutninger. Målet med jubileet har vært å vise frem skolens samfunnspåvirkning gjennom en rekke arrangementer, både for ansatte, alumni, studenter og næringslivet. Styret har gledet seg over hvordan organisasjonen samlet seg for å markere skolens rike historie og betydelige samfunnsbidrag.

Å levere undervisning og forskning er BIs kjernevirksomhet. Styret understreker viktigheten av og behovet for faktabasert kunnskap i en verden preget av store utfordringer som krig, konflikter, klimakrise og falske nyheter.

Styret er opptatt av at BIs undervisning og forskning skal utgjøre en forskjell og ha en positiv påvirkning på samfunnet, i tråd med BIs strategi. Man ser flere eksempler på at forskning fra BI brukes og snakkes om blant viktige beslutningstakere nasjonalt og internasjonalt. BI har hatt betydelig suksess med sin faglige produksjon, og dette bidrar til å styrke skolens undervisningsprogrammer. Styret er stolte av at BI leverer undervisning og forskning av høy kvalitet.

BIs nye program i rettsvitenskap fikk en svært positiv mottakelse, og første kull begynte i august 2023. Dette var en historisk begivenhet for BI, og en viktig milepæl for advokatbransjen og det juridiske fagmiljøet i Norge. Søkertallene viser at rekordmange søkte seg til BIs bachelorprogrammer i 2023, godt hjulpet av et stort antall søkere til bachelor i rettsvitenskap.

Styret er tilfreds med tiltakene som er gjennomført for å snu fjorårets underskudd. I 2023 ble det gjennomført en rekke krevende økonomiske prioriteringer. Styret trekker særlig frem arbeidet med ny pensjonsordning, 5 % reduksjon i antall administrativt ansatte og en kostnadsbesparende sensorordning. Styret understreker at til tross for en betydelig bedret økonomisk situasjon, må BI fortsatt ha god kostnadskontroll for å stå sterkt rustet i tiden fremover.

Styret har fulgt debatten som har pågått om ytringsfrihet i akademia. Styret understreker viktigheten av at akademikere engasjerer seg i debatter, og at det skal være rom for ulike meninger i faglige diskusjoner. BI skal være en utdanningsinstitusjon hvor både akademisk frihet og ytringsfrihet står som viktige prinsipper.

I 2023 har mye oppmerksomhet vært viet kunstig intelligens (KI). KI vil ha stor innvirkning på verden på en rekke måter og områder, og har allerede gjort sitt inntog i utdanningssektoren. Det er liten tvil om at KI vil påvirke hvordan man jobber med forskning, undervisning og løser administrative oppgaver. Allerede nå ser man at eksempelvis eksamensgjennomføring er påvirket. Det er mange spennende muligheter som skal utforskes når det kommer til bruk av KI på BI. Styret har store forventninger til hvordan KI vil tas i bruk på skolen i fremtiden.

Styret vil rette en stor takk til studenter, ansatte, studentorganisasjonen BISO, alumni og andre samarbeidspartnere som har bidratt til å gjøre det mulig for BI å levere forskning og undervisning av høy kvalitet i året som har gått.

Måloppnåelse og resultater

Økonomiske resultater

BI leverer positive resultater i en tid preget av økonomisk usikkerhet, høyere kostnader og geopolitisk uro. BIs resultat er sterkt påvirket av en stor tilbakeføring av balanseført pensjonsforpliktelse. Det har samtidig vært et rekordstort opptak til skolens heltidsstudier.

Årsresultat og styrets tiltak

BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. Alt overskudd skal brukes til å styrke dette formålet og studentenes læring.

Konsernet

Stiftelsen Handelshøyskolen BI er morselskap i en konsernstruktur bestående av de 100 % eide datterselskapene BI-Bygget D-Blokka AS, Sandakerveien D-Blokka as, Sandakerveien 116-118 AS, Bedriftsøkonomisk Institutt AS og Studentenes Hus AS.

Alle selskapene har forretningsadresse i Nydalsveien 37, Oslo. Av datterselskapene er det kun BI-Bygget D-Blokka AS som har hatt aktivitet i 2023 gjennom utleie av lokaler. BI-Bygget D-Blokka as eier 21,7 %, mens Stiftelsen Handelshøyskolen BI eier 78,3% av eiendommen i Oslo.  Konsernets omsetning var i 2023 1.969 millioner kroner, og driftsresultatet ble 239,8 millioner kroner.

Konsernets eiendomsinvesteringer er finansiert gjennom et pantelån i DNB Bank ASA, med sikkerhet i hele eiendomsmassen i Nydalen. Det er i løpet av året betalt avdrag i konsernet tilsvarende 10 millioner kroner, og resterende pantelån utgjør på balansetidspunktet 393 millioner kroner. Totalt utgjorde konsernets finansposter en kostnad på 20,9 millioner kroner i 2023. Reell verdi på bygningsmassen i Nydalen forventes å ligge godt over bokført verdi.

Årets resultat før skatt for konsernet ble 218,9 millioner kroner. Årets skattekostnad ble 6,5 millioner kroner, og denne relaterer seg til utleievirksomheten både i morselskapet og datterselskapet BI-Bygget D-Blokka AS. Resultat etter skatt ble således 212,4 millioner kroner.

Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter og investeringer var -47,4 millioner kroner. Ved utgangen av året var det benyttet 185,7 millioner kroner av konsernets trekkrettighet på 250 millioner kroner, mot 127,7 millioner kroner på tilsvarende tidspunkt i 2022. Den bokførte egenkapitalen for konsernet per 31. desember 2023 var 1.018 millioner kroner.

