En stor andel av medarbeiderne opplever "smarte" mål som absolutter som ikke kan fravikes eller justeres. Det gir dårligere prestasjoner. Slik målte vi det.
BI FORSKNING: Måleinstrument
Vi har nylig gjort en undersøkelse av medarbeideres opplevelse av om "smarte" mål er å betrakte som absolutter som ikke kan fravikes eller justeres.
Vi målte respondentenes opplevelse av målene som absolutter slik:
Jeg opplever målene/nøkkelindikatorene i målstyringssystemet som spesifikke og absolutte
- ... og mangel på måloppnåelse aksepteres ikke selv om jeg har gode begrunnelser for det
- ... og jeg kan ikke prioritere andre forhold enn det å nå målene selv om situasjonen skulle tilsi det
- ... og jeg kan ikke fritt improvisere og gjøre ting annerledes enn det som fremgår av målene/målekortet selv om jeg mener det er nødvendig
- ... og de gir lite rom for å fokusere på andre viktige aspekter ved jobben enn det som måles
- ... og målene står ofte i veien for nødvendig fleksibilitet for at jeg skal kunne gjøre jobben min på en best mulig måte.
Referanse:
Kuvaas, B., Buch, R., and Dysvik, A.: 'Performance management: Perceiving goals as invariable and implications for perceived job autonomy and work performance'. Akseptert for publisering i Human Resource Management.