Hva føler du gjør jobben din meningsfylt?
- Det er å jobbe med ting som jeg er veldig interessert i. Det er også veldig inspirerende å kunne jobbe med forskning innenfor dette, og finne ut skritt for skritt hvordan ting faktisk fungerer. Jeg har jobbet så mange år i en kreativ bransje, og jeg ser det glødende engasjementet, og all den skaperkraften som finnes der. Derfor håper jeg at forskningen kan bidra til at hverdagen til de som jobber innen kreativ næring og de ulike underholdningsbransjene blir litt enklere.
Det samme gjelder for storytelling. Det er spennende å se hvordan den kreative kompetansen, som det jo finnes masse av i kreativ næring, er relevant og kan anvendes i næringslivet, ikke bare innenfor kreativ næring.
Hva vil du si er den største utfordringen du har måttet overkomme i jobben din?
- Jeg tror prakademikere som meg har lett for å falle mellom to stoler. Fra et rent akademisk ståsted, slik det fungerer i dag, har vi “kastet bort” mesteparten av livene våre utenfor akademia. Dessverre teller ikke internasjonale filmproduksjoner og festivaldeltakelser i henhold til akademisk publisering. På den annen side føler jeg meg veldig tett på næringslivet og bransjen. Denne innsikten ville vært vanskelig å tilegne seg på noen annen måte.
Kan du fortelle litt om undervisningen din dette semesteret?
- Dette semesteret har jeg kjørt første kull på et Executive Master of Management program i bruk av storytelling som strategisk verktøy. Mange av studentene har bakgrunn fra kommunikasjonsbransjen, men vi har også hatt gründere, advokater, finansfolk og folk som jobber innen forsikring. Det er veldig interessant å få jobbe med en så bredt sammensatt gruppe. Jeg synes det har vært spennende å se hvordan alle disse forskjellige folkene kan lære om storytelling, for så å bruke ferdighetene innenfor sine arbeidsområder.
I tillegg har vi dette semesteret hatt et spennende samarbeidsprosjekt med Aalto University Executive Education i Finland gjennom et nordisk program som heter Business of Culture. Her får vi inn mange ledere fra kulturbransjene i Norden og de baltiske statene. Jeg har fått muligheten til å lede en modul på BI hvor jeg underviser i transaksjonskostnadsøkonomi, og om hvordan studentene kan anvende teorien til å tenke mer strategisk rundt relasjoner i sitt arbeid.
Utover dette er jeg også Associate Dean på bachelorprogrammet i Creative Industries Management her på BI. Jeg har derfor veiledet en del studenter med bacheloroppgaven deres dette semesteret. Det er veldig spennende å se alt studentene har lært og hva de får til på slutten av studiene!
Til slutt, kan du dele en morsom fakta om deg selv?
- Jeg har høydeskrekk, men tross dette har jeg USHPA-sertifisert meg som paraglider! Dessverre har ikke dette kurert høydeskrekken…