Hva har vært din karrierevei frem mot den nåværende stillingen din?
Jeg er utdannet samfunnsøkonom, og har doktorgrad i sosiologi, begge fra Universitetet i Oslo. Samfunnsøkonomi og sosiologi er på mange måter to litt motstridende fagfelt, og jeg har lært mye om tverrfaglighet ved å studere begge fag.
Jeg er spesielt interessert i innovasjonsfaget, og der er det veldig interessant å ha med seg både samfunnsøkonomi- og sosiologikunnskapene. Dette er fordi innovasjon er et fag uten fasitsvar. Man må kunne håndtere ulike vinklinger, enten den er kvalitativ, kvantitativ, eller om det er økonomiske eller samfunnsmessige faktorer som står i sentrum.
Når det kommer til karrieren min, jobbet jeg først som vitenskapelig assistent på Statens institutt for forbruksforskning fra 1988 til 1992. Deretter fikk jeg et Fulbright-stipend til å være stipendiat på Berkeley i ett år fra 1993 til 1994 - et opphold som var svært inspirerende faglig. Da jeg kom tilbake til Norge fikk jeg stilling som førsteamanuensis på Norwegian School of Trade and Retail Management fra 1994, frem til den ble kjøpt opp av BI i år 2000. Jeg har vært ansatt her på BI siden da, og fikk professortittel i 2018.
Kan du fortelle litt om forskningen du gjør?
I forskningen min fokuserer jeg mye på innovasjonsevne og digital transformasjon. Jeg er også opptatt av kultur for innovasjon, og utvikling av bærekraftige forretningsmodeller.
I juli kom jeg ut med en bok som heter Innovasjonsevne og digital transformasjon i norske bedrifter. I boken drøfter jeg hvordan bedrifter kan opparbeide innovasjonsevne før de kan lykkes med digital transformasjon.
Innovasjonsevne handler om å skape verdi gjennom innovasjon. Jeg definerer innovasjon som innovasjonskapasitet pluss innovasjonsevne. Førstnevnte handler om ressurser bedriften har tilgjengelig. Dette kan være ansatte, penger, eller fysiske lokaler. Et poeng her er at selv om man øker innovasjonskapasiteten, så fører ikke dette nødvendigvis til mer innovasjon eller økt verdi. Likevel er det dette de fleste bedrifter prioriterer i sitt innovasjonsarbeid. Dette er fordi innovasjonskapasiteten er veldig synlig, og selskapet kan dermed vise til den og si at “vi gjør innovasjon”.
Bedriftens innovasjonsevne er derimot langt viktigere for innovasjon, men vanskeligere å måle. Derfor nedprioriterer bedriftene ofte å utvikle sin innovasjonsevne. En viktig innsikt jeg har gjort meg gjennom forskningen min er at det ikke nytter å bruke masse penger på å øke innovasjonskapasiteten om man ikke har evnen til å utvikle og gjennomføre reell innovasjon.