Når Heidi Wiig skal feire Kinas fremste ledertalenter, er bunaden det riktige antrekket.
Det er festdag på flere språk i BIs lokaler i Nydalen i Oslo: Studentene fra den 28. MBA-klassen på BI Fudan-programmet i Shanghai har kommet til Norge for graduation-seremoni, stemningen er spent og opprømt. Alle vil sikre seg gruppebilder, mange samler seg rundt Associate Dean for BI-studiene i Kina, professor Heidi Wiig.
– Mottoet til BI Fudan-programmet er jo «det beste av begge», så jeg bidrar med det fineste antrekket jeg har, smiler Heidi Wiig, før hun slutter seg til studentflokken som beveger seg mot den høytidelige avslutningen på to års innsats.
En liten praktisk forskjell
En uke tidligere møter vi henne et par etasjer opp – på kontor C3Y-095 – der hun er professor ved BIs Institutt for strategi og entreprenørskap. Men den timelange samtalen har for lengst krysset kloden, og beveget seg til Shanghai – der hun nå er Associate Dean for BI-Fudan MBA-studiet, et samarbeidsprosjekt mellom BI og Fudan University School of Management, et av Kinas beste universitet.
Og når temaet er arbeidshverdag i Kina, kommer vi snart inn på en praktisk detalj de færreste nordmenn kjenner:
– Dette er WeChat, den klarer du deg ikke uten!
Heidi Wiig åpner en app, full av meldinger og ukjente symboler.
– Dette er den mest brukte appen i Kina, og brukes til nær sagt alt: Du kan sende meldinger, talebeskjeder eller gjøre videosamtaler, betale i butikken, bestille fly-og togbilletter, dele bilder, sende penger til en kollega som la ut for middagen, betale vannregningen eller lese offisiell informasjon fra myndighetene. WeChat har enormt mange funksjoner, og er nærmest enerådende i Kina – der vi ikke kan bruke tjenester som drives fra amerikanske servere.
Fingeren på pulsen
Siden starten i 1996 har BI-Fudan-programmet uteksaminert nær 2500 ledere som i dag har sentrale stillinger i de største nordiske og internasjonale bedriftene i regionen.
– Det å ha fingeren på pulsen og få komme så tett på unge, talentfulle ledere på vei opp, det gir meg et innblikk i en unik innovasjonskultur som går uhyre fort. I Kinas ledende teknologimiljøer tas avgjørelsene så raskt at de ofte løper langt foran sine internasjonale konkurrenter. Dette begeistrer Heidi Wiig enormt. Hun har tross alt arbeidet med innovasjonsprosesser siden lenge før «innovasjon» ble et moteord.
Samtidig har hun bekymring i blikket, og den handler om interessen for å forstå Kina og det kinesiske markedet.
– Våre kinesiske studenter snakker ofte om sin hverdag som mellomledere i dialog med vestlige bedrifter. De diskuterer stadig problemstillinger der de innser at vi kommer fra svært ulike verdener. «Det kan hende vi har samme mål, men det tar tid før vi forstår at vi faktisk er på samme vei», forteller de. Og på mange måter føler de nok at de er et stykke foran oss på veien.