Dagligvarer levert på døren er ikke liv laga med dagens løsninger. Og nå sliper Orkla knivene.
DEBATT: Odd Gisholt om dagligvarebransjen
Orkla går nå utenom handelen og tilbyr varer direkte hjem til kunden ved hjelp av Schibsteds nye distribusjonsselskap «helt hjem». Først ute er de med shampo og oppvaskmiddel.
- Les også: 12 teser om dagligvarer i 2016
Jeg har lenge vært kritisk til det som kan kalles «mat på nett».
Det finnes flere typer netthandel med dagligvarer.
- Det ene er bedrifter som plukker varene for kunden og så leverer dem i poser på hentepunkter eller kjører varene hjem mot betaling. Kolonial.no er et eksempel på denne type handel. Bedriften mener å ha et fullsortiment og konkurrerer med dagligvarebutikkene på pris.
- En annen type netthandel er bedrifter som lager kasser med råvarer hvor det følger med oppskrifter etc. som leveres direkte hjem til kundene. Adams matkasse er et eksempel på denne driftsformen. Adam selger ikke vanlige dagligvarer.
Selv om disse bedriftene har fått stor oppmerksomhet i mediene den siste tiden, har de liten betydning i det store dagligvaremarkedet som i 2015 var på 165 milliarder kroner. Mat på nett utgjorde da ikke engang en milliard.
- Les også: Forklarer prisforskjeller på dagligvarer
For dyrt å plukke og kjøre varer hjem
Grunnen til at jeg ikke har tro på «mat på nett» i Norge, er at transaksjonskostnadene blir for høye. Det at noen plukker varer for kunden og kjører dem hjem, det koster.
Gjør kunden det selv, er det «gratis». I tillegg kommer at kunden aldri vil kunne få samme opplevelse av varene på nettet sammenlignet med det som er tilfelle i butikkene.
Å gå i butikken er ikke det morsomste folk driver med, men det å gå i butikken er raskt og effektivt i et land som har Europas største butikktetthet per innbygger, totalt nesten 4000 innen dagligvarer, samt over 1000 bensinstasjoner og like mange Brustad-buer.
Lite å tjene - mange vil forsvinne
I øyeblikket er det en rekke tilbydere av både «pose»- og «kasse-løsninger». Ingen av den tjener særlig godt. Deres modeller er ikke bærekraftige. De konkurrerer nå så hardt at jeg kaller det et «blodbad». Derfor vil de fleste over tid forsvinne.
De store handelsaktørene i bransjen sitter på gjerdet og ser på det som utspiller seg på nettet. De har midler til å gå inn, men nøler med god grunn.
Det de kunne gjort var å velge følgende løsning: la deres egne butikker åpne for netthandel ved at de ansatte plukker varene i butikken (de er jo på jobb og vet hvor varene står), så kan kunden komme og hente i butikken i åpningstiden.
Orklas eksperiment
Så til Orklas ferske eksperiment. Det å gå på nett med shampo og vaskemiddel ved å omgå handelen, det er mulig, men er det lurt?
Det skal ikke stor fantasi til å forstå at handelsnæringen vil mislike dette. Tenk bare på hvordan handelen har vært med på å utvikle nye produkter for Orkla. At dette blir et hett diskusjonstema før neste forhandlingsrunde («høstjakten»), syntes klart.
At Schibsted tilbyr nye distribusjonstjenester, kan man forstå. Ennå må jo papiravisen leveres på døren, så det å ta med shampo på veien (mot betaling) syntes fornuftig. Håper bare ikke budene blir for stresset av det nye opplegget. Men jeg har selv opplevd at det fungerer: Bestilte fredag, og lørdag morgen var postkassen full.
Strid mellom handel og industri
Andre som kunne tenkes å gjøre noe lignende som Orkla, er for eksempel Procter & Gamble (P & G), som er store på bleier. P & G vet hvor bleiefamiliene er - og tenk om disse kunne fått et gunstig bleieabonnement på døren? P & G er vel klok nok til å vente med å ergre sine handelspartnere.
Nestle er imidlertid smarte nok til å tilby sine Nespresso-kapsler hovedsakelig på nettet. Det ser ut til å gå, men her svarer handelen med egne merker i butikk.
Det er duket for mer strid mellom handel og industri i norsk dagligvarehandel.
Referanse:
Artikkelen er publisert som hovedinnlegg debatt i Dagens Næringsliv 19. april 2016.