Bærekraftig markedsføring
I dette kurset får du innsikt i temaene bærekraft og det grønne skiftet, og du lærer hvordan du kan markedsføre virksomheter som satser på bærekraft i produktutvikling og innovasjon.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 13 650 kr
- Bergen, Stavanger, Nettstudier
- Se timeplan
Hvorfor Bærekraftig markedsføring?
Det grønne skiftet er over i en ny fase. De politiske målene er satt og produkter og tjenester erstattes av mer bærekraftige alternativ. Fremtidens kunder trekkes mot virksomheter som ønsker å bidra til en positiv endring i verden. Samtidig påvirker teknologi og endring i medievaner kjøpsreisen, og innvirker på hvilke spørsmål og følelser kunden opparbeider seg i de ulike fasene frem mot å ta en beslutning. Det stiller nye krav til markedsføring som må gjenspeiles i tydelig verdikommunikasjon, ved å informere, påvirke, gi råd og hjelpe kunden til å velge bærekraftige løsninger.
Emneoversikt:
- Globale utfordringer og FNs Bærekraftsmål
- Bærekraft som forretningsfordel og konkurransekraft
- Bærekraftige forretningsmodeller og Grønn strategi
- Teknologiens rolle i bærekraftig markedsføring
- Den digitale kundereisen
- Kommunikasjon og markedsføring i det grønne skifte - fra holdningsendring til adferdsendring
- Klimakommunikasjon, psykologiske barrierer og løsninger
- Strategisk budskapsutvikling – hvordan kommunisere for legitimitet, økt bevissthet og engasjement
- Kommunikasjonsplattformer og sosiale nettverk, involvering, engasjement og spredning
- Etiske problemstillinger og drivkrefter/risikoområder som skaper usikkerhet og må tas hensyn til
Praktisk informasjon
-
Dette høyskolekurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management. Kurset er obligatorisk for Bachelor i Markedsføringsledelse.
Nettstudier: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter.
Vi anbefaler å forberede deg til webinarer for best mulig faglig utbytte (min 60-90 minutter). Total arbeidsmengde for et kurs à 7,5 studiepoeng er ca 200 timer.Webinarer kjøres mellom kl. 17.00 - 21.00 fra mandag til torsdag.
Merk at tidspunkt/dager kan avvike. -
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det forutsettes at studentene har MRK 3414 Markedsføringsledelse eller tilsvarende kunnskaper.
-
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 100 % av karakteren. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Med besvarelsen skal det legges ved en egenevaluering fra hver kandidat eller gruppe. Egenevalueringen skal gi en kortfattet beskrivelse av kandidatens/gruppens læringsutbytte, samt et begrunnet karakterforslag.
-
Undervisningsspråket er på norsk. Engelskspråkelige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester. Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Les mer om finansiering her. -
- Cecilie Staude, høyskolelektor ved institutt for markedsføring.
"Kurset ga jeg innsikt i det grønne skiftet, strategitrappa og FNs bærekraftmål, samt hvordan bedrifter bør drive sin virksomhet. Dette er kunnskap jeg har tatt med meg både som voksen student, arbeidstaker og inn i privat konsum. Jeg sitter igjen med en bedre forståelse av bærekraft og hvilken retning man bør ta med tanke på miljø, klima og forbruk."
Timeplan
Gjennomføring Bergen og Stavanger: høst 2023
Nettstudier: høst 2023
Studiestart nettstudier: mandag 21. august.
Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 13 650 kr
- Bergen, Stavanger, Nettstudier