Hvordan vinne oppmerksomheten til folk som har det travelt? Her er ti råd som kan hjelpe deg.

KOMMENTAR: Audun Farbrot om kommunikasjon

Noe du vil ta opp med sjefen? Noe du vil at andre skal gjøre for deg? En vanskelig samtale? I selskap uten å kjenne noen? Skal du klage på noe(n)? Hva sier du? Hvordan sier du det?

  • 1. Det er en fordel å ha noe nytt eller nyttig å si om et tema folk allerede er interessert i.
  • 2. Fremhev de sider ved en sak som handler om det folk er opptatt av. Samme budskap kan presenteres på ulike måter, og med ulike effekter.
  • 3. Forsøk å utfordre gjeldende kunnskap/oppfatning/myter om temaer folk er opptatt av.
  • 4. Presenter ditt budskap gjennom historier folk kjenner seg igjen i.
  • 5. Fortell historier om suksess og om fiaskoer. Vi lar oss bevege av å høre om folk som lykkes eller mislykkes med å gjennomføre store bragder og oppdagelser.

 

 

  • 6. Spill gjerne på konflikter. Vi liker å høre om konflikter og uenighet.
  • 7. Vær personlig. Bruk gjerne du når du snakker til folk. Skal du fremstå som interessant, må du vite hvem du snakker til.
  • 8. Det er lov å leke seg med ord. Det er ikke det samme hvordan du sier det. Språk er et verktøy du kan bruke til å skille deg ut fra alle de andre som konkurrerer om folks begrensede oppmerksomhet.
  • 9. det enkle er ofte det beste. Klarer du å snakke enkelt og klart om komplekse sammenhenger, skiller du deg ut som en som er interessant å høre på og snakke med.
  • 10. Llær av å gjøre. De færreste vil klare å være interessant for andre hele tiden. Noen ganger vil du kjede folk nærmest i hjel selv om du hadde til hensikt å engasjere. Hva kan du lære av det?

Kommunikasjon er ikke alltid like enkelt. Den du snakker med, bestemmer om du lykkes.

Heldigvis går det an å trene på det - hver eneste dag!

Referanse:

Artikkelen er publisert som kommentarartikkel i Dagsavisen 21. juli 2014 under vignetten "Tett på". Les gjerne artikkelen i Nye Meninger, Dagsavisens forum for nettdebatt.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på