Forbrukerpsykologi
Kurset gir deg en grunnleggende innføring i faget forbrukerpsykologi. Det blir lagt vekt på faktorer som styrer og påvirker forbrukerens atferd, og hvordan markedsførerere kan dra nytte av dette.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 13 650 kr
- Nettstudier
- Se timeplan
Hvorfor Forbrukerpsykologi?
For å oppnå suksess i markedsføring, og nå de strategiske målene som er satt, er kunnskap om forbrukerpsykologi avgjørende. Dette kurset gir deg en grunnleggende innføring i nettopp dette, og hvordan ha et kritisk blikk til hvordan kunnskap om forbrukerpsykologi anvendes i praksis. Fokus vil være på faktorer som påvirker forbrukeratferd, og hvordan man som markedsfører kan dra nytte av dette.
Tema som bærekraftig forbruk, teknologi, sosialpsykologi og atferdsøkonomi er sentralt. Du vil også lære hvordan du anvender forbrukerdata for bedre kundeinnsikt i markedsføringen. Kurset utforsker også behovet for varer og tjenester, samt beslutningsprosessen bak kjøp.
Emneoversikt
- Segmentering og målgrupper
- Forbrukerens beslutningstaking
- Vanebaserte valg og nudging
- Motivasjon, følelser og rasjonalitet
- Teknologi og forbrukeratferd
- Bærekraftig forbruk
- Personlighet og innflytelse på atferd
- Persepsjon og sensorisk markedsføring
- Forbrukerlæring
- Forme og endre forbrukernes holdninger
- Sosial klasse, kultur og referansegrupper
- Negativ forbrukeratferd og etikk
Praktisk informasjon
-
Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forelesninger, webinarer og aktiviteter i læringsplattformen. Gjennom kurset vil studentene øve seg på å anvende teorier innen forbrukerpsykologi knyttet til praktiske case.
Det vil i tillegg bli tilgjengeliggjort materiale som hjelper studentene mot eksamen. Ressursen vil inneholde podcast, eksamensoppgaver, tester, cases, videoer, m.m.
Nettstudium:
Kursets gjennomføring som nettstudium vil bestå av en effektiv kombinasjon av digitale læringsressurser og aktiviteter. Dette vil tilsvare det angitte timeantallet for campusundervisning. Nettstudentene vil også få tilgang til en detaljert studieguide som er utformet for å støtte progresjon og gi oversikt. -
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Kurset avsluttes med en tre timers individuell skriftlig eksamen.
Ved siden av eksamen vil det bli gjennomført tre obligatoriske arbeidskrav. Av disse arbeidskravene må minst to av de tre være godkjent for at studenten skal få tillatelse til å gå opp til eksamen.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester. Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Les mer om finansiering her. -
- Nina Vogt, høyskolelektor ved institutt for markedsføring.
Timeplan
Nettstudier: vår 2024
Studiestart nettstudier: mandag 15. januar.
Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 13 650 kr
- Nettstudier