Stiftelsen Handelshøyskolen BI

Stiftelsen Handelshøyskolen BI hadde i 2023 et overskudd på 197,8 millioner etter skatt. I resultatet for 2023 ligger en tilbakeføring av pensjonsforpliktelse i forbindelse med endring av pensjonsordning fra ytelsesbasert pensjon til innskuddsbasert pensjon for en gruppe ansatte. Denne tilbakeføringen medfører en inntektsføring på 198,2 millioner kroner. Justert for denne er det et underskudd i 2023 på -0,4 millioner kroner. Styret er tilfreds med tiltak som er gjort for å bedre BIs økonomiske resultat for tiden fremover.

Stiftelsen Handelshøyskolen BI oppnådde en inntektsvekst på 42,6 millioner kroner fra 2022 til 2023 og dette resulterte i en total omsetning på 1.942 millioner kroner. Av dette utgjorde statsstøtte 461,3 millioner kroner, eller 23,8 % av omsetningen. Undervisningsinntektene steg med 19,3 millioner kroner til 1.403 millioner kroner. Dette tilsvarer en økning på 1,4 %. Prisene på studier og kurs ble regulert med 5% i snitt for året 2023.

Det var et bra opptak til første år på bachelor heltid med en økning på 408 studenter fra høsten 2023. Antall studenter som går videre fra første til andre studieår på bachelor viste en bedring sammenlignet med høsten 2022. På tredje studieår var det en reduksjon i antall studenter grunnet et svakt opptak høsten 2021. Totalt økte antall studenter på bachelor heltid med 183 studenter. Opptaket til første studieår på masterstudier økte fra 736 studenter høsten 2022 til 830 studenter høsten 2023. Dette tilsvarer en økning på 12,8 %.

Omsetningen innenfor etter- og videreutdanning falt fra 443 millioner kroner i 2022 til 421,1 millioner kroner i 2023. Det var spesielt omsetningen innenfor nettbaserte kurs og MBA-studiet som arrangeres ved Fudan University i Shanghai, som opplevde et kraftig fall i 2023. Omsetningen mot bedriftsmarkedet økte fra 98 millioner kroner i 2022 til 102 millioner kroner i 2023.

Driftsresultatet økte med 240,3 millioner kroner og endte på 217,5 millioner kroner. Det høye driftsresultatet var sterkt drevet av store tilbakeføringer av pensjonsforpliktelser knyttet til avviklingen av en lukket ytelsesbasert pensjonsordning for en gruppe ansatte.

En stor del av kostnadsbasen er knyttet til lønn og sosiale kostnader. Lønn og andre personalkostnader falt med 14,7 %.  Denne reduksjonen henger sammen med avviklingen av ytelsesbasert pensjon for en gruppe ansatte med overføring til innskuddsbasert pensjon og tilbakeføring av 198,2 millioner kroner i pensjonsforpliktelser knyttet til denne ordningen. I tillegg har antall ansatte blitt redusert med 16 årsverk totalt. Det har vært en reduksjon i administrasjonen på 21 årsverk og en økning i fagstaben på 5 årsverk. Veksten i fagstaben er spesielt drevet av lanseringen av nytt studium i rettsvitenskap. I 2023 ble det gjennomført en rekke kostnadsreduserende tiltak som sammen med reduserte priser på energi resulterte i at andre driftskostnader falt med -24,5 millioner kroner til 616,1 millioner kroner. Dette til tross for høy prisstigning på de fleste varer og tjenester foruten energi.

Avskrivninger falt med 0,7 millioner kroner fra 2022 til 100,7 millioner kroner i 2023. Det er store digitale investeringsprosjekter i 2023 som først blir tatt i bruk i 2024 og først da begynner avskrivningene på disse anleggene. Dette vil øke avskrivningene fremover.

Netto finansposter økte med 1,7 millioner kroner til 17,5 millioner kroner. Dette skyldes redusert likviditet og økt bruk av trekkrettigheter.

Det ble avtalt avdragsfrihet på pantelånet hos DNB i 2023. Det var på balansedagen benyttet 185,7 millioner kroner av trekkrettigheten pålydende 250 millioner kroner, hvilket er en økning på 58 millioner kroner sammenlignet med 2022. Det er i 2023 gjort et nettotrekk mot datterselskapet BI-Bygget D-Blokka as på 56,8 millioner kroner gjennom en konsernkontoordning. Stiftelsen følger en finansiell sikringsstrategi som innebærer at minimum 33 % av pantelånet til enhver tid skal være sikret gjennom fastrenteavtaler. På balansedagen utgjør andelen av lånet som er bundet opp i fastrenteavtaler 150 millioner kroner. Sikringsgraden er på balansedagen 49,5 %. Fastrenteavtalene har forskjellig varighet, og den neste løper ut i januar 2026, mens den lengste løper ut i april 2028.

Kontantstrømmen fra driften utgjorde 30 millioner kroner mot 23 i 2022. Innbetalingene til pensjonsordninger er i 2023 økt med 41,8 millioner kroner til 184,7 millioner kroner. Investeringer utgjorde 101,4 mot 111,9 millioner kroner i 2022. Avviklingen av ytelsesbasert pensjon for en gruppe ansatte er ventet at vil bedre balansen i kontantstrømmen fremover, men i 2023 hadde denne beslutningen ingen likviditetseffekt til tross for store tilbakeføringer av regnskapsført pensjonsforpliktelse.

Det oppleves ikke vanskelig å finne hverken kortsiktig eller langsiktig finansiering, og det er for tiden en avtale med DNB om trekkrettighet med varierende ramme gjennom året. Deler av året er det ikke behov for trekkrettighet, da virksomheten har overskuddslikviditet i perioder rundt de store semesterinnbetalingene i begynnelsen av semestrene.

