Folk bruker mye tid i sosiale medier. Det er en god grunn for ledere og fageksperter til å blogge. Her får du et krasjkurs.

KOMMENTAR: Kommunikasjon i ledelse

Begrepet “blogg” er sammensatt av ordene web og logg, og er din personlige journal eller dagbok på internett.

I praksis er bloggen en nettside der du kan publisere og samle innhold som er relevant og interessant for dine viktigste målgrupper, enten det er egne medarbeidere, kunder, andre forretningsforbindelser, opinionsdannere, medier, interesseorganisasjoner eller folk flest.

Godt innhold er gullstandarden i kommunikasjon og ledelse, også i sosiale og digitale medier. “Uten kommunikasjon kan ikke ledelse finne sted,” fastslår professor Jan Ketil Arnulf ved Handelshøyskolen BI.

For ledere og eksperter er det også et poeng å møte folk der de er, også i sosiale medier.

Krasjkurs i blogging

Jeg har gjennom de siste årene samlet eksempler på sjefsblogger, forskerblogger, ekspertblogger og andre kunnskapsblogger. Et karakteristisk trekk ved mange av bloggene er at det er lenge siden de er oppdatert med nytt innhold.

Jeg har identifisert seks vanlige årsaker til at mange blogger blir liggende brakk. Hva kan du gjøre for å unngå å lide samme skjebne? Svarene er også et krasjkurs som hjelper deg raskere i gang med å blogge.

1. For dårlig forarbeid

Mange ledere og eksperter starter en blogg uten å ha tenkt noe særlig over mål og mening. Før du så mye som tenker på design og tekniske løsninger, må du utvikle en redaksjonell innholdsstrategi.

Du må blant tenke over: Hva er formålet med bloggen, hva skal bloggen hete, hva skal du skrive om, hvem vil du skrive for, hvordan skal du måle om du lykkes, hvor ofte skal du oppdatere bloggen, hvordan skal du få tid til å lage innhold til bloggen og hvordan skaffe lesere til bloggen?

2. Vanskelig å finne noe nytt å skrive om

Skal det være noe poeng å starte en blogg, må den oppdateres jevnlig. Blogging må skje av lyst og inspirasjon, ikke av plikt. Ideene til nye innlegg ligger rett foran nesen din. De som lykkes med å inkludere sosiale medier i hverdagen som leder eller ekspert, går aldri tom for ideer.

3. Tar for mye tid

Mange skylder på bloggingen tar for mye tid og dermed går på bekostning av andre oppgaver. I stedet for å se på det som en tidstyv, kan du blogge om de tingene du likevel skal gjøre som leder eller ekspert. Bloggen kan dermed bidra til å forsterke effekten av alt du foretar deg uten at det tar så mye ekstra tid.

4. Tar ikke sjansen på “godt nok”

Når ledere og eksperter skriver i formelle kanaler, må de nødvendigvis bruke mye tid på den minste detalj. Du sender ikke av gårde noe som er ufullendt. Kan det gjøres bedre, må det skrives bedre. Denne høyst nødvendige jakten på perfeksjon trenger du ikke ta med deg til bloggen din.

På leder- og ekspertbloggen kan du teste ut foreløpige tanker og ideer, og invitere til kommentarer og forslag. Det kan gjøre deg bedre som leder og ekspert.

5. Vanskelig å treffe sjangeren

Skal du skrive for andre lesere enn dine leder- og ekspertkolleger, må du bruke et annet språk enn stamme- og lederspråket.

Du må ta sjansen på å utvikle din personlige, muntlige skrivemåte på blogg. Eksperimenter med ulike sjangere og ulike lengdeformater.

6. Responsen uteblir

Det er ikke alltid du får den responsen du hadde håpet på når du legger ut et nytt blogginnlegg. Det gjelder særlig i startfasen når det ikke er så mange som vet om bloggen din. Når du jevnlig publiserer nytt innhold som oppleves som interessant for andre, vil du over tid få et større publikum.

Hver gang du legger ut et nytt innlegg på bloggen din, må du passe på å fortelle om det i delingstjenester som for eksempel Twitter, LinkedIn og Facebook. Bloggen din vil etter hvert også komme høyere opp i søkeresultatene fra Google og andre søkemotorer.

Referanse:

Farbrot, Audun (2015): Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fageksperter. Cappelen Damm Akademisk. 

Artikkelen er publisert som kommentarartikkel i Kapital nr. 21-2016. 

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no. Bruk gjerne kommentarfeltet nedenfor.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på