Hvordan vinne oppmerksomheten til folk som har det travelt? Her er ti råd som kan hjelpe deg.

KOMMENTAR: Audun Farbrot om kommunikasjon

Noe du vil ta opp med sjefen? Noe du vil at andre skal gjøre for deg? En vanskelig samtale? I selskap uten å kjenne noen? Skal du klage på noe(n)? Hva sier du? Hvordan sier du det?

  • 1. Det er en fordel å ha noe nytt eller nyttig å si om et tema folk allerede er interessert i.
  • 2. Fremhev de sider ved en sak som handler om det folk er opptatt av. Samme budskap kan presenteres på ulike måter, og med ulike effekter.
  • 3. Forsøk å utfordre gjeldende kunnskap/oppfatning/myter om temaer folk er opptatt av.
  • 4. Presenter ditt budskap gjennom historier folk kjenner seg igjen i.
  • 5. Fortell historier om suksess og om fiaskoer. Vi lar oss bevege av å høre om folk som lykkes eller mislykkes med å gjennomføre store bragder og oppdagelser.

 

 

  • 6. Spill gjerne på konflikter. Vi liker å høre om konflikter og uenighet.
  • 7. Vær personlig. Bruk gjerne du når du snakker til folk. Skal du fremstå som interessant, må du vite hvem du snakker til.
  • 8. Det er lov å leke seg med ord. Det er ikke det samme hvordan du sier det. Språk er et verktøy du kan bruke til å skille deg ut fra alle de andre som konkurrerer om folks begrensede oppmerksomhet.
  • 9. det enkle er ofte det beste. Klarer du å snakke enkelt og klart om komplekse sammenhenger, skiller du deg ut som en som er interessant å høre på og snakke med.
  • 10. Llær av å gjøre. De færreste vil klare å være interessant for andre hele tiden. Noen ganger vil du kjede folk nærmest i hjel selv om du hadde til hensikt å engasjere. Hva kan du lære av det?

Kommunikasjon er ikke alltid like enkelt. Den du snakker med, bestemmer om du lykkes.

Heldigvis går det an å trene på det - hver eneste dag!

Referanse:

Artikkelen er publisert som kommentarartikkel i Dagsavisen 21. juli 2014 under vignetten "Tett på". Les gjerne artikkelen i Nye Meninger, Dagsavisens forum for nettdebatt.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på