Bedrifter kan bruke foto og film for å vise ansikt i sosiale og digitale medier. Her er 7 råd om hvordan du kan bygge og utvikle profilen din på Instagram.

LEDERENS VERKTØYKASSE: Business i sosiale medier

Bilde- og videodelingstjenesten Instagram er blant de sosiale mediene som vokser raskest. Snart har en million nordmenn en egen profil på Instagram.

Vi henter ikke lenger inspirasjon og impulser bare fra annonser og tradisjonelle mediekanaler.  I økende grad får vi det servert rett inn på mobilene våre, i rekordfart.

Dersom bildene og videoene merkes med emneord og profilen er åpen, kan hvem som helst søke seg frem til bildene. Søker du for eksempel på #inspirasjon (emneord markeres med tegnet #, - en hashtag), finner du nettopp inspirasjon til hvordan du kan fornye hjemmet ditt.

Innpass i nye nettverk

Når du merker bildene med emneord, vil det kunne gi deg flere følgere. Det øker også sjansen for at flere gir uttrykk for at de liker bildet eller filmen din (de klikker på “like”) eller viser engasjement gjennom å kommentere bildet ditt.

Antall følgere kan være kritrerium for popularitet. Det kan gi deg innpass i verdifulle sosiale nettverk og til og med interessante jobbtilbud. Nylig kunne vi lese at den amerikanske TV-profilen Stephen Colbert, fikk seg jobb i TV-showet “Late Night” blant annet som et resultat av en stor følgerskare i sosiale medier.

Visuell kommunikasjon er blitt en viktig nøkkel til å skape seg identitet på i sosiale mediekanaler. Vi deler stadig mer bilder og film. Det blir stadig viktigere å kombinere tekst med visuelle virkemidler for å vinne kampen om oppmerksomhet. 

Gjennom film og bilder kan du raskt visualisere hovedbudskapet ditt. Noen ganger kan et bilde bokstavelig talt fortelle mer enn 1000 ord.

Selvportretter

Instagram brukes gjerne til å dele person-/profilbilder. Men de kan også fronte en livsstil eller inngå i selvrepresentasjon og imagebygging gjennom at bildene vi legger ut blir symboler for hvem vi er og hva vi er interessert i.

Et raskt søk  på emneknaggen ”Selfie” viser oss millioner av fotografier, også av næringslivsledere, politikere og andre som bygger profiler ved å dele selvportretter av seg selv i sosiale medier. Søk på Erna Solberg og Selfie, og du vil se at også statsministeren bygger profil gjennom Instagran og andre sosiale medier.

Bilder, også kombinert med bruk av personlige emneknagger, har vist seg effektivt i imagebygging av personligheter på nett. Som da den engelske fotballklubben Cardiff ønsket Moldespilleren, Mats Møller Dæhlie, velkommen til Premier League under emneknaggen #WelcomeMats på Instagram.

Vis menneskene bak logoen

Bildenes betydning i nye medier fører til at det personlige uttrykket blir viktigere. Skal du lykkes med å bygge relasjoner med mennesker (f. eks. nye kunder), er det viktig å få frem menneskene bak logoene til bedrifter og organisasjoner.

Ett fellestrekk med folk som lykkes med å være gode personligheter på Instagram, er at det ligger noe som er helt ekte i bunn.  Å tørre å vise fram noe av oss selv og skape din egen stil, kan virke mer appellerende på mottakerne. Det er en måte å skille seg ut slik at vi drukner i den store informasjonsoverfloden.

Det visuelle betyr noe for måten du framstår på og oppfattes. Noen er bevisst og opptatt av det visuelle. Andre klarer ikke å skape et bildespråk som kommuniserer godt. Det gjelder å finne den rette balansen mellom ikke å være for kjedelig, men heller ikke så utleverende og folkelig at rollen din undergraves. I så måte bør din egen identitet påvirke graden av formalitet i den visuelle kommunikasjonen.

De som klarer å løse opp kommunikasjon gjennom gode bilder eller videoer der motivene byr litt på seg selv, har lettere for å engasjere. De skaffer seg samtidig også noen fine redskaper i kommunikasjonsverktøykassa si.

Syv råd på Instagram

Her er sju råd til ledere og bedrifter som ønsker å lykkes på Instagram:

  • 1. Innholdet må være relevant for mottager. Kvaliteten på det du legger ut, må være god.
  • 2. Bilder er ikke noe vi bare bør fylle opp Instagram med. Bilder uten innhold kommuniserer like dårlig som ord uten innhold.
  • 3. Et godt bilde bør kunne fortelle en historie ved å stå alene uten for mye tekst. Det bør overraske og være personlig.
  • 4. Ikke tenk på Instagram som en ren salgskanal, det er viktig med dialog. Får du spørsmål eller kommentarer, må du svare.
  • 5. Tenk mediesamspill. Hvordan kan Instagram brukes i samspill med andre kanaler, tradisjonelle og sosiale?
  • 6. Vær bevisst på å bruke emneord (hashtag). Bruk emneord som mange andre bruker. Dette kan ha stor verdi på sikt, fordi folk søker på emneord.
  • 7. Stell pent med følgerne dine. De kan hjelpe deg blant annet ved å sende bildene dine videre og nevne deg i sine oppdateringer.

 Referanse:

Artikkelen er publisert i BI Marketing Magazine nr. 1-2014. BI Marketing Magazine er et magasin for forskningskommunikasjon fra Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Illustrasjonen viser fotofaksimile av et søk på Google på emneordene "Selfie" og "Erna Solberg" 19. juni 2014.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på