Markedsføringsledelse
Et kurs for deg som ønsker grunnleggende innføring i markedsføringsledelse. Her vil du lære ulike verktøy for å lage gode markedsplaner slik at du kan definere og kommunisere markedstilbudet, samt utføre kontinuerlige markeds- og konkurrentanalyser.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 13 650 kr
- Nettstudier
Hvorfor markedsføringsledelse?
Markedet er i konstant forandring, og det blir stadig viktigere å være på topp hva gjelder markedsorientering. Kurset omhandler hvordan bedrifter organiserer, kommuniserer og leverer sitt markedstilbud, og hvordan bedrifter kontinuerlig må revidere og justere sine markedstilbud på grunn av endring i kundenes behov og konkurransen i markedet. En sentral oppgave i markedsføringsledelse er hvordan virksomheten skal sikre nåværende og fremtidige inntekter, og er således et overordnet ledelsesansvar.
Emneoversikt
- Markedsorientering og markedsplan
- Utvikling og ledelse av kundeportefølje
- Utvikling og ledelse av produktportefølje
- Utvikling og ledelse av merkevarer
- Segmentering og posisjonering
- Analyse av kunder, marked og konkurranse
- Økonomisk analyse av markedsføringens effektivitet og lønnsomhet
- Markedsplanprosessen
Praktisk informasjon
-
Dette kurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management. Kurset er obligatorisk for Bachelor i Markedsføringsledelse og Bachelor i økonomi og administrasjon.
Nettstudier: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter.
Vi anbefaler å forberede deg til webinarer for best mulig faglig utbytte (min 60-90 minutter). Total arbeidsmengde for et kurs à 7,5 studiepoeng er ca 200 timer.Webinarer kjøres mellom kl. 17.00 - 21.00 fra mandag til torsdag.
Merk at tidspunkt/dager kan avvike. -
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Kurset avsluttes med en individuell 2-times skriftlig eksamen (30%), og en prosjektoppgave (70%) som løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Både skriftlig eksamen og prosjektoppgaven må være bestått for å få endelig karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester. Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Les mer om finansiering her. -
- Pål Rasmus Silseth, høyskolelektor ved institutt for markedsføring.