Forretningsutvikling og digitalisering
Kurset gir deg ledelses-orientert kunnskap og forståelse for hvordan bedrifter kan anvende moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å styrke sin konkurranseposisjon.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Pris: 25 650 kr
- Bergen
- Se timeplan
Hvorfor Forretningsutvikling og digitalisering?
Dette kurset gir deg dyptgående, ledelsesorientert kunnskap og forståelse for hvordan bedrifter kan anvende moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å styrke sin konkurranseposisjon. Videre legger kurset vekt på at smart anvendelse av informasjonsteknologi åpner for en mer effektiv dialog med markedet, ikke minst ved anvendelse av e-marketing og WEB-shopper. Kurset skal gi studentene forståelse for de problemstillinger som er viktige i ledelse av IT-satsinger som støtter forretningsmessig utnyttelse av informasjonsteknologi gjennom implementering av IT-strategi.
Emneoversikt
Forretningssystemer; Anskaffelse og implementering
- Virksomhetsarkitektur; Forretningsarkitektur og IT-arkitektur
- Kategorier av forretningssystemer; så som CRM, ERP, e-handel etc.
- Systemleverandører og deres strategier
- Fra behovsanalyse til kontrakt
- Fra kontrakt til effektiv anvendelse (forretningssystem i bruk)
- Cloud Computing; Internett - muligheter og begrensinger
- Mobile Computing
Elektronisk forretningsdrift; Logistikk og salg
- Sentrale begreper i elektronisk forretningsdrift
- Begrepsavklaringer med hensyn til E-Commerce, E-Business, E-Collaboration
- Drøfte begrepet Business-to-Business versus Business-to-Consumer
- WEB-shops,- Arkitekturer for effektiv netthandel
- PIM (Product information Management)
- E-marketing og kampanjestyring
- Bruk av sosiale medier i markedsføring og salg
- Business Intelligence (Analytisk CRM)
IT-strategier og IT-ledelse
- Verdikonfigurasjoner & Verdikjedeintegrasjon
- IT-Strategiutvikling og implementering
- Kunnskapsledelse
- Systemutvikling
- Endringsledelse
Case
- Bedriftseksempler
Hvem passer kurset for?
Kurset passer for deg som ønsker å lære hvordan digitale forretningsprosesser utvikles, forbedres og utnyttes, samt hvordan de samvirker med kunnskapsprosesser i- og mellom organisasjoner.
Praktisk informasjon
-
Dette kurset vil i kombinasjon med BTH 1141 Bacheloroppgave Forretningsutvikling og Teknologi (15 studiepoeng) utgjøre en fordypning på 30 studiepoeng, og gi påskrift om fordypning på vitnemålet.
-
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
-
I løpet av kurset skal studentene gjennomføre et antall oppgaver/øvelser for på trene analytiske og praktiske ferdigheter innen digitalisering. Dette gjennomføres i form av en prosjektoppgave med flere deloppgaver. For å fremme best mulig læring skal deloppgavene leveres inn underveis for en formativ medstudentvurdering. Oppgavene kan løses i grupper som jobber sammen gjennom semesteret og leverer en felles prosjektoppgave. Etter avsluttet kurs gjennomføres en flervalgseksamen over 1 time.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester. Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Se Priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt.Finansiering: Studiekontrakten inngås med deg og ikke din arbeidsgiver selv om arbeidsgiver betaler for studiet. Studiet er godkjent for tildeling av støtte fra Statens lånekasse for utdanning etter reglene for høyere og annen utdanning.
-
- Ragnvald Sannes, førstelektor ved institutt for strategi og entreprenørskap
- Tarjei Alvær Heggernes, førstelektor ved institutt for strategi og entreprenørskap