Forskning

Institutt for Kommunikasjon og kultur

Vi er et ledende institutt som utvikler og formidler kunnskap innen kommunikasjon, kultur og utdanning. Instituttet har flere forskningsprosjekter finansiert av Norges Forskningsråd og Horizon 2020 i samarbeid med andre nasjonale og internasjonale institusjoner.

Kursporteføljen inkluderer to av BIs bachelorstudier: Creative Industries Management og Digital kommunikasjon og markedsføring. I tillegg tilbyr instituttet programkurs på Master of Science-nivå og ni program på Executive Master of Management.
Instituttet har delt opp sin forskning i følgende sentre: Senter for virksomhetskommunikasjon, Senter for kreative næringer, Senter for internett og samfunn og Senter for innovasjon i utdanning.

Gillian Warner-Søderholm

Instituttleder Institutt for kommunikasjon og kultur +4746410697

Kontakt

Silje Engeseth
Administrasjonssjef

E-mail: silje.engeseth@bi.no
Telefon: 464 10 150

Handelshøyskolen BI
Nydalsveien 37
0484 Oslo

Sentralbord: 46 41 00 00

Vår profil

Gjennom forskning og undervisning arbeider instituttets medarbeidere med overordnede problemstillinger og kritisk tenkning i organisasjoner og samfunn, kommunikasjon og kultur.
- Vi arbeider både med intern og ekstern kommunikasjon og utvikler ny kunnskap og nye program basert på fremtidens kommunikasjonsutfordringer hvor digitalisering står sentralt.
- Vi arbeider med betydningen av kultur for enkeltindivider og organisasjoner, inklusive kulturledelse, utdanningsledelse og personlig utvikling, samt det å forstå betydningen av kulturelle forskjeller i ulike land og organisasjoner.

Undervisnings- og forskningspolitikk, likestilling og globalisering er viktige temaer i både vår forskning og undervisning.

 

  • Mandag 29. Juni 2020 - kulturplot.no

    Hardere konkurranse enn noensinne fra strømmegigantene

    Korona er ikke synonymt med krise for alle: Netflix har skaffet seg millioner av nye abonnenter. Det kan by på problemer for norske aktører, mener forsker og filmekspert Terje Gaustad.

  • Mandag 29. Juni 2020 - klassekampen.no

    Vil ha pensum på papir

    Flertallet av norske studenter mener at de lærer mindre når studiene er heldigitale, ifølge ny undersøkelse. BI-professor Anne-Britt Gran har forsket på nordmenns digitale leservaner, og hun er ikke…

  • Torsdag 25. Juni 2020 - BI Business Review

    The digital economy is more youthful than you think

    Historien er om Miray, Nick og Ash og tusen andre unge entreprenører, skriver Gemma Newlands og Christian Fieseler i denne artikkelen.

  • Tirsdag 23. Juni 2020 - BI Business Review

    Kommunikasjon som gir gode relasjoner og hindrer konflikt

    Å ta opp utfordrende problemstillinger med kolleger kan være vanskelig. Selv når vi får opplæring i å kommunisere, kan våre styrende verdier hindre oss i å utføre kommunikasjonen som gir varig…