Norge har lykkes bedre enn våre naboland med å hente hjem medaljer fra Vinter-OL de siste 25 år. – Vi er bedre til å lede og trene, hevder professor Svein S. Andersen ved BI.

LEDERENS VERLKTØYKASSE: Prestasjonsledelse

Norges har gjennom de siste 25 år gjort det vesentlige bedre i vinterutgavene av de olympiske leker enn våre argeste rivaler i Sverige og Finland. Foran OL i Sotsji er det mange som nærmest forventer en ny stor medaljefangst.

I perioden fra 1952 til 1988 hentet norske idrettsutøvere i gjennomsnitt hjem i underkant av ti (9,8) medaljer fra hvert vinter-OL (fordelt på valørene gull, sølv og bronse).

Etter at Olympiatoppen ble etablert i 1988, har den gjennomsnittlige medaljefangsten gjort et byks opp til 23 medaljer. Rekorden ble satt på Lillehammer i 1994 da Norge ubeskjedent beholdt 26 av medaljene som ble delt ut.

Nettverk for læring

– Olympiatoppen er navet i et læringsnettverk. Norge har klart å få til en systematisk ledelse rundt utviklingsprosessene som Sverige og Finland ikke har fått til på samme måte, fremholder Svein S. Andersen, som er professor ved Handelshøyskolen BI og professor II ved Norges Idrettshøgskole (NIH).

Den norske Olympiatoppen har lykkes med å få til et læringssamarbeid på tvers av de ulike idrettsforbundene som er med.

Best på å lede og trene

Svein S. Andersen er opptatt av hvordan vi kan utvikle bedre prestasjoner både i idretten og i næringslivet. Han er særlig opptatt av at vi er opptatt av atferden, - prosessene, som skaper de resultatene vi ønsker oss.

– Olympiatoppen har forstått at man må trene og lede best i verden for å utvikle de relativt sett få talentene vi har. På dette området har næringslivet mye å lære av toppidretten, fremholder BI-professoren.

Ekstraordinære resultater

Andersen mener det er fullt mulig å oppnå ekstraordinære resultater med vanlig mennesker.

–Gjennom målrettet og systematisk utviklingsarbeid bygges kapasitet for ekstraordinære resultater.  Ikke alle kan bli olympiske mestere, men svært mange har potensiale og interesse for utvikling. For å lykkes, må utviklingsarbeid være gjenstand for kontinuerlig evaluering – der forventningene testes – og om nødvendig justeres underveis.

Professoren legger vekt på at det må være en sammenheng mellom resultatmål for organisasjonen og for hver enkelt medarbeiders trenings- og utviklingsmål. Det krever lederinvolvering, og en god forståelse av nøkkelelementene i prosesser som fører fram til ekstraordinære prestasjoner.

Den norske gulloppskriften

Svein S. Andersen mener mange av oss med fordel kan ta oss litt hverdagssystematikk fra toppidrettens verden med på jobben. Han presenterer 4 praktiske råd som kan lede til bedre resultater.

  • 1. Del opp sammensatte prosesser i delprosesser. Utvikle forventninger til de ulike delprosessene som har påvirkning på atferden.
  • 2. Gå fra ord til handling. Gjør det man sier man skal gjøre.
  • 3. Gjennomfør hyppig evalueringer. Test forventningene og korriger disse om nødvendig.
  • 4. Skap en kultur for deling av erfaring og informasjon.

Referanser:

Artikkelen er basert på Svein S. Andersens foredrag “Hva kan ledere lære av toppidretten?” på BIs årskonferanse 28. januar 2014.

Andersen, S.S. (2012) “Olympiatoppen  in the Norwegian sport cluster”, i Andersen, S.S. og Ronglan, L.T. (red) Nordic elite sport. Same ambitions, different tracks. Oslo: Universitetsforlaget.

Denne formidlingsartikkelen er publisert i nettavisen forskning.no 6. februar 2014.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no

Tekst: Audun Farbrot, fagsjef forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på