Tidligere mediesaker
For å se tidligere mediesaker, klikk her.
Vi utvikler og formidler kunnskap basert på kommunikasjon og kulturelle utfordringer i en bærekraftig fremtid der digitalisering står sentralt. Dette skjer gjennom engasjement med studenter, dialog og samarbeid med partnere.
Her i Norge har Jørgen Smedsrud intervjuet flere av barna som bykser forbi sine jevnaldrende i klasserommet. Man kan bli litt paff av å møte slike barn, sier forskeren og spesialpedagogen.
En annen som deler skepsisen til Blindheim, er Peggy Simcic Brønn. Hun er professor emerita ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved BI.
– Omdømmebyggingen begynte etter at Drammen Teater brant for 30 år siden, og siden har det bare gått oppover. De har lyktes bedre enn noen byer i Norge, og derfor er Drammen et så interessant omdømmecase, sier professor innen kommunikasjon og kultur ved BI, Tor Bang.
Samspillskvalitet og ledelse er stikkordene for et ferskt samarbeid mellom ULNA-barnehagene og Handelshøyskolen BI.
Even with the most switched-on tech, people working from home communicate less with others, says Sut I Wong, professor of communication and management at BI Norwegian Business School.
- Jeg trodde slik nettverksbygging var helt av moten, akkurat som praksisen med at næringslivet påspanderer turer sammen med journalister, sier kommunikasjons- og omdømmeekspert Peggy Simcic Brønn til Aftenposten.
Du kjenner ordene. Du har hørt dem før. Substantiver og adjektiver blander seg lett sammen. Likevel skjønner vi hva de mener. Alle organisasjoner utroper sine verdier. Øvelsen har ridd landet lenge, skriver Steinar Bjartveit.
På lang sikt er det de fullt betalende kundene alle bankene skal leve av. Da er tillit og troverdighet hos kundene i dyrtid avgjørende, skriver samfunnsøkonom Peder Inge Furseth.
Tydeligere styring fra Stortinget må på plass overfor bankene, skriver Peder Inge Furuseth.
PR-ekspert Peggy Simcic Brønn skriver at det tilsynelatende er blitt en tradisjon for artister å gi ut julemusikk.
Lang vei å falle: Flere spørsmål reises nå. Man stiller spørsmål ved ledelsen i NRK, sier omdømmeekspert Peggy Simcic Brønn til Dagsavisen.
Peggy Simcic Brønn er professor emerita ved Handelshøgskulen BI og omdømeekspert. Brønn peiker på at Moxnes i haust har starta prosessen med å byggja opp att omdømet sitt etter solbrillesaka i sumar.
“The agile innovation process that permeates the software world, where distributed technologies are frequently released in early stages and iteratively refined based on usage data, necessitates a regulatory system that is designed to learn and adapt,” writes Samson Esayas.
Omdømmeekspert Peggy Simcic Brønn sier til TV 2 at hennes første reaksjon på nyheten er at brødrene Ingebrigtsen har gjort det hun ville anbefalt: Å fortelle hvorfor de valgte å bryte med sin far. Brønn er professor ved Handelshøyskolen BI.
– Folk blir overlatt til å trekke konklusjoner basert på null informasjon. Det hele er mildt sagt merkelig. Og det er ikke bra for noen. I et informasjonsvakuum finner folk opp ting. Og så tar de parti. Det sier Peggy Simic Brønn til Nettavisen.
Ikke uventet: Peggy Brønn er professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur på BI, og har forsket på PR- og kommunikasjon i en årrekke
Også professor emerita Peggy Simcic Brønn ved BI «tror at dette er slutten for Solberg». Basert på «det som skrives i sosiale medier er inntrykket at befolkningen begynner å snu seg mot Solberg», sier hun.
Peggy Simcic Brønn, som er professor i kommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, har fulgt sakens utvikling i pressen nøye. Hun er ikke imponert over Høyres håndtering.
“Jeg lot studenter intervjue hverandre om juks. Svarene deres overbeviser meg om at løsningen ikke handler om å knipe juksere, men å hindre at det utvikler seg en juksekultur” skriver Tor Grenness, professor emeritus ved Handelshøyskolen BI.
Sigrid Røyseng, ekspert på kultur og ledelse og professor ved Handelshøyskolen BI og Musikkhøgskolen, mener det er gode grunner til at kunstmuseer oftere velger ledere med leder- og økonomibakgrunn.
