Russebuss er en god skole i entreprenørskap og organisering. Det er teamlæring av beste sort, skriver Tor Haugnes.

FRA BLOGGEN: Tor Haugnes om entreprenørskap

Vi har kommet oss gjennom pinse og hardt prøvede russ (og deres foresatte) har fått hvile ut etter uker med fest og moro. Som vanlig fikk de sin årlige dose negativ oppmerksomhet, russen altså.

Likevel har mange av disse 96-erne lært utrolig mye. Ikke bare om egen eller andres mangel på grensesetting, men om entreprenørskap og økonomisk organisering faktisk, med fokus på det praktiske. I hvert fall noen av dem.

Jeg tenker på buss-russen. Denne forholdsvis nye formen for gruppevis organisering, selektert etter både kjønn og interne vennebaserte forhold, kompliserte og til tider ikke så rent lite sekterisk.

Bratt læringskurve

Uansett, det var ikke dette jeg hadde tenkt å henge meg opp i, men det faktum at ungdommene som deltar på dette, en russebuss altså, lærer svært mye om både seg selv, sine medelever og ikke minst om arbeidslivet.

Planleggingen av en russebuss starter gjerne allerede i 1. videregående. Deretter går det slag i slag. Det er ikke uvanlig et slikt team består av 25-30 dedikerte deltakere. Roller må bekles, mål defineres, oppgaver fordeles og kontrakter inngås.

Noen av bussene har millionbudsjetter. Lærekurven er bratt for mang en håpefull buss-russ. Det handler om egne og kompanjongenes egenskaper, moral og gjennomføringsevne. Dette er teamlæring av beste sort.

Entreprenørskap i praksis

Jeg har i flere år undervist i introduksjonsfaget Entreprenørskap på Handelshøyskolen BI og har gjort meg noen tanker rundt dette. Journalist Marit Kolberg i NRK har laget en fin liten nettsak og det ble til og med et innslag på nasjonale nyheter.

Til høsten skal jeg følge opp dette med førsteklassingene og høre med de når de har fått det litt på avstand, talt opp pengene og erfaringene før fortsettelsen følger.

Referanse:

Artikkelen er publisert i Tor Haugnes’ fagblogg 22. mai 2015 med overskriften «Entreprenørskap og organisering som russeknute».

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på