-
Økonomi

Ja, vi elsker norgesferie ‒ og det lønner seg!

Geir Høidal Bjønnes

Det er ikke bare fjorårets knallvær som gjør at færre nordmenn legger ferien utenlands i år. Valutaforskjeller og flypriser kan også forklare hvorfor vi brått har blitt ekstra hjemmekjære.

KOMMENTAR: Geir Høidal Bjønnes om valuta

De siste ukene har avisene viet mye oppmerksomhet til hvordan det fantastiske sommerværet fra i fjor tilsynelatende har dempet reiselysten vår i år.

Bare litt mer enn annenhver nordmann planlegger å reise utenlands i sommer ‒ en nedgang på fem prosentpoeng siden 2018, viste nylig en undersøkelse fra Virke Reiseliv.

Samtidig viste en undersøkelse fra Ipsos, gjengitt av Dagens Næringsliv, at bare én av tre av oss vil bruke feriepengene våre på reise i 2019, noe som er en nedgang på ti prosentpoeng fra i fjor.

Vi skal altså reise mindre og være snillere med feriepengene våre.

Men er fjorårets finvær den eneste forklaringen?

Mindre valuta for pengene

En alternativ årsak finner man blant annet ved å se på valutautviklingen de siste fem årene. Vi er lojale til våre tradisjonelle destinasjoner, men for mange familier kan små svingninger i valutakursene være avgjørende når ferier skal planlegges.

I løpet av få år har det for eksempel blitt drastisk mindre deilig å være norsk i Danmark. Siden 2014 og frem til i dag har en dansk hundrelapp blitt 20 prosent dyrere målt opp mot den norske kronen.

Feriepengene våre får imidlertid flere ben å stå på hos «söta bror». Til tross for enkelte svingninger de siste årene ligger den svenske kronen i dag på tilnærmet samme nivå som for fem år siden.

Stive billettpriser

Kaster man et blikk på den historiske prisutviklingen for flyreiser ser man også lignende tendenser.

Når lavprisselskaper som Ryanair reiser mindre hjelper det lite at enkelte operatører dumper prisene på Sydenturer. Disse virksomhetene er spesielt sårbare for faktorer som politisk usikkerhet og økte flyplassavgifter. For dem kan slike kostnader utgjøre forskjellen mellom «break even», fortjeneste og tap.

Konsekvensen er naturligvis en svakere konkurransesituasjon med en medfølgende mindre trafikk til populære destinasjoner. Dette bidrar gradvis til å gjøre flybilletter dyrere. 

Nye reisevaner

På fem år har en billett til europeiske storbyer som London, Roma og Amsterdam alle blitt rundt én tusenlapp dyrere for nordmenn, ifølge Norsk Flyprisindeks. Pundet er riktignok på vei ned til 2014-nivå, mens euroen i samme periode har blitt langt dyrere for norske turister. Dette har ført til at flere av nordmenns favorittreisemål har blitt dyrere, og potensielt mindre fristende, i 2019.

Over Atlanteren har dollarkursen bare pekt oppover de siste årene. Fra å ha ligget på rundt 6 kroner i 2014, er én dollar nå verdt cirka 8,5 kroner. Det skulle man tro gjorde USA-reiser mindre populære, men man har i stedet sett en økende trend der stadig flere av oss legger ferien til destinasjoner som California, Florida og New York.

En åpenbar forklaring ser man i Norwegians økte satsning på USA-reiser, noe som har resultert i større konkurranse og medfølgende lavere billettpriser. Dette bidrar til å kompensere for den dyre dollarprisen og gjør USA til et lokkende alternativ for mange.

Det kan altså argumenteres for at nordmenns reisevaner ikke bare er påvirket av fjorårets sjokkvarme sommervær, men også store endringer i valutakurser og flypriser.

De to sistnevnte kan også forklare hvorfor snaut halvparten av oss blir hjemme i år ‒ mens de av oss som reiser i stadig større grad velger nye og tradisjonelt dyrere og mer eksotiske destinasjoner.  

Referanser:

Denne artikkelen er skrevet for BI Business Review.

Publisert 1. juli 2019

Du kan også se alle nyheter her.