Konkurransefortrinn oppnås i lærende organisasjoner
Læring er en ferdighet i seg selv. Ofte tenker vi at vi skal lære av våre feil, men det er også mye å lære av ting som gikk bra. Likevel er det sjelden vi skriver rapporter om det som gikk riktig.
Uansett, å lære både av feil – og suksesser i organisasjoner, er ofte lettere sagt enn gjort. Hva fremmer denne ferdigheten?
Hva er læring?
Læring handler egentlig om endring, og læringen kan skje individuelt eller kollektivt. For organisasjoner er målet å få ansatte til å effektivt jobbe og lære sammen, og organisasjonslæring legger vekt på hvordan kunnskap skapes, oppbevares og overføres.
En utfordring som organisasjoner står overfor, er å kunne ta vare på, videreformidle og gjenopprette institusjonell kunnskap, for eksempel ved å beholde talenter og nyttiggjøre hver enkelt medarbeiders kunnskap for resten av organisasjonen.
Læring og kunnskap er knyttet tett sammen. Når vi lærer, oppnår vi enten eksplisitt eller taus kunnskap. Det første er uttalt og tydelig kunnskap som vi er bevisst og gjerne også har formalisert. Den er gjerne lett tilgjengelig, kanskje skrevet ned, mens taus kunnskap derimot er mer vanskelig å forklare og gjengi.
Flere måter å lære på
Vi lærer på ulike måter, og tre viktige former er gjennom såkalt internalisering, eksternalisering og sosialisering.
Førstnevnte handler om å gjøre eksplisitt kunnskap om til taus kunnskap. Dette skjer for eksempel når en ny ansatt blir forklart hvordan hun kan løse en oppgave, og deretter tar kunnskapen i bruk i praksis. Eksternalisering derimot, skjer når taus kunnskap blir eksplisitt. For organisasjoner er det viktig å omsette taus kunnskap til forståelige former som kan tolkes av de andre kollegene, da blir kunnskapen kollektivt tilgjengelig.
Vi lærer også i sosiale settinger, enten når vi lytter til andre som formidler sin kunnskap eller når vi samhandler og er i dialog med andre. Kanskje er det på vei til kaffemaskinen du kommer i snakk med en kollega som har løsningen på utfordringen du strir med.