Bedriftsmarkedsføring, salg og forhandlinger
Dette kurset lærer deg å etablere en kritisk og konstruktiv holdning til salg og markedsføring på bedriftsmarkedet.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 13 650 kr
- Bergen, Stavanger, Nettstudier
- Se timeplan
Hvorfor bedriftsmarkedsføring, salg og forhandlinger?
De aller fleste bedrifter er involvert i en eller annen form for samhandling eller samarbeid med andre bedrifter, og de aller fleste bedrifter er involvert i større nettverk av andre bedrifter, kunder, leverandører, ansatte og andre interessenter. I følge estimater skjer mer enn halvparten av alle transaksjoner i utviklede økonomier mellom bedrifter. Innkjøp av produkter og tjenester står typisk for rundt 50 % av en bedrifts kostnader. Mer enn 90 % av all e-handel er mellom bedrifter.
Bedriftsmarkedsføring skiller seg fra konsumentmarkedsføring på flere måter, blant annet at mange beslutninger er mer strategiske, at kulturen er mer teknisk orientert, at verdier ofte skapes i tett samarbeid med kundene, at transaksjonene kan være store og kompliserte, og at kunderelasjoner gjerne er langvarige og styrt gjennom formelle kontrakter. I tillegg regnes personlig salg, relasjonsutvikling og forhandlinger for å være særlig viktig når andre bedrifter er kunder. I dette kurset integreres derfor temaene bedriftsmarkedsføring, salg og forhandlinger slik at de kan sees i sammenheng med hverandre. I salgsbegrepet inngår personlig kommunikasjon som aktivt virkemiddel for å få påvirket en eksisterende eller en kommende kunde i ønsket retning.
Emneoversikt
- Hva er bedriftsmarkedsføring?
- Verdi, verdiskaping og verdikapring i B2B markedsføring, salg og forhandlinger
- Hvordan oppnå verdiskaping gjennom B2B markedsføring?
- Verdikapring og styringsproblemer i B2B relasjoner
- B2B markedsføringsstrategi
Praktisk informasjon
-
Dette høyskolekurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management. Kurset er obligatorisk for Bachelor i Markedsføringsledelse.
Nettstudier: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av direktesendte webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter. Vi anbefaler å forberede deg til webinarer for best mulig faglig utbytte (min 60-90 minutter). Total arbeidsmengde for et kurs à 7,5 studiepoeng er ca 200 timer.
Webinarer kjøres mellom kl. 17.00 - 21.00 fra mandag til torsdag.
Merk at tidspunkt/dager kan avvike. -
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Studentene vurderes etter to eksamener. Del 1 er en prosjektoppgave som løses i grupper på inntil fire studenter, og teller 40 %. Del 2 er en tre timers individuell skriftlig eksamen og teller 60%. Begge deler må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Obligatorisk litteratur:
Bok: Digital forretningsforståelse: fra store data til små biter - Tarjei Alvær Heggernes, 2023
Bok: Digitaliseringsledelse - Jon Iden, Kjersti Berg Danilova, Karen Sæbbø Osmundsen, Jon Iden, 2022
Et utvalg av artikler og videoer som benyttes i undervisningen vil bli gjort tilgjengelige for nedlasting fra læringsplattformen Itslearning etter studiestart.
Anbefalt litteratur:
Artikkel: Ask, measure, learn: using social media analytics to understand and influence customer behavior - Lutz Finger, Soumitra Dutta, Mary Treseler, Ann Spencer, Randy Comer, Rebecca Demarest, 2014
Mer informasjon om litteratur vil bli gitt på studenportalen til studenter som er tatt opp på kurset. Det vil også bli gitt informasjon ved kursstart om bruk av den forskjellige litteraturen og andre kilder. -
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester. Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Les mer om finansiering her. -
- Jon Bingen Sande, førsteamanuensis ved institutt for markedsføring
- Roy Willy Elvegård, høyskolelektor ved institutt for markedsføring.
Timeplan
Gjennomføring Bergen og Stavanger: vår 2024
Nettstudier: vår 2024
Studiestart nettstudier: mandag 15. januar
Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 13 650 kr
- Bergen, Stavanger, Nettstudier