Både i Norge og Sverige har man ganske rigide arbeidsmiljølover med tanke på oppsigelser og vikarbruk, og konsulentbransjen vil alltid gjøre det godt fordi selskaper iblant er tvunget til å ‘toppe laget’, skriver Tor Bang, Handelshøyskolen BI
Zelenskyj taler med både patos og etos, her under en uavhengighetsmarkering i juli i år. Han er en karismatisk leder, med klare ideer om fremtiden. Men besitter han også den karismatiske lederens skyggesider? spør Steinar Bjartveit.
Doktorgradsstudent Victor Renza syklet 1500 kilometer i sommer for å delta på kurs og konferanse i Amsterdam og Sardinia.
Vi gjenkjenner logoen som påstår at dette er Dagbladet, men tenker nei, det kan da ikke være mulig, skriver professor Christine Myrvang.
“Determining a communication strategy that connects the needs of management, customers, and other stakeholders is important. Doing so requires an awareness and sensitivity to each of the different stakeholder's needs,” says Professor Suzanne van Gils.
Etterspørselen etter digitale tjenester ble redusert enormt da vi igjen kunne være sammen på kontorene og sosialt. Kommunikasjonsprofessor Sut I Wong tror skiftet i etterspørsel av IT-kompetanse var en av faktorene som har bidratt til massepermitteringen vi nå er vitne til.
Hva er innovasjonsevne? Mange virksomheter strever med å omsette teknologi og kompetanse til innovasjon som skaper verdier. Podcast gjest Peder Inge Furseth er professor ved BI og har studert og undervist i innovasjon i 20 år.
Økonomiske insentiver er sterkere enn det meste. Den første som får gjennomslag for én ny post som regner inn de miljømessige og sosiale kostnadene i et bedriftsregnskap, vil bli omtalt i historiebøkene, mener BI-professor.
Økonomene fra Blindern setter renten, og den påvirker oss alle. Men har økonomene relevante nok innsikter om samfunn, vareflyt og geopolitiske forhold til å sette renten alene? Dette spørsmålet stiller Peder Inge Furseth. Han er Samfunnsøkonom, sosiolog og professor i innovasjon på Handelshøyskolen BI.
Alternativ energikommisjon foreslår at Norge tar tilbake kontrollen av strømkablene til utlandet, men Ap slakter forslagene. Eli Moen, professor ved Handelshøyskolen BI sitter i den alternative kommisjonen.
Debatten om skjønnhetsklinikken har ført til mer oppmerksomhet rundt kvinnehelse. – Viktig at vi opprettholder det. Peggy Simcic Brønn er professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, og en av Norges fremste forskere på omdømme. Hun er overrasket over at de tre kvinnene trekker seg som frontfigurer for klinikken.
Problemet oppstod idet venninnetrioen begynte å snakke om kvinnehelse i stedet for skjønnhet, mener omdømmeprofessor. Peggy Simcic Brønn er professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, og er en av Norges fremste forskere på omdømme.
Tirsdag kveld melder Netflix om et tap på nesten en million kunder. Likevel stiger aksjen. – Det hele startet i april da Netflix for første gang på veldig lenge opplevde en nedgang i antall abonnentene. Det sier Terje Gaustad ved Handelshøyskolen BI.
Guri Hjeltnes, direktør ved HL-senteret og professor ved institutt for kommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, utnevnes til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.
De som utdanner framtidas PR-folk er ikke imponert over finansministerens siste utspill. Nå inviterer de han til å bli mer kjent med bransjen. Vedum selv sier han skjønner at PR-bransjen mobiliserer. På Handelshøyskolen BI er Peggy Simcic Brønn, Professor emerita ved Institutt for kommunikasjon og kultur. Hun legger ikke skjul på sin frustrasjon over Vedums uttalelser.
Sosiale entreprenører er bedrifter som forsøker å løse en sosial utfordring. I akseleratoren Ferd Impact Startup er målet å profesjonalisere de sosiale entreprenørene. Benedicte Brøgger er professor ved BI, og har forsket på, og skrevet flere bøker om, sosialt entreprenørskap. Hun mener det er noen aspekter ved dette som er ukjent. Benedicte var nylig gjest i UN Global Compact Norge sin podcast, Fremtidens næringsliv.
Statsviter og forfatter Kim Arne Hammerstad mener tilliten til statsråder kan gå kraftig ned hvis det fortsetter å komme saker der politikere viser manglende dømmekraft. – Dette må håndteres på en skikkelig måte. Denne typen saker går ikke over av seg selv. De det gjelder rammes personlig, men det skader også alle rundt og påvirker hele landet, sier Brønn.
Hvorfor står de største artistene i kø for å selge rettighetene til musikken de har laget? Audun Molde, som er førstelektor i musikk ved Høyskolen Kristiania og ved Handelshøyskolen BI sier det slik. -I gamle dager leverte hits avkastning på radio. Nå er det på Spotify, Meta og TikTok.
