Bærekraft som konkurransefortrinn
Dette kurset gir deg innsikt i bærekraftige forretningsstrategier og grønne forretningsmodeller.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 18 100 kr
- Oslo, Bergen, Stavanger
- Se timeplan
Hvorfor bærekraft som konkurransefortrinn?
FNs bærekraftsmål bidrar til at rammebetingelsene i offentlig og privat sektor endres. Krav til grønn vekst, teknologiske nyvinninger og økt fokus på bærekraftige produkter og tjenester, påvirker forretningsmodeller og praksis.
Samtidig ser vi at fremtidens forbrukere trekkes mot virksomheter som ønsker å bidra til en positiv endring i verden. Det leder næringslivet i retning av ikke bare finansiell avkastning, men også sosialt ansvar som påvirker deres strategi, markedsføring og kommunikasjonsformer.
Dette kurset fokuserer på de enorme mulighetene for verdiskapning som ligger i grensesnittet mellom ny teknologi, digitalisering, nye markeder og bærekraft. Som deltaker lærer du om alt fra grønn forretningsdrift til ledende norske og internasjonale trender i virksomheter som har gjort bærekraft til et konkurransefortrinn.
Emneoversikt
I løpet av kurset tar vi blant annet for oss følgende emner:
- Bærekraft og det grønne skiftet, gjeldende trender og fremtidige scenarier for grønn vekst
- Bærekraft som forretningsmodell og konkurransekraft
- Segmentering og markedsutvikling for bærekraftig forbruk
- Strategisk budskapsutvikling
- Nye forretningsmodeller, ny teknologi, endringsdrivere og industri 4.0
- Hvordan implementere bærekraft i merkevarebygging?
Hvem passer kurset for?
Kurset passer for personer som søker kunnskap og praktiske ferdigheter knyttet til bærekraft og fremtidig innovasjon av forretningsmodeller. Det passer også for deg som jobber med markedsføring, strategisk kommunikasjon, posisjonering og markedskommunikasjon i privat og offentlig sektor.
Video
I videoen nedenfor forteller kursansvarlige Cecilie Staude og Per Espen Stoknes om hva du kan lære ved å delta på dette kurset og hvem det passer for.
Intro til Bærekraft som konkurransefortrinn
Forelesere
Cecilie Staude er høyskolelektor ved institutt for markedsføring og har flere års erfaring fra PR-bransjen, blant annet fra Geelmuyden Kiese. Hun er en svært populær foredragsholder innen temaer som markedsføring, kommunikasjon og sosiale medier.
Praktisk informasjon
-
Dette kurset gir 7,5 studiepoeng og gjennomføres over ett semester. Undervisningen skjer i kombinasjon av læringselementer på nett og heldagssamlinger på campus.
- Dette kurset kan inngå i graden Bachelor of Management.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset. Du kan også søke på bakgrunn av realkompetanse.
Les mer om opptakskravene for dette kurset.
Vi praktiserer fortløpende opptak frem til studiestart av hvert enkelt kurs. Les mer om søknadsprosessen.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som kan løses individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Undervisningsspråket er norsk.
Pensumlitteratur på engelsk kan forekomme.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester. Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Se Priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt.Finansiering: Studiekontrakten inngås med deg og ikke din arbeidsgiver selv om arbeidsgiver betaler for studiet. Studiet er godkjent for tildeling av støtte fra Statens lånekasse for utdanning etter reglene for høyere og annen utdanning.
Hvordan gjennomføres kurs til høsten?
Gjennomføringen av høstens kurs og programmer tilpasses hele tiden gjeldende smittevernanbefalinger fra myndighetene. Når det er nødvendig, vil undervisningsaktiviteter gjennomføres digitalt.
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2021
1. samling: 20.09 - 21.09
2. samling: 11.11 - 12.11
Stavanger: Gjennomføring høst 2021
1. samling: 20.09 - 21.09
2. samling: 11.11 -12.11
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 18 100 kr
- Oslo, Bergen, Stavanger