-
Ledelse

Hvordan gi gode tilbakemeldinger

Anders Dysvik

Ønsker du som leder å bli bedre i å gi gode og konstruktive tilbakemeldinger til dine ansatte? Her er fire råd fra Anders Dysvik.

I desember publiserte vi en artikkel hvor professor Anders Dysvik kommenterte lederes evne til å gi effektive tilbakemeldinger til sine ansatte. Gode tilbakemeldinger fører oftere til at ansatte opplever engasjement for arbeidsoppgavene sine og stolthet og tilhørighet til organisasjonen de jobber for. Det er det imidlertid ikke alle som er like flinke til. Artikkelen ble en av de meste leste på BI Business Review i hele 2017. Vi har derfor oppsummert rådene i en kort video. Se nederst i artikkelen.

Les hele artikkelen her: Ledersnakk som lønner seg

Fire råd til ledere

Ledelsesforskningen viser at relasjonen mellom leder og medarbeider ikke kan bli for god - innenfor profesjonelle rammer.

Heldigvis kan ledere gjøre noe for å bli flinkere til å gi tilbakemeldinger. Her er fire praktiske råd som er basert på forskning:

  1. Innholdet i tilbakemeldingene bør tilpasses den enkeltes mestring og progresjon. Dine medarbeidere har ulike kvaliteter og forutsetninger for å løse oppgavene.
  2. Du bør gi tilbakemeldingen så tett etter hendelsen som mulig og være så spesifikk du kan slik at den ansatte ikke glemmer hva som har skjedd og kan kjenne seg igjen i situasjonen.
  3. Prøv å gjør det til en del av hverdagen å møte de ansatte på en jevnlig basis. Forskning viser at tilbakemeldinger bør gis slik at de oppfattes som hyppige og konstruktive.
  4. Du bør først og fremst se etter og anerkjenne styrker blant dine ansatte. Det er selvfølgelig ikke til hinder for at du kan si fra om adferd som kan forbedres. Det er lettere å lykkes med slike korrektiver om de ansatte også får vite hva de faktisk gjør bra.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no. Bruk gjerne kommentarfeltet nedenfor.

Ledersnakk som lønner seg

Publisert 6. april 2018

Du kan også se alle nyheter her.