PhD Lene Pettersen gir sju råd til organisasjoner som vurderer å innføre sosiale medier på jobben.
Sosiale medier skulle hjelpe oss til å jobbe smartere. Så langt har det i stedet gitt oss merarbeid, konkluderer Lene Pettersen i sin doktorgradsstudie fra Handelshøyskolen BI.
Selv om sosiale medier på arbeidsplassen så langt ikke lever opp til sine forventninger om økt produktivitet, er det ikke sikkert det er bortkastet å investere i slike verktøy på arbeidsplassen. Det følger også med andre positive ting. Vi kan for eksempel oppleve at avstanden mellom kontorer og avdelinger blir kortere.
I denne videoen presenterer Pettersen sju praktiske råd til ledere som vurderer å innføre sosiale medier på jobben:
- Kartlegg hvilke arbeidsoppgaver som skal løses og hvordan ansatte gjør jobben.
- Tilby digitale verktøy som støtter opp om arbeidet som skal gjøres.
- Forsikre deg om at sosiale løsninger hjelper oss til å jobbe smartere, og ikke skaper mere arbeid.
- Medarbeidere kan ha svært ulike arbeidsoppgaver og ulike behov for støtte fra sosiale samhandlingsløsninger.
- Det kan ikke være noe mål at ansatte skal samhandle for samhandlingens skyld. Det må være en god grunn for å samhandle, ellers er det ofte bedre å la være.
- Lag fysiske arenaer der ansatte kan bli kjent med hverandre. Det skaper relasjoner som kan forlenges til digitale møteplasser.
- Demp forventningene til hva du kan få igjen for å ta i bruk sosiale samhandlingsløsninger.