Hvem kunne ikke tenke seg å få mer ut av tiden du bruker på jobb? Her er ni råd som kan gjøre deg mer effektiv.

LEDERENS VERKTØYKASSE: Slik blir du mer effektiv

Førsteamanuensis Ragnhild Kvålshaugen og professor Stig Berge Matthiesen ved Handelshøyskolen BI har utviklet ni praktiske tips som gjør deg mer effektiv:

1. Skriv ned alt av planer og oppgaver

Korttidsminnet har begrenset kapasitet. Dessuten fungerer hodet bedre dersom du har færre ting å huske på. Skriv derfor ned alt av avtaler, planer og oppgaver.

2. Unngå å ha flere baller i luften

Sitter du med musikk i ørene, svarer på en e-post mens du ser på tv? Da reduserer du antakelig effektiviteten. Begynn derfor på en oppgave, og legg andre oppgaver og gjøremål til side. Målet med multitasking er å få gjort mest mulig, men fører til det motsatte.

3. Øv deg på å være mer tilstede

Meditasjon og oppmerksomhetstrening kan være nyttig for å bli mer effektiv. Dette reduserer stress og gjør deg mer tilstede i hverdagen, slik at du lettere klarer å konsentrere deg om det du skal.

4. Finn kjernetiden din

Når på døgnet er du mest opplagt? For noen kan det være tidlig om morgen, for andre sent på kvelden. Finn ut når du er mest opplagt og bruk denne tiden til å løse de viktigste oppgavene.

5. Prioriter og si nei

Finn ut hva du vil og hvilke verdier som er viktigst for deg. Dermed blir det enklere å prioritere. Oppgaver du ikke har tid til i dag, kan du gjøre i morgen eller delegere bort til andre. I tillegg er det viktig å kunne si nei for å kunne få mer tid til det du vil.

6. Fortell familie og venner om målene dine

La familie og venner være din "sosiale vaktbikkje". Fortell om målene dine, slik at presset øker og forhåpentligvis viljen til å gjennomføre det du ønsker å oppnå.

7. Finn ut hvilke oppgaver som er dine

Finn ut hva som forventes av deg og hvilke oppgaver som er dine. Dette er viktig for å kunne holde orden, og gir den roen som er nødvendig for å kunne arbeide effektivt.

8. Alt trenger ikke å være perfekt

Bestem deg i forkant hvor mye tid du skal bruke på en arbeidsoppgave eller et møte. Kanskje blir ikke alt løst like bra, men det er kanskje like så greit- alt trenger ikke å være perfekt.

9. Sist, men ikke minst: Ta pauser

Aksepter at hodet og kroppen trenger pause. Gi deg selv noen belønninger underveis og etter arbeid. Ta deg en god kopp kaffe, gå en tur, se en tv-serie eller gjør noe annet hyggelig. Disse pausene kan du fokusere på når det blir mentalt tungt, og er viktig for å kunne klare å jobbe konsentrert i andre perioder.

Referanse:

Rådene er utviklet for NRK, og ble publisert på nrk.no 2. september 2014 med tittelen "Slik blir du mer effektiv".

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på