-
Ledelse

Advarer mot å ikke be om hjelp

11. juni 2014

Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Ytringsklima er avgjørende for om ansatte tør å be om hjelp. – Det kan få alvorlige konsekvenser hvis det ikke er et klima for å si ifra, forklarer Kvalnes.

Sommeren i Nydalen er tilbake, og bading i Akerselva er et populært avbrekk fra hverdagens gjøremål. Men for to år siden kunne en ellers hyggelig nedkjøling i Akerselva blitt en tragedie for en ukjent mann som badet i elva.

- Mannen hadde vann helt opp til brystet. Etter å ha stått der lenge ble han kald, og hadde så vanskeligheter for å komme seg opp. Han trengte tydelig hjelp, men spurte ikke om det, forklarer førsteamanuensis Øyvind Kvalnes ved Handelshøyskolen BI.

Resten er en suksesshistorie innenfor utdanning, da Kvalnes har brukt dette til undervisning i ettertid. Arbeidstilsynet bekrefter at de får flere henvendelser om akkurat slike problemer.

Du kan også se alle nyheter her.