Fiendtlig ledelse svekker medarbeidernes velbefinnende på jobb, skaper motstand mot lederen og gir dårligere resultater, viser en lang rekke forskningsstudier.
Eksempler på fiendtlig ledelse kan være en nedlatende holdning, latterliggjøring, baksnakking eller bruk av skjellsord for å beskrive medarbeidere.
Hvordan en medarbeider tolker fiendtlig ledelse kan likevel variere. Noen ganger vil en leder med fiendtlig adferd kunne oppfattes som for eksempel «krevende», «strategisk» eller som en leder som viser «tøff kjærlighet», det vil si som er brysk og røff, men innerst inne er velmenende.
Forskeren Robert Lount og kolleger ønsket å undersøke om lederens prestasjoner, det vil si resultatene lederen var med på å skape, påvirket om fiendtlig adferd faktisk ble oppfattet som fiendtlig eller som «tøff kjærlighet». I den ferske artikkelen «Abuser or tough love boss?» presenterer de flere studier. Deltagerne fikk en rekke spørsmål om hvordan de oppfattet og reagerte på ledere med fiendtlig adferd, men varierende grad av prestasjoner og suksess.
Funnene viste at ledere som hadde fiendtlig adferd og presterte godt, i betydelig mindre grad ble oppfattet som fiendtlige av sine medarbeidere. Disse lederne ble også i høyere grad oppfattet som tøffe og kjærlige, sammenlignet med ledere som presterte dårlig og hadde den samme fiendtlige adferden.
De fiendtlige og høyt presterende lederne vekket også mindre motstand hos sine medarbeidere enn de fiendtlige lederne som presterte dårlig.
Et interessant tilleggsfunn var at medarbeidere som oppfattet en fiendtlig og høyt presterende leder som tøff og kjærlig, også opplevde sine karrieremuligheter som bedre enn dem som oppfattet den samme lederen som fiendtlig.
Med andre ord er det ikke gitt at det som typisk regnes som fiendtlig lederadferd alltid oppfattes som det. Det er heller ikke gitt at to ledere med like fiendtlig adferd oppfattes som like fiendtlige.