I egenskap av å være finansiert av studentbetaling, og i konkurranse med offentlige aktører som tilbyr gratis studier, er det en betydelig markedsrisiko. BI er avhengig av en jevn tilstrømming av studenter, hvor et stort volum av studenter på bachelornivå er spesielt viktig. Ledelsen adresserer markedseksponeringen løpende, og styret er trygge på at stiftelsen er rustet til å håndtere svingninger i resultatene.

De foreløpige søkertallene for heltidsstudier høsten 2024 er per februar bedre enn på samme tid i 2023. Det forventes at antall heltidsstudenter på første studieår høsten 2024 er minst på samme nivå som høsten 2023.

Selskapets finansielle risiko blir overvåket og analysert fortløpende. Finansiell risiko omfatter kredittrisiko, likviditetsrisiko og renterisiko. Kredittrisiko er i hovedsak kundefordringer, og denne risiko vurderes som liten da selskapet har gode rutiner for å drive inn utestående krav. Netto tap på krav har vært stabil over en årrekke, og det er ikke grunn til å tro at dette vil endre seg vesentlig. Likviditetsrisiko vurderes som lav da likviditetsstrømmen til selskapet er stabil og forutsigbar. Renterisikoen anses som begrenset. Selskapet har i dag rentebærende pantelån på 303 millioner kroner som er sikret med renteswapavtaler på 150 millioner kroner. I tillegg til pantelånet kommer benyttet del av trekkrettighet som vil variere betydelig i løpet av året.

Stiftelsens egenkapital ble tilført årets resultat med 197,8 millioner kroner. Endrede beregningsforutsetninger for pensjonsordningene, medførte et negativt estimatavvik på 56,3 millioner kroner som føres direkte mot egenkapitalen i henhold til regnskapsstandarden. Netto tilførsel til egenkapitalen ble dermed 141,5 millioner kroner.

Bygget i Nydalen har ved utgangen av året en balanseført verdi på 1.327,5 millioner kroner. Driftsmidler er avskrevet etter samme prinsipper som tidligere år.

Restgjelden mot DNB utgjør på balansedagen 488,7 millioner kroner inkludert 185,7 millioner kroner i benyttet trekkrettighet. På balansetidspunktet oppfyller stiftelsen långivers covenant-krav.

I samsvar med regnskapsloven §3-3 a bekreftes det at forutsetningene for fortsatt drift er til stede. Styret har per 2023 ikke tegnet en egen styreansvarsforsikring.

Høy kvalitet i utdanning og forskning

BI klatret ni plasser fra i fjor, og nå er rangert på 39. plass blant de 90 beste handelshøyskolene i Europa på Financial Times sin hovedrangering av europeiske handelshøyskoler. I tillegg har BI bevart sin status som såkalt «Triple Crown-skole» gjennom AMBA-reakkrediteringen i 2023. Sammen med kun en prosent av handelshøyskolene i Europa har BI de tre mest anerkjente akkrediteringene en handelshøyskole kan ha: The Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB), European Quality Improvement Systems (EQUIS) og The Association og MBAs (AMBA). Dette er et tydelig bevis på at BI leverer utdanning og forskning i verdensklasse.

Myndighetene har over tid vært tydelige på at studieløpet må være relevant for arbeidslivet. Styret er derfor fornøyd med at arbeidsmarkedsundersøkelsen fra 2023 viser at 87 % av BIs bachelorstudenter og 97 % av masterstudentene var i jobb 6 måneder etter graduering.

Som en internasjonal handelshøyskole rekrutterer BI fra anerkjente fagmiljøer over hele verden. Andelen internasjonalt faglige var i 2023 38 %, mot 40 % i 2022.

En betydelig del av BIs satsning på forskning er skolens doktorgradsprogram. Styret vil trekke frem etableringen av ny PhD-spesialisering i regnskap og revisjon i 2023. Dette var et viktig skritt for å nå ambisjonen om at PhD-programmet skal dekke alle BIs fagområder. Det var også imponerende at rekordmange doktorgradsstipendiater disputerte på BI i 2023 med 16 disputaser.

En annen viktig milepæl var da BIs aller første CAS- prosjekt (Centre of Advanced Study) startet opp i 2023. Samme år fikk BI bevilget sitt andre prestisjefylte CAS-prosjekt. Begge disse er viktige anerkjennelser av forskningsnivået på BI, og den vitenskapelige kompetansen ved Institutt for finans og Institutt for samfunnsøkonomi.

BI har over tid satset på utvikling av fremragende forelesere, og dette er noe studenter legger stor vekt på ved valg av studiested. I 2023 utnevnte BI sine fem første Excellent Teacher Practitioners. Denne ordningen er opprettet for å anerkjenne og belønne dyktige pedagoger. Styret håper denne satsningen vil bidra til å videreutvikle BIs status som en fremragende utdanningsinstitusjon.

Det er en viktig strategisk satsing at forskning fra BI publiseres i anerkjente internasjonale vitenskapelige tidsskrifter. Over flere år har trenden vært en økning i andelen artikler som har blitt publisert i topprangerte vitenskapelige tidsskrifter. For 2023 ser det ut til at antall vitenskapelige publiseringer holdt seg på samme høye nivå som i 2022, som var et rekordår på BI.

I 2023 hadde BIs eksternfinansierte forskningsprosjekter en omsetning på 41,4 millioner kroner. Til tross for en nedgang sammenliknet med 2022, viser tendensen over de siste årene en generell økning for eksternfinansiert forskning. BI har et særlig fokus på å øke forskningsfinansieringen fra Norges Forskningsråd og EU. Som et ledd i dette startet BI i 2022 opp BIs Research Talent Programme, et program for BIs unge forskertalenter som har ambisjoner om å vinne frem i Forskningsrådets Forskerprosjekt for unge talenter (FRIPRO) eller Det europeiske forskningsrådets (ERC) Starting Grant-program. De første deltakerne var ferdig med programmet i 2023, og styret ser frem til at satsningen vil bære frukter i tiden fremover.

