Brekke er kjent for en lederstil preget av å ta ned hierarki og bryte vegger. Men hva har drevet Sigve Brekke? Gudmund Hernes tar samtalen.

Sigve Brekke (f. 1959) overtok i august 2015 som konsernsjef i Telenor. Han begynte ikke sin karriere som aktør på markedet, men i politikken. Alt som 18-åring ble han kommunestyrerepresentant i Nore og Uvdal. Senere ble han generalsekretær i AUF. I 1993 ble han politisk rådgiver i Forsvarsdepartementet, og høsten samme år statssekretær der.

Han tok en Mid-Career Master i Public Administration ved JFK School of Government ved Harvard i 1997-98. Vel hjemme i Norge begynte han i 1998 i Telenor, som på den tid hadde begynt satsingen i Asia. Året etter ble han først sendt til Singapore, senere til Thailand for å lede konsernets virksomhet der. Han sto i spissen for selskapets engasjement i Asia fram til i år.

Enorme beløp ble satset på oppbyggingen av mobilselskaper i flere land, og de står nå for om lag halvparten av selskapets omsetning. Men denne satsingen bød også på store vansker – for eksempel når man kjøper et ”going concern” og arver de problemer det har pådratt seg. Det ga til dels store turbulenser i India, der Telenor først mistet lisensen, men siden fikk den tilbake.

Brekke er kjent for en lederstil preget av å ta ned hierarki og bryte vegger, av direkte og nær omgang med ansatte, og for å bygge relasjoner mellom medarbeidere, for høy motivasjon og engasjement.

Så hva har drevet Sigve Brekke? Hva tok han med på veien fra Uvdal, øverst i Numedal, via USA og Asia til Telenor på Fornebu? Lærte han noe om markedet fra politikken og noe om politikken fra markedet? Har Norge noe å lære fra asiatisk kultur? Hva ser han som viktig for yngre næringslivssedere? Hva kan læres fra medgang og motvind?          

I serien Åpent Forum, som tidligere har hatt besøk av Jonas Gahr Støre, Kåre Willoch, Sylvia Brustad, Jens Ulltveit-Moe, Harald Norvik og Gro Harlem Brundtland, tar Gudmund Hernes her en lengre samtale med Sigve Brekke. Hele samtalen vises her i sin helhet og varer i 1 time og 50 minutter.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på