Fire grunner til at flere ledere og organisasjoner burde utvikle og praktisere resilient ledelse.
Usikkerhet, endringer og uforutsette hendelser er naturlige deler av både ledelse og forretningsverdenen.
Resilient ledelse er en tilnærming til ledelse som innebærer å bygge og opprettholde motstandsdyktighet og fleksibilitet i organisasjonen i møte med kriser, utfordringer og tøffe tider.
I stedet for å anse slike ting som noe for enhver pris må forhindres, kan man som leder heller omfavne disse faktorene som drivkrefter med potensiale til å forbedre organisasjonen og dens resultater på lengre sikt.
Hva er resilient lederatferd?
En resilient leder forstår viktigheten av å være proaktiv og forberedt på uforutsette hendelser. Dette innebærer å utvikle evnen til å raskt identifisere og håndtere kriser, samtidig som man opprettholder organisasjonens operative funksjoner og beskytter sine ansatte.
Resiliente ledere anerkjenner at motstandsdyktighet ikke bare handler om å håndtere kriser når de oppstår, men også at man må bygge et solid fundament av ressurser, relasjoner og fleksible systemer for å håndtere ulike utfordringer fortløpende.
En sentral del av resilient ledelse involverer også å utvikle en organisasjonskultur og lederatferd som kan tilpasses og trives, selv under svært utfordrende forhold og betydelig stress.
Hva kjennetegner resilient ledelse?
Evne til å disponere egne og organisasjonens ressurser, holde hodet kaldt under indre og ytre press og å være tilpasningsdyktig i møte med utfordringer er noen av de viktigste kjennetegnene på resilient ledelse.
Samtidig klarer ledere som er gode på denne typen ledelse å opprettholde retning, optimisme og kommunikasjon selv om situasjonen er kaotisk og uoversiktlig. I møte med kriser er det å være stødig og følelsesmessig stabil noen av lederens viktigste oppgaver. Dersom lederen klarer det, blir også de ansatte tryggere på at de sammen kan klare å mestre utfordringene de står ovenfor.