Stress kan føre til både fysiske og psykiske vansker som muskulære lidelser, angst og depresjon hos ansatte. Stress kan også føre til redusert produktivitet, økt sykefravær og høyere turnover.
Det er derfor gode grunner til at vi tar aktivt grep for å redusere de negative konsekvensene av stress i arbeidslivet. Men hvordan?
Mulige grep på organisasjonsnivå
Organisasjoner kan i stor grad bidra til å redusere faktorene som skaper stress for ansatte. Dette er fordi årsaken til ansattes stressreaksjoner kan ligge i måten arbeidet er organisert. Dessuten har organisasjonene store muligheter til å tilrettelegge for at ansatte har håndterbare krav, og ikke minst, nok ressurser for å møte kravene.
For organisasjoner vil det lønne seg å bruke tid på å identifisere kildene til stress. Med en proaktiv holdning kan organisasjoner redusere antall kilder eller redusere intensiteten til det som er stressutløsende. En slik tilnærming vil kunne favne bredt og vil være mest effektiv fordi den hindrer at negativt stress oppstår i utgangspunktet. Eksempelvis kan det å re-designe arbeidet slik at ansatte får mer autonomi i sitt arbeid, være en god løsning.
Likevel er det ikke alltid slik at organisasjoner kan hindre at stress oppstår. For ansatte som jobber med kundeservice, hvor tidvis høylytt misfornøyde kunder er en uunngåelig del av arbeidshverdagen, kan organisasjonen hjelpe de ansatte med å møte disse kildene til stress. Dette kan for eksempel gjøres direkte ved å trene ansatte i konflikthåndtering, eller indirekte ved å tilby kompetanseprogrammer som fokuserer på stressmestring, viktigheten av søvn og trening.
I noen tilfeller vil ingen av disse tilnærmingene fungere og ansatte kan få langvarige stressreaksjoner. Da er det viktig at organisasjonen bistår de ansatte i å mestre selve stressreaksjonen sin. Dette kan for eksempel gjøres via bedriftshelsetjenester eller rådgiving.