Som en del av BIs 80-årsjubileum utnevnte BI også tre nye æresdoktorer. Professor Nicholas Bloom (Stanford University) og Professor Kathryn E. Spier (Harvard Law School) ble anerkjent for sine betydelige bidrag til viktige fagområder for BIs forskere. Lise Klaveness, President i Norges Fotballforbund, ble valgt av BIs studenter på grunn av hennes innsats for likestilling og menneskerettigheter.

I 2023 gikk AF‐gruppen, Backe, Multiconsult, Norconsult, OBOS, Statsbygg og Veidekke sammen for å finansiere BIs gaveprofessorat innen effektive byggeprosesser med 4,2 millioner kroner fordelt over en periode på tre år. Dette gaveprofessoratet vil bidra til å videreutvikle BIs fagmiljø knyttet til forskning, utdanning og kunnskapsformidling innen den norske bygg‐, anlegg‐ og eiendomsnæringen.

Velferd, verdiskaping og omstilling

Gode læringsopplevelser og trivsel blant studentene er høyt prioritert av styret og organisasjonen. Oppfølging av studenter, både sosialt og faglig, er en viktig del av dette arbeidet. BI fasiliterte i fjor en rekke ferdighetskurs og veiledninger for studenter, i tillegg til sosiale tiltak ved studiestart og gjennom året. Blant aktiviteter kan nevnes veiledningstilbud hvor studenter hjelper andre medstudenter, Coffee Hour på studentkroa, kurs i viktige studieverktøy, samt bistand til studenter som ønsker hjelp til å danne studiegrupper.

En viktig sak på styrets bord har vært studentenes fysiske læringsmiljø. Dette har også har vært løftet frem i rapportering fra Læringsmiljøutvalget (LMU). En kartlegging av studentenes bruk av leseplasser viser noen kapasitetsutfordringer i eksamensperioden. BI ser på forskjellige løsninger for å bedre kapasiteten både på campus Oslo og campus Bergen.

Å sikre studieprogresjon hos studentene er et viktig arbeid på BI. For bachelorstudentene var fullføringsgraden 48 %, en reduksjon på i underkant 5 % sammenliknet med i fjor. Blant masterstudentene gikk fullføringsgraden ned fra 84 % i 2022 til 82 % i 2023. For PhD-studentene økte fullføringsgraden betydelig, fra 45,5 % i 2022 til 71 % i 2023. For sistnevnte er det viktig å merke seg at tallgrunnlaget er svært begrenset, og at små endringer får store utslag.

Som en ledende europeisk handelshøyskole skal BIs studier hele tiden utvikles og fornyes. Det pågår til enhver tid store og viktige prosjekter som bidrar til at BI kan levere forskningsbaserte undervisningsprogrammer og fremragende læringsopplevelser.

Myndighetene har vektlagt at studiesteder skal tilrettelegge for økt mobilitet. Styret vil i denne sammenheng trekke frem det langsiktige arbeidet med revidering av BIs bachelormodell som ble implementert for studenter som begynte på BI høsten 2023. Den nye bachelormodellen åpner for at flere studenter skal reise på utveksling og at flere dermed tilegner seg internasjonal erfaring, i tråd med myndighetenes forventninger. Modellen legger også opp til et tettere samarbeid med næringslivet gjennom BIs internship-ordning. Bærekraft er i tillegg sterkere integrert i bachelorstudienes basiskurs.

Degree Planning-prosjektet skal gjøre BI i stand til å håndtere studentenes økte forventninger til fleksibilitet og individuell tilpassing av sitt studieløp, samtidig som BIs lønnsomhet ivaretas med effektive støttesystemer og arbeidsprosesser. Prosjektet har pågått siden 2021, og implementeringen skjer gradvis. En viktig milepæl fra fjoråret var da 200 masterstudenter testet ut ny utdanningsplan og valg av kurs i november 2023.

Styret ser frem til at BIs nye søke- og opptakssystem, BIAX, lanseres til høsten 2024. Ved å samle flere tjenester knyttet til søknader og opptak på samme plattform, legges det til rette for en mer sømløs brukeropplevelse for både studenter og ansatte.

Styret har store forventninger til det pågående Future Programme Delivery-prosjektet, et innovasjonsprosjekt som vil ha stor betydning for hvordan BI leverer undervisning fremover. Her utforsker man blant annet muligheter knyttet til kombinasjoner av digital og fysisk undervisning, hvordan et klasserom er designet, og mer intensive og kortvarige kursleveranser. Den teknologiske utviklingen gir mange muligheter innen undervisning, samtidig som studentene også har økte forventinger til BI om å utnytte denne teknologien. Styret understreker at dette er helt nødvendig for at BI fremover skal levere undervisning med høy kvalitet og fleksibilitet for både studenter og ansatte.

Framtidsutsikter

I 2023 begynte det viktige arbeidet med BIs nye strategi for perioden 2025 til 2030. Styret har en klar ambisjon om at den nye strategien skal fungere som et veikart for skolens fremtidige prioriteringer, med klare mål for hvordan man skal lykkes med både undervisning og forskning i årene som kommer.

I et samfunn preget av vekst og utvikling tror vi at kunnskap og banebrytende forskning vil være helt essensielt for å svare på samfunnets store spørsmål og utfordringer i fremtiden. BIs forskning skal være med å påvirke utviklingen av samfunnet.

