Metode og innsikt
Dette kurset gir deg en grunnleggende innføring i data-analyse og bruk av undersøkelser knyttet til strategiske valg og beslutninger i bedrifter.
Hvorfor metode og innsikt?
Dette kurset i metode og innsikt gir en grunnleggende innføring i bruk av undersøkelser knyttet til strategiske valg og beslutninger i bedrifter. Faget metode omhandler hvordan bedrifter identifiserer og definerer problemer og utfordringer i organisasjonen og markedet, og hvordan man systematisk og vitenskapelig går frem for å fremskaffe informasjon som beslutningsstøtte til problemstillingen.
Metodekunnskap er med på å gjøre deg i stand til å tolke om et materiale du får presentert har vitenskapelig hold eller ikke. I kurset ser vi på både kvalitative og kvantitative analyseteknikker.
Emneoversikt
- Utvikle og organisere prosjekter, spesifisere problemstillinger
- Forskningsmodell og hypoteser
- Informasjonskilder innenfor sekundær og primærdata
- Kvalitative teknikker og analyse
- Kvantitative teknikker og analyse
- Rapportering og implementering
Praktisk informasjon
-
Dette høyskolekurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management. Kurset er obligatorisk for Bachelor i Markedsføringsledelse.
Nettstudier: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter. Vi anbefaler å forberede deg til webinarer for best mulig faglig utbytte (min 60-90 minutter). Total arbeidsmengde for et kurs à 7,5 studiepoeng er ca 200 timer.
De fleste kurs gjennomfører webinarer ukentlig eller annenhver uke, med 1 - 2 timer per webinar. Webinarer gjennomføres normalt i tidsrommet kl. 17.00 - 21.00 på ukedagene mandag til torsdag.
Vær oppmerksom på at tidspunkter og hyppighet kan variere fra kurs til kurs.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det kreves forkunnskaper fra innføringskurs i statistikk eller tilsvarende. Dersom du har gjennomført tilsvarende kurs og har spørsmål vedrørende godkjente forkunnskaper, ta kontakt med administrasjonen.
-
Studentene vurderes etter en skriftlig mappeinnlevering, enten individuell eller i gruppe.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
-
- Ragnhild Silkoset, professor ved institutt for markedsføring.
- Morten William Knudsen, høyskolelektor ved institutt for markedsføring.
Timeplan
Stavanger: vår 2025
Nettstudier: vår 2025
Studiestart nettstudier: mandag 20. januar
Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.