Hva er de viktigste trendene for kommunikasjonsledere? Hvilke hindringer må forseres for å komme videre? 12 erfarne kommunikasjonsledere gir svar.
Kommunikasjon er et fag og praksis felt i rivende utvikling. Både ledere og organisasjoner er blitt mer opptatt av hvordan de best kan kommunisere med sine ulike interessenter.
Hva er de viktigste utviklingstrekkene for kommunikasjonsfeltet i årene som kommer? Hva vil være de viktigste hindringene som kommunikasjonsledere vil måtte forsere?
Centre for Corporate Communication ved Handelshøyskolen BI har gjennomført en mini Delphi-studie blant norske kommunikasjonsledere for å høre hva de oppfatter som de sentrale utfordringer og muligheter de neste årene.
Senteret samlet 12 erfarne kommunikasjonsledere til sin årlige kommunikasjonskonferanse for å finne frem til de viktigste trendene av betydning for kommunikasjonsfeltet.
Fem trender
Ekspertpanelet identifiserte fem sentrale trender som vil prege kommunikasjonsarbeidet de neste årene:
- 1. Kommunikasjonslederen vil bli en sentral strategisk rådgiver. Betydningen av virksomhetskommunikasjon vil øke i takt med at kommunikasjonsfunksjonen er en strategisk rådgiver i organisasjonen.
- 2. Tettere integrasjon av organisasjonens kommunikasjon. Virksomhetskommunikasjon vil inkludere PR, samfunnskontakt, finansiell kommunikasjon, ekstern kommunikasjon, salg og markedsføring.
- 3. Nøkkelen til effektiv kommunikasjon vil i sterkere grad forutsette tolkning, forståelse og samarbeid med viktige målgrupper. Dette gjelder både internt i organisasjonen og i relasjoner med eksterne interessenter.
- 4. Organisasjonens ansatte vil være organisasjonens viktigste ambassadører. Lykkes du internt, vil resten følge.
- 5. Sosiale medier vil få større betydning. Det vil bli stadig viktigere å kommunisere i digitale kanaler og i bærbare kommunikasjonsenheter.
Seks utfordringer
Kommunikasjonslederne diskuterte seg også frem til seks sentrale hindringer som kommunikasjonsfunksjonen må håndtere i årene som kommer.
- 1. Samle ulike interesser, funksjoner og kanaler. Det vil være en sentral utfordring å få alle til å gå i samme retning i tråd med organisasjonens kjerneverdier.
- 2. Må få gjort mer med mindre folk og ressurser.
- 3. Unngå forvirring om ansvar mellom kommunikasjon og marked.
- 4. Unngå unødvendig kompleksitet. Hvordan best integrere digitale kanaler med den totale virksomhetskommunikasjon.
- 5. Balansere tid mellom strategisk arbeid og løpende leveranser til organisasjoner. Det ligger en fare i at for mye av tiden brukes på det operasjonelle og for lite tid til å løfte det strategiske blikket.
- 6. Finne riktig kompetanse til fremtidens kommunikasjonsfunksjon.
Hva akademia kan gjøre for praktikere
Ekspertpanelet ble også invitert til å si sin mening om hvordan akademia best kan skape verdi for praksisfeltet. Her er fem råd fra praktikerne til forskningsmiljøene:
- Vise hvordan virksomhetskommunikasjon bidrar til suksess for organisasjoner.
- Være en kilde til livslang læring for kommunikasjonsledere.
- Utvikle intellektuell kapital om relevante emner.
- Produsere forskning av høy kvalitet om relevante temaer.
- Lage møteplasser for dialog og kunnskapsdeling mellom forskere, studenter og praktikere.
De 12 kommunikasjonsledere
Ekspertpanelet består av Unni Strømstad, kommunikasjonssjef i Nordea og leder av fagrådet i kommunikasjonsforeningen, vice president Anne Vandbakk i Evry, kommunikasjonsdirektør Kristian Hvilen i Mondelez, Senior kommunikasjonsrådgiver Marius Steen i Wilh Wilhelmsen, Acting head of Media Relations Elinor Turander i DNV GL, kommunikasjonssjef Joachim Henriksen i Pfizer, kommunikasjonsdirektør Bjarte Reve ved Akershus universitetssykehus, konserndirektør kommunikasjon Håkon Mageli i Orkla, kommunikasjonsdirektør Stig Inge Eikemo i Lindorff, kommunikasjonsdirektør Ingeborg Grimsmo i UDI, kommunikasjonsdirektør Lars Galtung i Tine og Head of PR Ole Kristian Lunde i EY.
Referanse:
The Future of Corporate Communication in Norway. Expert Practitioner Outlook and New Directions. Rapport fra Centre for Corporate Communication ved Handelshøyskolen BI.
Denne formidlingsartikkelen er publisert i Communication for Leaders 2014/2015 (lenke til E-magasin), et formidlingsmagasin som utgis av Senter for virksomhetskommunikasjon og Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI.