Stadig nye bakketopper
Med eldrebølgen nært forestående, la politikerne til rette for innføring av nye digitale løsninger. Dignio fikk dermed drahjelp av det Nasjonale velferdsteknologiprogrammet i Helsedirektoratet som ble etablert i 2014.
Gjennom piloter jobbet Dignio iherdig med de mest krevende pasientene, mange av dem svært gamle med lite digital erfaring. Om de klarte å utvikle en løsning for disse pasientene, ville de være sikre på at enhver kunne ta i bruk løsningen deres.
Helsedirektoratet betalte følgeforskning resulterte i en uavhengig rapport publisert i 2015 om medisinsk avstandsoppfølging -Velferdsteknologi i sentrum. Daværende helseminister Bent Høie viste til at digitale avstandsløsninger som Dignio blant annet reduserte sykehusinnleggelse med hele 34%.
Etter at resultatene be sluppet, sto Dignio-teamet parat til å ta imot en strøm av telefoner fra kommuner som ville ta i bruk løsningen. Men det var tyst. Henvendelsene uteble. Når tallene var så udiskutable, hvorfor ville ikke flere kommuner innføre avstandsoppfølging?
Hvorfor så tregt?
Innovasjon kan ta tid, kanskje spesielt i helsevesenet. Selv om politikerne har opprettet støtteordninger for innovasjon av velferdsteknologi virker det ikke som de gir det store utslaget.
En mulig diagnose er pilotsyken. Kommunene kjører i gang med småskalaprosjekter på hver sin lille tue. Mens gründerne lærer fra gang til gang og er klare for å skalere opp, får de ikke kommunene med seg på ferden.
- Det er et stort arbeid å få mange til å oppdage og forstå mulighetene informasjonsteknologi gir oss, og deretter for å gjøre noe med det på en samordnet og effektiv måte, sier Professor Per Ingvar Olsen ved Institutt for strategi og entreprenørskap ved Handelshøyskolen BI. I tillegg til å undervise, er han forskningsleder i Centre for Connected Care som jobber med utvikling av fremtidens helsetjenester.
Per Ingvar Olsen er ekspert på innovasjon og jobber med selskaper i skaleringsfasen.
Krisen gir kraft til endring
Utover i mars ble Oslo kommune fort klar over at de måtte tenke nytt om innbyggerne skulle få nødvendig oppfølging. Smittevernteamene trengte nye løsninger.
- Kommunen hadde allerede en avtale med Dignio for avstandsoppfølging av kronikere og gikk fort inn i et samarbeid med dem for utvikling av en koronatilpasset løsning, forklarer Harald Sundt-Ohlsen, leder av fagsystemavdelingen i Helseetaten i Oslo kommune som blant annet har ansvar for velferdsteknologisatsingen i hovedstaden.
Gjennom våren og sommeren har Sundt-Ohlsen sett en ekstrem vilje blant de involverte til å jobbe frem en løsning. I høst har de rullet ut et tilbud med digital hjemmeoppfølging for koronasmittede og deres nærkontakter i alle Oslos bydeler. Utrullingsteamet og bydelene har gjort en kjempeinnsats. Løsningen avlaster helsepersonell og gjør det enklere å prioritere ressurser for de pasientene som trenger det mest.
Oppbygging av et helt nytt system
Å rigge et system for avstandsoppfølging av pasienter handler på langt nær bare om de tekniske løsningene. I tillegg trengs et system som sikrer datadeling på tvers for de involverte parter. Måleutstyr må dessuten vedlikeholdes, nye samhandlingsrutiner må på plass, det kreves et opplegg for opplæring for brukerne.
- Når man jobber med å innføre velferdsteknologi, er kun 5-10% av jobben knyttet til teknologien, mens 90 - 95% handler om organisasjons- og tjenesteutvikling, anslår Harald Sundt-Ohlsen. Endringen skjer ikke over natten.
Under korona har Oslo kommune tatt i bruk Dignios oppfølgingsløsning som en del av den nye måten å organisere smittevernarbeidet på. Denne type organisering kan være aktuell for å bedre hjelpe andre pasienter også, i hvert fall på sikt. Så langt virker det som om «bring your own device» løsninger fungerer også, altså at brukerne kan ta i bruk egne smarttelefoner og nettbrett.