Kompetente undervisere, digitale læringsverktøy og fleksibilitet i undervisningen er viktige prioriteringer. Sammen med en studentorientert tilnærming i alt vi gjør, sikrer BI at studentene på bachelor, master og videreutdanning får undervisning av høy kvalitet som forbereder dem på et arbeidsliv i stadig endring.

Handelshøyskolen BI kan vise til en sterk regional, nasjonal, internasjonal og digital tilstedeværelse. Dette er i tråd med skolens strategiske ambisjoner og myndighetenes forventninger om at utdanningsinstitusjoner skal tilby fleksibel utdanning til så mange som mulig, samt bidra til økt samarbeid og kunnskapsutvikling med utenlandske partnere.

BIs samarbeid med Fudan University i Kina og andre anerkjente internasjonale utdanningsinstitusjoner sørger for at BI er i en unik posisjon til å levere utdanning i en internasjonal kontekst. Med dagens anspente geopolitiske situasjon anser styret BI for å ha den nødvendige erfaringen og kompetansen til å håndtere eventuelle utfordringer og endringer i rammevilkår som fremtiden måtte bringe.

Styret er fornøyde med at BI holder en solid posisjon i heltidsmarkedet. I 2023 har BI tatt markedsandeler for både bachelor- og masterprogrammer med fysisk undervisning på campus. I tillegg har utvidelsen av programporteføljen, med programmet i rettsvitenskap, gjort skolen attraktiv for nye grupper med potensielle studenter. 2023 ble året med flest søkere og nye studenter til heltidsprogrammene gjennom tidene.

Fremover arbeides det med å sikre BIs posisjon i det nasjonale markedet, samt styrke posisjonen i det internasjonale markedet. Det er en forventning om å beholde nivået på bachelorstudiene, mens det satses på noe vekst på masterstudier fremover. Dette i et marked hvor ungdomskullene i henhold til SSB sine framskrivninger begynner å stige svakt.

Arbeidslivsbarometeret utarbeidet av OsloMet og YS viser en fallende interesse for etter- og videreutdanning. I tillegg gjør økt rente og inflasjon, samt mer usikre økonomiske tider, at risikoen øker for at både studenter og arbeidsgivere er mer tilbakeholdne med å investere i utdanning. Det gir en mer utfordrende situasjon for videreutdanningsmarkedet.

BI vurderer likevel behovet for etter- og videreutdanning fremover som økende. Dette understøttes av den sittende regjerings satsning på etter- og videreutdanning. Selv om volumene allerede er store på etter- og videreutdanning forventes det å opprettholde BIs posisjon i dette markedet til tross for økende konkurranse fra blant annet offentlige delvis gratis tilbydere.

I 2023 ser man at søkerveksten til økonomiske og administrative studier gjennom Samordna Opptak hovedsakelig drives av søknader til online-programmer. Dette viser at offentlige skoler på det nasjonale markedet nå leverer et bredere spekter av programmer til heltidsmålgruppen, og at ulike leveransemodeller er etterspurt. Styret understreker at dersom BI skal opprettholde sin markedsposisjon må man tilpasse seg denne utviklingen i årene som kommer.

Innføring av skolepenger for internasjonale studenter utenfor EU, EØS og Sveits, samt restriksjoner på stipender til samme gruppe, vil påvirke antall internasjonale studenter som søker studier i Norge. Utenlandske studenter med A i snitt er ettertraktet av alle utdanningsinstitusjoner, og det er svært vanlig at disse mottar stipend fra sin utdanningsinstitusjon. Når norske utdanningsinstitusjoner ikke kan tilby disse studentene stipender, vil de ikke lengre være like attraktive for de akademisk sterkeste studentene fra land utenfor EU, EØS og Sveits.

Innenfor etter- og videreutdanning understreker styret det økte behovet for kompetanse på grunn av den høye endringstakten i samfunnet. Samarbeid med partnere vil bli stadig viktigere i møte med økt konkurranse fra nasjonale, internasjonale og offentlige tilbydere av etter- og videreutdanning.

Styret merker seg at den nye egenbetalingsforskriften for statlige universiteter og høyskoler, som trådte i kraft 1. januar 2024, gir større muligheter for å kreve egenbetaling innen etter- og videreutdanning. Dette kan stimulere til enda større konkurranse fra offentlige institusjoner. Samtidig åpner forskriften for at man kan gjenbruke elementer og innhold fra studier som er finansiert av offentlige midler og tilby disse som etter- og videreutdanning uten at kostnadene gjenspeiles i egenbetalingen. Dette kan gi BI en konkurranseulempe, ettersom BI er avhengig av studentenes egenbetaling for finansiering av tilbudet.

Tallene for 2023 viste en vekst i kurs til private og offentlige bedrifter og organisasjoner, og da spesielt på skreddersydde løsninger. Dette er et viktig satsningsområde for BI fremover.

Myndighetene har klare ambisjoner og forventinger til omstilling og livslang læring i arbeidslivet. Regjeringen nedsatte kompetansereformutvalget i juni 2023, som skal se på hvordan det kan legges til rette for omstilling og læring i arbeidslivet. Styret og organisasjonen følger med på hvordan myndighetene vil styrke satsningen på dette viktige området.

BI vedtok i oktober 2023 en ny strategi for satsningen på etter- og videreutdanning i årene fremover, strategi for livslang læring. Styret forventer at denne strategien vil bidra til å sikre BIs nåværende posisjon som en sentral leverandør av videreutdanning også de neste årene. For at dette skal skje, må BI tilby studier og kurs som er både attraktive og relevante for studenter og arbeidsgivere.

For at BI skal levere forskningsbasert undervisning med høy kvalitet, som er med å påvirke samfunnsutviklingen, er styret opptatt av å ha en riktig sammensetning av fagstaben. Gjennom prosjektet Faculty Composition jobber BI med å sikre at den faglige staben har en sammensetning og profil som samsvarer med den kompetansen og kapasiteten BI trenger for å levere på sine utdannings- og forskningsambisjoner.

