Bedriftsmarkedsføring, salg og forhandlinger
Dette kurset lærer deg å etablere en kritisk og konstruktiv holdning til salg og markedsføring på bedriftsmarkedet.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 12 825 kr
- Bergen, Stavanger, Nettstudier
- Se timeplan
Hvorfor bedriftsmarkedsføring, salg og forhandlinger?
De aller fleste bedrifter er involvert i en eller annen form for samhandling eller samarbeid med andre bedrifter, og de aller fleste bedrifter er involvert i større nettverk av andre bedrifter, kunder, leverandører, ansatte og andre interessenter. I følge estimater skjer mer enn halvparten av alle transaksjoner i utviklede økonomier mellom bedrifter. Innkjøp av produkter og tjenester står typisk for rundt 50 % av en bedrifts kostnader. Mer enn 90 % av all e-handel er mellom bedrifter.
Bedriftsmarkedsføring skiller seg fra konsumentmarkedsføring på flere måter, blant annet at mange beslutninger er mer strategiske, at kulturen er mer teknisk orientert, at verdier ofte skapes i tett samarbeid med kundene, at transaksjonene kan være store og kompliserte, og at kunderelasjoner gjerne er langvarige og styrt gjennom formelle kontrakter. I tillegg regnes personlig salg, relasjonsutvikling og forhandlinger for å være særlig viktig når andre bedrifter er kunder. I dette kurset integreres derfor temaene bedriftsmarkedsføring, salg og forhandlinger slik at de kan sees i sammenheng med hverandre. I salgsbegrepet inngår personlig kommunikasjon som aktivt virkemiddel for å få påvirket en eksisterende eller en kommende kunde i ønsket retning.
Emneoversikt
- Hva er bedriftsmarkedsføring?
- Verdi, verdiskaping og verdikapring i B2B markedsføring, salg og forhandlinger
- Hvordan oppnå verdiskaping gjennom B2B markedsføring?
- Verdikapring og styringsproblemer i B2B relasjoner
- B2B markedsføringsstrategi
Praktisk informasjon
-
Dette kurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management. Kurset er obligatorisk for Bachelor i Markedsføringsledelse.
Nettstudier: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av direktesendte webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter. Vi anbefaler å forberede deg til webinarer for best mulig faglig utbytte (min 60-90 minutter). Total arbeidsmengde for et kurs à 7,5 studiepoeng er ca 200 timer.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Studentene vurderes etter to eksamener. Del 1 er en prosjektoppgave som løses i grupper på inntil fire studenter, og teller 40 %. Del 2 er en tre timers individuell skriftlig eksamen og teller 60%. Begge deler må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester. Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Se priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt. -
- Jon Bingen Sande, førsteamanuensis ved institutt for markedsføring
- Roy Willy Elvegård, høyskolelektor ved institutt for markedsføring.
Timeplan
Bergen: vår 2023
Stavanger: vår 2023
Nettstudier: vår 2023
Studiestart nettstudier: Mandag 16. januar
Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 12 825 kr
- Bergen, Stavanger, Nettstudier