Forretningsutvikling og digitalisering
Kurset gir deg ledelses-orientert kunnskap og forståelse for hvordan bedrifter kan anvende moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å styrke sin konkurranseposisjon.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Pris: 27 300 kr
- Se timeplan
Hvorfor Forretningsutvikling og digitalisering?
Dette kurset gir deg dyptgående, ledelsesorientert kunnskap og forståelse for hvordan bedrifter kan anvende moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å styrke sin konkurranseposisjon. Videre legger kurset vekt på at smart anvendelse av informasjonsteknologi åpner for en mer effektiv dialog med markedet, ikke minst ved anvendelse av e-marketing og WEB-shopper. Kurset skal gi studentene forståelse for de problemstillinger som er viktige i ledelse av IT-satsinger som støtter forretningsmessig utnyttelse av informasjonsteknologi gjennom implementering av IT-strategi.
Emneoversikt
Forretningssystemer; Anskaffelse og implementering
- Virksomhetsarkitektur; Forretningsarkitektur og IT-arkitektur
- Kategorier av forretningssystemer; så som CRM, ERP, e-handel etc.
- Systemleverandører og deres strategier
- Fra behovsanalyse til kontrakt
- Fra kontrakt til effektiv anvendelse (forretningssystem i bruk)
- Cloud Computing; Internett - muligheter og begrensinger
- Mobile Computing
Elektronisk forretningsdrift; Logistikk og salg
- Sentrale begreper i elektronisk forretningsdrift
- Begrepsavklaringer med hensyn til E-Commerce, E-Business, E-Collaboration
- Drøfte begrepet Business-to-Business versus Business-to-Consumer
- WEB-shops,- Arkitekturer for effektiv netthandel
- PIM (Product information Management)
- E-marketing og kampanjestyring
- Bruk av sosiale medier i markedsføring og salg
- Business Intelligence (Analytisk CRM)
IT-strategier og IT-ledelse
- Verdikonfigurasjoner & Verdikjedeintegrasjon
- IT-Strategiutvikling og implementering
- Kunnskapsledelse
- Systemutvikling
- Endringsledelse
Case
- Bedriftseksempler
Hvem passer kurset for?
Kurset passer for deg som ønsker å lære hvordan digitale forretningsprosesser utvikles, forbedres og utnyttes, samt hvordan de samvirker med kunnskapsprosesser i- og mellom organisasjoner.
Praktisk informasjon
-
Dette kurset vil i kombinasjon med BTH 1141 Bacheloroppgave Forretningsutvikling og Teknologi (15 studiepoeng) utgjøre en fordypning på 30 studiepoeng, og gi påskrift om fordypning på vitnemålet.
-
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
-
I løpet av kurset skal studentene gjennomføre et antall oppgaver/øvelser for på trene analytiske og praktiske ferdigheter innen digitalisering. Dette gjennomføres i form av en prosjektoppgave med flere deloppgaver. For å fremme best mulig læring skal deloppgavene leveres inn underveis for en formativ medstudentvurdering. Oppgavene kan løses i grupper som jobber sammen gjennom semesteret og leverer en felles prosjektoppgave. Etter avsluttet kurs gjennomføres en flervalgseksamen over 1 time.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
-
- Ragnvald Sannes, førstelektor ved institutt for strategi og entreprenørskap
- Tarjei Alvær Heggernes, førstelektor ved institutt for strategi og entreprenørskap
Praktisk informasjon
Gjennomføring Bergen: høst 2023
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Pris: 27 300 kr