Eksternfinansiert forskning forventes å øke fremover med et økt internt fokus på å fremskaffe midler til forskning fra ulike eksterne finansieringskilder.

Organisasjon

Organisatoriske endringer

Handelshøyskolen BI har ikke gjennomført organisatoriske endringer som vil påvirke stiftelsens rettslige eller økonomiske stilling. Det er heller ikke noen nåværende planer om slike endringer.

Midlertidige ansatte

Utover de kvalifiserende åremålsstillingene, har BI på faglig side kun 15 midlertidige ansatte, noe som utgjør 3 % av totalt antall faglig ansatte. Tre personer er i midlertidige vikariater, ni i engasjementer og tre i midlertidige åremålsstillinger. Av de ni engasjementene er to i påvente av disputas, seks personer ansatt midlertidig i påvente av ansettelse i faste stillinger og en person ansatt midlertidig i eksternfinansiert forskerstilling.

Blant administrativt ansatte hadde BI ved utgangen av 2023 totalt ett midlertidig engasjement som utgjorde et halvt årsverk, og 23 vikarer for personer som var i permisjon. Midlertidige engasjementer utgjorde 0,2 % av totalt antall administrativt ansatte og skyldes kortvarig kapasitetsbehov knyttet til digitalisering.

BI anser det som viktig å tilby studenter inntektsmuligheter og arbeidspraksis ved siden av studiene. Studentmedarbeidere er studenter som jobber på BI ved siden av studiene. I 2023 hadde BI 163 slike studentmedarbeidere i midlertidige stillinger. Dette utgjorde 50 % av totalt antall studentmedarbeidere.

Likestilling, diskriminering og tilgjengelighet

BIs politikk for mangfold og likeverd stadfester at alle ansatte skal ha samme rettigheter, plikter og muligheter uavhengig av kjønn, alder, etnisitet, nasjonal opprinnelse, funksjonsevne, livssyn og/eller seksuell legning. BI har en plan for likestilling og tilstreber en kjønnsfordeling innenfor 60-40-intervallet, og at systematiske lønnsforskjeller skal utjevnes. BIs likestillingsarbeid rapporteres jevnlig til styret og beskrives mer utførlig i BIs årlige likestillingsredegjørelse.

BI har tydelige ambisjoner for å styrke satsningen på mangfold, inkludering, likhet og tilhørighet, både for studenter og ansatte. Dette arbeidet omtales internasjonalt som DEIB (Diversity, Equity, Inclusion and Belonging).

I 2022 initierte HR en arbeidsgruppe som har som mål å revidere BIs retningslinjer knyttet til mangfold. I desember 2023 ble forslag til nye retningslinjer presentert for skolens ledelse. Fokus fremover vil være på å sette overordnede mål og iverksette tiltak der det er behov.

Styret er opptatt av at BI gjennom året har jobbet målrettet med forskjellige aktiviteter knyttet til mangfold. På campus har det blitt arrangert seminarer om mangfold, i tillegg til at skolens Pride-engasjement har blitt styrket. Rektor har også vært paneldeltaker og moderator på flere eksterne konferanser med mangfold i fokus, blant annet SHE-konferansen og Diversify Nordics Summit.

BI gjennomfører årlige kartlegginger av kjønnsbalanse og lønnsfordeling i ulike stillinger. Dette, samt arbeidet med likestilling- og mangfold, rapporteres i tråd med aktivitets- og redegjørelsesplikten som følger av likestillings- og diskrimineringsloven.

Andelen kvinner totalt i faglige stillinger har økt fra 34,7 % i 2022 til 36,5 % i 2023. Ved utgangen av 2023 hadde BI 33 kvinnelige professorer, hvorav 28 i fulle faste stillinger. Kvinneandelen blant professorer har derfor økt fra 25 % til 27,7 %.

Det er fortsatt store variasjoner på tvers av stillingskategorier og institutter. Andelen menn i administrative stillinger er stabilt på nesten 35 %. Andelen menn i administrative lederstillinger på direktørnivå har økt fra 30 % til 42 %.

BI gjennomfører årlige likelønnskartlegginger og har ikke registrert noen systematiske skjevheter som ikke kan forklares. Blant administrativt ansatte ligger kvinners fastlønn i prosent av menns lønn på mellom 93 %-101 %. Den største differansen (93 %) finner vi i stillingskategori 5 (seniorrådgivere og mellomledere). Dette skyldes i hovedsak at det i denne kategorien er flere mannlige medarbeidere i Digital avdeling der markedslønn ligger høyere enn tilsvarende kategorier ellers i organisasjonen.

På faglig side er kvinners fastlønn i prosent av menns innenfor intervallet 91 % - 102 % i permanente stillinger. Dette kan delvis tilskrives at det er flere menn som har vært professorer lenge. Det er en tendens til at det jevner seg noe ut etterhvert som det blir bedre kjønnsbalanse blant professorer. Det er svært få kvinnelige professorer innen fagområdene som tradisjonelt er mannsdominerte og der lønnsnivået generelt er høyere.

I BIs styre er kvinneandelen 50 %. I Kollegiet er kvinneandelen 53 %. Kvinner utgjør 50 % av toppledelsen, 22 % av instituttlederne og 25 % av deanene.

I 2023 var 62 nasjonaliteter representert blant de ansatte. BI har en språkpolicy som stadfester at engelsk er hovedspråk i interninformasjon og når organisasjonen samles. Ved utgangen av 2023 hadde drøyt 21 % av BIs ansatte et annet statsborgerskap enn norsk, en reduksjon på 1 % fra 2022. Andelen internasjonalt ansatte var 7 % for administrativt ansatte og 38 % for alle i faglige stillinger.

