Markedsføringsledelse
Et kurs for deg som ønsker grunnleggende innføring i markedsføringsledelse. Her vil du lære ulike verktøy for å lage gode markedsplaner slik at du kan definere og kommunisere markedstilbudet, samt utføre kontinuerlige markeds- og konkurrentanalyser.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 12 825 kr
- Nettstudier
- Se timeplan
Hvorfor markedsføringsledelse?
Markedet er i konstant forandring, og det blir stadig viktigere å være på topp hva gjelder markedsorientering. Kurset omhandler hvordan bedrifter organiserer, kommuniserer og leverer sitt markedstilbud, og hvordan bedrifter kontinuerlig må revidere og justere sine markedstilbud på grunn av endring i kundenes behov og konkurransen i markedet. En sentral oppgave i markedsføringsledelse er hvordan virksomheten skal sikre nåværende og fremtidige inntekter, og er således et overordnet ledelsesansvar.
Emneoversikt
- Markedsorientering og markedsplan
- Utvikling og ledelse av kundeportefølje
- Utvikling og ledelse av produktportefølje
- Utvikling og ledelse av merkevarer
- Segmentering og posisjonering
- Analyse av kunder, marked og konkurranse
- Økonomisk analyse av markedsføringens effektivitet og lønnsomhet
- Markedsplanprosessen
Praktisk informasjon
-
Dette kurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management. Kurset er obligatorisk for Bachelor i Markedsføringsledelse og Bachelor i økonomi og administrasjon.
Nettstudier: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter.
Vi anbefaler å forberede deg til webinarer for best mulig faglig utbytte (min 60-90 minutter). Total arbeidsmengde for et kurs à 7,5 studiepoeng er ca 200 timer. -
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset. Du kan også søke på bakgrunn av realkompetanse.
Les mer om opptakskravene for dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Kurset avsluttes med en individuell 2-times skriftlig eksamen (30%), og en prosjektoppgave (70%) som løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Både skriftlig eksamen og prosjektoppgaven må være bestått for å få endelig karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester. Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Se Priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt.Finansiering: Studiekontrakten inngås med deg og ikke din arbeidsgiver selv om arbeidsgiver betaler for studiet. Studiet er godkjent for tildeling av støtte fra Statens lånekasse for utdanning etter reglene for høyere og annen utdanning.
-
- Pål Rasmus Silseth, høyskolelektor ved institutt for markedsføring.
Timeplan
Nettstudier: høst 2022
Studiestart nettstudier: Mandag 22. august (felles åpning av alle digitale klasserom på itslearning).
Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.
Søknadsfrist: Opptak gjennomføres frem til studiestart 22. august. Det anbefales å søke senest en uke før studiestart. Søknader etter studiestart vurderes individuelt.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 12 825 kr
- Nettstudier