Er det mulig å være helt privat i sosiale medier? Eller blir du uansett oppfattet som en representant for arbeidsplassen din?

KOMMENTAR: Kommunikasjon i sosiale medier

De aller fleste av oss bruker en eller flere sosiale medier jevnlig, enten det er snakk om Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat, Google+ og mye annet rart. Vi bruker stadig mer tid der, både privat og når vi er på jobben.

Hvem er du egentlig når du er i sosiale medier?

Jeg får ofte muligheten til å spørre folk om hvilket forhold de har til sosiale medier. Hvilke tjenester bruker de? Og hva bruker de det til?

"Bare privat"

Jeg spør i en profesjonell arbeidssituasjon der det handler om hvordan du best kan bruke sosiale medier i jobben din. Likevel er det mange som er påpasselige med å understreke at de bare bruker sosiale medier privat, ikke som en del av jobben.

Det gjaldt også de fleste av et 20-talls kommunikasjonsrådgivere i en stor, norsk kunnskapsorganisasjon jeg nylig møtte. Denne organisasjonen sier at de faglig ansatte har plikt til å delta i samfunnsdebatten med sin kunnskap. Samtidig må de samme medarbeiderne passe på å være fryktelig, fryktelig forsiktige.

Kunnskapsvirksomheten vet ikke helt hva de skal bruke sosiale medier til, men de har passet på å lage egen politikk og retningslinjer for hvordan de ansatte skal oppføre seg. Er det rart de sier de er privat i sosiale medier i stedet for å oppfylle formidlingsplikten sin?

Mottakeren bestemmer

Er det egentlig mulig å være privat i sosiale medier? Det hjelper ikke at du selv understreker at du er privat. Det avgjørende er hvordan de andre i nettverket oppfatter deg. Hva du sier og gjør kan bli knyttet til både til din private og profesjonelle identitet. Særlig om det er sprik mellom om hva du sier privat og hva du står for i jobben din.

Forfatter og forlagsmann Anders Heger sier det kort og konsist på sin Twitter-konto: “Twitrer ikke privat, men offentlig. Det gjør du og”.

To regler du kommer langt med

Sosiale medier er likevel ikke så farlig som enkelte later til å tro. Det kommer til å gå deg vel om du følger to enkle regler:

  • 1.  Alt du sier og gjør i sosiale medier skal kunne tåle dagslys.
  • 2. Alt du sier og gjør i sosiale medier skal kunne tåle å stå på forsiden av Dagsavisen eller en annen nyhetskanal.

Skulle du komme i skade for å ikke overholde de to enkle prinsippene, hjelper det lite å si at det bare var en privat ytring. Det kan få konsekvenser også for jobben din.

Referanse:

Artikkelen er publisert som gjestekommentar i dagsavisen 29. september 2014 med tittelen "Privat ytring?".

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

Tekst: Audun Farbrot, fagsjef forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på