Gjennomsnittsalder for fratreden med pensjon er 65,8 år for alle ansatte på BI. Seniorer i faglige stillinger står i gjennomsnitt i arbeid til oppnådde 68,6 år. Administrative seniorer står i arbeid til gjennomsnittlig 65,4 år.

BIs campuser er utviklet i tråd med de lover og retningslinjer som var gjeldende da de ble bygget. Bygningsmassen er i henhold til lovpålagte krav, og det arbeides kontinuerlig med å utbedre mangler ved ombygginger og tilpasninger av bygningsmassen.

Risikostyring og internkontroll

Styret har de siste årene tett fulgt opp BIs innsats for å styrke og profesjonalisere arbeidet med risikostyring og internkontroll. Det er prioritert å få på plass en systematisk tilnærming som bidrar til å identifisere, håndtere og følge opp eventuelle hendelser som kan påvirke måloppnåelse negativt og fremme etterlevelse av eksternt og internt regelverk. En egen selvstendig enhet for områdene Governance, Risk and Compliance (GRC) ble opprettet i 2020. GRC rapporterer sitt arbeid til styret og har ansvar for både forebyggende og kontrollerende aktiviteter. GRC ivaretar Personvernombudet og Studentombudet, og legger til rette for at disse rollene er tilstrekkelig uavhengig av øvrig ledelse.

I 2021 vedtok styret å etablere en ekstern internrevisjonsfunksjon. I 2023 ble det gjennomført en internrevisjon knyttet til varslingsordning og forskningsetikk. Funn og resultater ble rapportert til styret, som også er orientert om planlagte oppfølgende tiltak. Tilsvarende har GRC gjennomført internrevisjon og vurderinger med fokus på sikkerhet og beredskap, og rangeringsprosesser. Ingen av de fire internrevisjonene avdekket kritiske forhold.

Overordnet risikovurdering er knyttet til virksomhetsmålene som følger av BIs strategi. I tillegg vurderes operative risikoer som er av en slik karakter at de kan hindre eller påvirke måloppnåelsen negativt hvis de ikke håndteres. Styret har behandlet sak om BIs overordnede risikobilde slik det vurderes i juni 2023.

Samfunnssikkerhet og beredskap

Styret understreker viktigheten av at BI i sitt sikkerhets- og beredskapsarbeid forebygger alvorlige hendelser, samt planlegger for god beredskap som begrenser skadevirkninger ved hendelser. BI følger de krav og anbefalinger som kommer frem av styringsdokument for arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap i Kunnskapsdepartementets sektor, samt tilskuddsbrev til private høyskoler.

Det er i 2023 gjennomført to øvelser med henholdsvis strategisk og operativ beredskapsledelse knyttet til cyberangrep mot BIs IT-systemer. Internrevisjonen knyttet til sikkerhet og beredskap hadde til formål å undersøke om BI hadde tilstrekkelig og hensiktsmessige rutiner og prosesser for å forhindre og håndtere trusler og vold mot studenter og ansatte. Det ble ikke avdekket alvorlige mangler, men kjennskap til og kunnskap om BIs rutiner for å melde fra om uønskede hendelser var gjennomgående lav, og tiltak er iverksatt for å bedre informasjon og opplæring. Det ble også anbefalt å gjøre en konkret risikovurdering i forhold til adgangskontroll på alle BIs campus.

Det ble ikke registrert alvorlige hendelser som truet liv og helse i 2023.

Arbeidsmiljø

Styret og BI vektlegger at skolens arbeidsmiljø skal preges av mangfold, likeverd og omtanke, samt respektfull og åpen kommunikasjon. BI tilrettelegger for et inspirerende arbeidsmiljø som fremmer trivsel, helse, læring og utvikling for den enkelte. Skolen har nulltoleranse for enhver form for maktmisbruk og trakassering.

Det totale legemeldte sykefraværet blant BIs ansatte ligger fortsatt relativt lavt, selv om det i 2023 økte til 3.27 % fra 3.0 % i 2022.

I 2023 samlet GRC bestemmelser fra ulike reglement og retningslinjer i ett overordnet dokument. BIs etiske retningslinjer ble vedtatt av styret, og HR ble bedt om å sikre at retningslinjene ble godt kjent i organisasjonen. Det legges opp til en implementering av retningslinjene ved bruk av dilemmatrening i løpet av 2024.

I 2021 innførte BI retningslinjer for bruk av hjemmekontor og hybride arbeidsformer. Disse skulle beskrive hvordan man ønsker at ansatte skal jobbe i kjølvannet av pandemien. Det ble i 2023 gjennomført en evaluering av hvorvidt disse retningslinjene har klart å balansere skolens evne til produktivitet, fleksibilitet og godt arbeidsmiljø. Resultatet av denne evalueringen var positiv, og våren 2024 lanseres nye retningslinjer, med kun små justeringer fra 2021-utgaven.

Det har vært viktig for BI å vise omsorg for studenter og ansatte fra konfliktområder. I 2023 har skolen hatt flere aktiviteter rettet mot ukrainske og russiske studenter og ansatte. Dette for å sikre at disse har et godt arbeids- og læringsmiljø, til tross for de utfordringer de har knyttet til hjemmesituasjonen.

Det er i 2023 gjennomført vernerunde på alle fire campus. Vernerunder og arbeidsmiljøundersøkelse gjennomføres annethvert år. Rundene fra 2023 viser at BI har et trygt og godt arbeidsmiljø. Det er ikke registrert alvorlige hendelser, skader (materiell eller personer) eller ulykker i forbindelse med utførelse av arbeid på BI i 2023.

