Hvorfor er det så mye lettere å kritisere enn å gi ros? Har du tatt noen i å gjøre en god jobb? Og sagt ifra om det?

LEDERENS VERKTØYKASSE: Kommunikasjon på jobb

Har du tenkt over hvor lett og naturlig det faller oss å kritisere kollegaene på jobben? Eller medarbeidere? Eller kanskje lettest av alt - sjefene? Både direkte, i møter og bak ryggen på den det gjelder.

Folk som drister seg til å foreslå nye tanker og ideer på jobben, må ofte regne med å møte kraftig motbør. Det er så inderlig lett å dra luftige tanker ned på jorden, og effektivt sørge for at de aldri ser dagens lys.

Lett å se motforestillinger

Vi har en tendens til å se motforestillinger så mye klarere enn mulighetene. Pussig at det ofte er omvendt når det er snakk om våre egne tanker og ideer(! ). Det faller ikke like naturlig å støtte opp under kollegaen, og gi andres ideer luft under vingene. Selv om du faktisk ser at forslaget ikke er så dumt eller har potensial til å utvikles til noe som kan bli virkelig bra for organisasjonen.

Har du gjort en dårlig jobb en dag, kan du være nesten sikker på at du får høre det. Det er ikke like opplagt at du får høre det om du har gjort en virkelig god jobb en annen dag. Hvorfor er det så vanskelig å rose en kollega for at hun (eller han) har gjort en god jobb? Når du faktisk mener det.

Eksperimentér med ros

Prøv følgende lille eksperiment på jobben: Ta sjansen på å rose en kollega du synes har gjort en god jobb. Både ansikt til ansikt, med andre til stede og bak ryggen på henne. Tommel opp! Godt jobbet!

Vi liker alle å bli sett og anerkjent for jobben vi gjør. Kombiner gjerne ros med konstruktive tilbakemeldinger. Si hva du synes er bra, og hvorfor du synes det er bra. Vær så konkret som mulig.

Kom så med eventuelle forslag til hva som kanskje kan gjøres annerledes (bedre) neste gang! Gjenta eksperimentet hver gang du synes en kollega har gjort en god jobb. Se hva som skjer.

Du skal ikke se bort ifra at ros er smittsomt. Kanskje er det noen som legger merke til din innsats på jobben? Og sier fra om det. Hva med å oppsummere arbeidsdagen med følgende spørsmål:

Har jeg lykkes i å ta noen i å gjøre en god jobb i dag? Og sagt det!

Referanse:

Artikkelen er publisert som gjestekommentar i Dagsavisen 4. august 2014 under vignetten "Tett på".

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på