-
Samfunn

Fem konkrete tips for å skape engasjement i digitale møter

1. november 2022

Nina Vogt

Utfordrende å holde på seernes oppmerksomhet når ansatte møtes digitalt? Her er oppskriften som gir deg svart belte i digital kommunikasjon!

Mange av oss ble nærmest tvangsdigitalisert under pandemien, kastet ut av det fysiske møterommet og inn i den, for mange, ukjente digitale møteplassen. Selv etter to års erfaring med Zoom og Teams opplever fortsatt mange digital formidling som krevende og vanskelig.

Hvor skal vi få energien fra når alle er «mutet» og musestille? Hvordan skal vi komme gjennom kamera når kolleger er redusert til tomme sorte bokser på skjermen?

Ingen energi! Ingen dialog! Ingen småprat! Ikke så rart, kanskje, når det har blitt vanlig å be folk «mute» seg selv til tross for at man ønsker respons fra dem? Et paradoks det der – men finnes det en bedre løsning?

Multitasking og forstyrrelser

Med digital formidling begrenses tiden man har til rådighet for å holde på seernes oppmerksomhet. Det er også vanskelig å vite hvorvidt du har seernes oppmerksomhet når mange er «mutet» eller har skrudd av kamera.

Samtidig foregår det mye multitasking i digitale møter. Forstyrrelser er overalt. Plutselig sniker katten seg over tastaturet. Kjæresten går forbi og gir en beskjed i forbifarten. Blikk flakker, og det blir umulig å holde øyekontakt med folk. Noen ganger ser det ut som at de følger med, men innerst inne vet vi at de sitter og svarer på e-poster eller leser VG.

Så, hvordan nå ut til digitale møtedeltakere og, ikke minst, holde på oppmerksomheten deres?

Her er fem konkrete råd for å bli en rå digital formidler:

1. Variasjon!

Digitale møter er mer mentalt utmattende enn fysiske, noe som påvirker deltakernes konsentrasjonsevne. Variasjon er derfor et nyttig verktøy for å beholde oppmerksomheten på deg og det du sier.

Hvis du bruker Powerpoint anbefaler jeg å lage noen slides som inneholder kun et ord eller et bilde. Stemmebruk er også viktig. Tonefall, frekvens og volum kan varieres. Og ikke glem pauser. Gi kolleger noen sekunder til å ta inn det du sier. Til slutt, tenk på kroppsspråk og mimikk. Ingen orker å hverken se eller lytte til deg hvis du har samme ansiktsuttrykk, holdning og tonefall gjennom en hel presentasjon.

2. Autensitet!

Opptre ærlig, ekte og oppriktig. By på deg selv. Vær åpen og personlig, (men ikke privat). Lytt til hva de andre sier og vis interesse. Autensitet og tilstedeværelse skaper oppmerksomhet, så vis ditt sanne jeg når du snakker til folk.

3. Engasjement!

Skap engasjement og inviter til dialog. Jo mer de andre får delta og involvere seg i det du snakker om, jo bedre! Start gjerne møtet eller presentasjonen med en oppfordring om å skrive i chatten. Still gjerne spørsmål direkte til folk. Utnytt at du kan se hva de heter, og bruk fornavn, (eksempelvis: «Hei Geir, hva tenker du om mitt forslag?»)

Oppfordre deltakere til å «unmute» seg selv og delta i samtalen. Be dem bruke ulike emojis som en respons til det du snakker om. Eller la dem delta i en poll (meningsmåling), det øker alltid oppmerksomheten.

Å fremkalle følelser er også undervurdert når man forsøker å skape engasjement og holde på oppmerksomheten, enten det er å få folk til å le eller å bli provosert. Hvis mulig er det også en fordel å stå oppreist. Energien din blir vesentlig sterkere når du står kontra hvis du sitter.

4. Tørre og våge!

Mye av kunsten med formidling, enten det er foran mennesker eller bak skjerm, handler om å tørre å slippe seg litt løs. Våg å test ut noe nytt, en ny måte å prate på eller en ny presentasjonsteknikk. Vær deg selv og gi litt f…! Folk liker lekenhet, så ikke vær redd for å leke med etablert praksis for møter og presentasjoner på arbeidsplassen.

5. Smil!

Så enkelt, men for mange likevel så vanskelig! Det å smile har en enorm effekt på folks evne til å følge med. Hvis målet ditt er å begeistre eller overbevise kolleger, hjelper det veldig mye når du selv viser glede og entusiasme for det du snakker om.

Hvis du følger disse fem rådene vil du kvalifisere til svart belte i digital formidling på null-komma-niks. Prøv – og ikke vær redd for å bomme! For hva er det verste som kan skje? Nok et mislykket digitalt møte?

Referanse:

Denne artikkelen er skrevet for den kommende utgaven av Marketing Magazine.  

;

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på