Bærekraft

I tråd med BIs strategi skal alle uteksaminerte kandidater ha kunnskap og ferdigheter til å ta bærekraftige beslutninger i arbeidslivet. Styret understreker at BIs arbeid med å utdanne ansvarlige ledere er et viktig bidrag til en bærekraftig utvikling. BI jobber systematisk med å operasjonalisere dette læringsmålet i skolens utdanningsprogrammer. Gjennom forskning og tett kontakt med samfunns- og næringsliv bidrar BIs fagmiljøer til å utvikle kurs som sikrer at BIs kandidater leverer på denne ambisjonen.

BI lanserte høsten 2023 en ny bachelormodell til heltidsmarkedet, hvor bærekraft og etikk er integrert i obligatoriske basiskurs, som eksempelvis i samfunnsøkonomi, regnskap, organisasjon, markedsføring og et eget kurs «Doing sustainable business». Bærekraft integreres også i økende grad i relevante programkurs og valgkurs.

I tillegg til utdanning og forskning bidrar BI til bærekraftig utvikling gjennom partnerskap og dialog med ulike nettverk. I 2023 har BI blitt medlem i Global Business School Network (GBSN) og United Nations Global Compact (UNGC), i tillegg til skolens mangeårige tilslutning til FN-initiativet Principles of Responsible Management Education (PRME).

BI har også forpliktet seg til bærekraftig drift av sine campuser, og ble første gang Miljøfyrtårnsertifisert i 2010. Alle campuser er i dag Miljøfyrtårnsertifisert, og oppfyller Stiftelsen Miljøfyrtårns krav knyttet til HMS, transport, innkjøp, avfallshåndtering, energiforbruk og grønne konferanser.

Styret støtter BIs forpliktelse til 1.5-gradersmålet ved å jobbe mot 50 % reduksjon i utslipp innen 2030. Skolen utarbeider årlige klimaregnskap, som viser at de fire største utslippskildene er fra pendling, reiser, mat og drikke og energi. Disse kildene stod for 90 % av BIs utslipp i 2022 (tall for 2023 foreligger 1. mars). BI stiller krav til sine leverandører og samarbeidspartnere knyttet til miljø og sosial bærekraft. Skolens virksomhet utgjør ikke en betydelig forurensning av det ytre miljø.

Åpenhetsloven

BI gjennomfører tiltak i tråd med kravene i den norske Åpenhetsloven som trådte i kraft juli 2022, og som har til hensikt å fremme anstendige arbeidsforhold og grunnleggende menneskerettigheter i leverandørkjeden.

Kontraktsmaler og innkjøpsprosedyrer er 2023 oppdatert for å ivareta sosiale forhold i tillegg til eksisterende miljøkrav. Risikobasert tilnærming sikrer tettere oppfølging av utvalgte leverandører basert på egenerklæringsskjemaer og vurderinger. Rutiner, etiske retningslinjer og opplæring øker bevissthet og kompetanse blant ansatte om ansvar og roller i etterlevelsen av loven.

En redegjørelse publiseres årlig innen utgangen av juni på BIs nettsider.

Erklæring om markedsmessige vilkår

Styret bekrefter at alle transaksjoner mellom Handelshøyskolen BI og nærstående enheter, samt transaksjoner internt i konsernet, er priset og gjennomført etter markedsmessige vilkår.

Styret 2023

Styret består av åtte medlemmer, hvorav fire er eksterne, to er representanter valgt av de faglige ansatte, en er representant valgt av de administrativt ansatte og en er valgt av studentene. Hilde Tonne er nyvalgt styremedlem fra 1. august 2023.

Styreleder

Åse Aulie Michelet har vært styreleder ved BI siden 2018. Aulie Michelet har omfattende styreerfaring, og hun har innehatt lederstillinger i norsk og internasjonalt næringsliv.

Styrets medlemmer per 31.12.2023

• Åse Aulie Michelet, styreleder

• Egil Hogna, eksternt styremedlem og styrets nestleder

• Bjørn Jørgensen, eksternt styremedlem

• Hilde Tonne, eksternt styremedlem

• Dagfinn Rime, representant valgt av faglige ansatte

• Monica Viken, representant valgt av faglige ansatte

• Sut I Wong, vararepresentant valgt av faglige ansatte

• John Christian Langli, vararepresentant valgt av faglige ansatte

• Anine Cecilie Hansen, representant valgt av administrativt ansatte

• David Sagen, observatør valgt av administrativt ansatte

• Nicole Ebbing, vararepresentant valgt av administrativt ansatte

• Asbjørn Hia, vararepresentant valgt av administrativt ansatte

• Sindre Aamodt, student valgt av BISO

• Eva Emilie Rolsdorph-Sætre, studentobservatør valgt av BISO

Valgkomité for eksterne styremedlemmer

Valgkomiteen skal foreslå kandidater til eksterne styremedlemmer når styret ber om dette. Valgkomiteen består av 6 representanter som velges for ett år av gangen.

Valgkomiteen for 2023 bestod av:

• Kristin Holth, leder av komiteen og representant fra næringslivet
  • Gunnar Bovim, representant fra offentlig virksomhet
  • Gunnar Bjørkavåg, representant fra næringslivet
  • Caroline Dale Ditlev-Simonsen, representant for faglige ansatte
  • Kjersti Gummerson, representant for administrativt ansatte
  • Eva Emilie Rolsdorph-Sætre, studentrepresentant fra BISO

Styret foreslår følgende disponering av årsresultatet:

Årets tilførsel/(bruk) av egenkapital med selvpålagte restriksjoner 0,2 mkr
Overførsel til annen egenkapital 197,6 mkr
Sum disponert 197,8 mkr

Stiftelsens egenkapital utgjør per 31.12.2023: