Forbrukerpsykologi
Kurset gir deg en grunnleggende innføring i faget forbrukerpsykologi. Det blir lagt vekt på faktorer som styrer og påvirker forbrukerens atferd, og hvordan markedsførere kan dra nytte av dette.
Dette lærer du:
- Hvordan psykologiske, teknologiske, og sosiale faktorer påvirker forbrukernes beslutninger, og hvordan du kan bruke dette i markedsføring.
- Samle, analysere og bruke kundeinnsikt til å fremme forretningsmål.
- Reflekter over etiske dilemmaer og foreslå løsninger som fremmer bærekraftig forbruk og ansvarlig bruk av forbrukerpsykologi.
Når kurset er ferdig vil du kunne anvende forbrukerinnsikt til å påvirke atferd på en strategisk og etisk måte. Med et kritisk blikk på hvordan forbrukerpsykologi brukes i praksis, vil du være i stand til å reflektere over hvordan forbrukere påvirkes og foreslå løsninger som balanserer kommersielle mål med samfunnsansvar.
"Kurset har gitt meg en større forståelse for hvordan vi forbrukere velger våre varer og tjenester, og alle faktorene som påvirker våre kjøpsbeslutninger. Kunnskap om forbrukere er svært hensiktsmessig for en bedrift å benytte som utgangspunkt i sin markedsføring."
Hvem kan ta kurset?
For å ta et bachelorkurs må du som hovedregel ha generell studiekompetanse. Har du ikke det, kan du likevel søke på bakgrunn av realkompetanse dersom du er 25 år eller eldre i opptaksåret.
Ta kurset alene eller som en del av en grad
Dette kurset gir verdifull kunnskap i seg selv, men det gir også formell kompetanse.
Kurset gir 7,5 studiepoeng som kan inngå i en bachelorgrad.
Praktisk informasjon og gjennomføring
Undervisningen består av webinarer, totalt 8-12 i løpet av et semester. I vårsemesteret er første webinar i uke 3, på høsten starter de i uke 34.
Webinarene:
- Varer 1-2 timer.
- Settes normalt opp en gang i uka eller annenhver uke.
- Gjennomføres alltid mellom 17 og 21 mandag til torsdag.
I tillegg til webinarene består nettkursene av ulike læringsaktiviteter, som f.eks. digitale selvtester, temavideoer, oppgaver, diskusjonsgrupper, caser og lignende.
Eksamen består av en tretimers individuell skriftlig eksamen.
I tillegg vil det bli gjennomført tre obligatoriske arbeidskrav. Minst to av disse må være godkjent for at du kan gå opp til eksamen.
Pensum blir tilgjengelig i studentportalen etter at du er tatt opp på kurset.
På nett eller i klasserom
Dette kurset kan også tas på campus i Stavanger på dagtid. Da er kurset litt annerledes lagt opp, fordi du følger du undervisningen sammen med heltids bachelorstudenter. Vil du heller det, kan du velge Stavanger som studiested når du søker.
Kursinnhold
- Hva er forbrukerpsykologi?
- Segmentering og målgrupper
- Forbrukerens beslutningstaking
- Vanebaserte valg og nudging
- Motivasjon
- Følelser og rasjonalitet
- Teknologi og forbrukeratferd
- Bærekraftig forbruk
- Personlighet og innflytelse på atferd
- Persepsjon og sensorisk markedsføring (art. om sansing?)
- Forbrukerlæring
- Forme og endre forbrukernes holdninger
- Sosial klasse, kultur og referansegrupper
- Negativ forbrukeratferd og etikk
Tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Hvor mye tid de forskjellige deltakerne bruker på kursene er veldig individuelt.
Undervisningen skjer til faste tider, men er lagt til ettermiddager og spredt utover slik at det skal kunne kombineres med livet ellers. Tiden du skal bruke til å lese pensum og gjøre andre læringsaktiviteter, kan du i stor grad bestemme over selv ut ifra hva som passer for deg og din hverdag.
Kursansvarlig
Finansiering og fakturering
Studiet er godkjent for støtte fra Statens lånekasse. Studieavgiften faktureres normalt rett etter studiestart.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der vil du treffe en veileder og få svar på det du måtte lure på.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere nettkurs innen samme fagområde.