Lesertallene som på onsdag ble offentliggjort av MBL og Kantar, bekrefter nordmenns høye tillit til riksmediene og sine lokal- og regionaviser. Medienes redaksjonelle funksjon er nylig beskrevet i en forskningsartikkel som en del av MICC-prosjektet på BI.
Professor i innovasjon, Peder Inge Furseth, mener myndigheter, netthandlere og ikke minst forbrukere nå må ta ansvar for å få ned fotavtrykket til vår tids elleville netthandel og dens påfølgende returer. Løsningen er ifølge ham enkel.
Etter at påbudet om hjemmekontor nå er borte, vil medarbeidere i mange bransjer nå kunne vende tilbake til hybridjobbing. Men ikke alt gikk helt knirkefritt sist gang, mener Professor Sut I Wong, leder av institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøgskolen BI.
Så langt har regjeringen forsøkt å ri av den folkelige stormen med almisser. Den virkelige årsaken til strømgalskapen unngås. Grunnen er at strømgalskapen er en villet politikk. Den er kort sagt en fiffig måte å få mer penger inn i statlige kasser, skriver Professor emerita Eli Moen.
– Strategisk kommunikasjon har ikke innebygd etikk, og det ligger i sakens natur å representere kunden på best mulig måte når man jobber i PR-bransjen, sier Ketil Raknes til KOM24. Professor emerita Peggy Simcic Brønn ved Handelshøyskolen BI mener slike kundeforhold som GK har hatt med Kasakhstan og Gambit har i Saudi Arabia ikke bare skader byrået, men bransjen som helhet.
Det er viktig for kulturpolitikken fremover at den tar in over seg at internett er en ny infrastruktur for hele sektoren, sier professor Anne-Britt Gran. ved Handelshøyskolen BI.
Sammen med forskerkolleger har Elisabet Solheim Buøen, førsteamaniensis II ved BI, undersøkt om Trygg før 3-prosjektet har hatt effekt på samspillskvaliteten på småbarnsavdelingene som har deltatt. Vi finner at intervensjonen har hatt positiv effekt, men også at det fortsatt er ganske stor variasjon i kvalitet, sier Buøen.
Hva med litt om kreativitet, privat eierskap og gode gründere? Hurdalsplattformen har lysglimt om innovasjon og digitalisering, men kontroll, stat og annet som kveler innovasjon, dominerer. Dette skriver professor Peder Inge Furseth i dette innlegget.
Rapporten gir et oversiktsbilde av bransjen i Norge, Sverige, Danmark og Finland i dag. Funnene gir oss en forståelse for videre utvikling og eventuelle utfordringer i bransjen, sier Alexander Buhmann, førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved BI som leder Nordic Alliance for Communication & Management (#NORA).
Arbeiderpartiet er Facebooks største annonsør i Norge. Tor Bang, førsteamanuensis på Handelshøgskolen BI, mener det er et tankekors at stadig flere annonsekroner har gått fra lokale og nasjonale medier til aktører som befinner seg utenfor norske lover og regler. Bang har PR og politikk som ekspertområde. Han mener partiene står mellom barken og veden når det gjelder annonsering i sosiale medier.
Digitalisering av musikkbransjen har gitt norske aktører grenseløs tilgang til et globalt marked. Men, det skjer i hard konkurranse med alle andre som har den samme tilgangen, skriver Audun Molde i en ny bok om kreativ næring. Hva blir konsekvensene?, spør førstelektor Audun Molde i denne artikkelen.
Ifølge kommunikasjonsekspert Peggy Simcic Brønn selger Coop inn et budskap som ikke står til hvordan matvaregiganten drives. Problemet er at Coop som samvirke sier én ting og gjør noe annet. Coop eies av vanlige folk. Man forventer at ledere av private bedrifter som Rema gjør det allright, men Coop snakker om fellesskap og å være medlem av et lag man eier, svarer Brønn. Coop må, ifølge Brønn, gjøre en vurdering av hvordan folk oppfatter dem, og agere deretter.
At the end of May, Apeland presented recent figures from their new reputation survey Traction, which provided a snapshot of the reputation of Norwegian companies. They have extensive experience with reputation surveys and carried out a survey in the autumn of 2020. In conversations with a large number of communications managers, they revealed a need for more adaptation to the individual business. Professor emerita at BI Norwegian Business School, Peggy Simcic Brønn, has been responsible for scientific testing and research of the method. Traction is newly developed for Norway, which is important because it will provide better and far more accurate measurements as it concentrates only on the Norwegian market, says Brønn.
I slutten av mai presenterte Apeland ferske tall fra deres nye omdømmemåling Traction, som ga et øyeblikksbilde over omdømme til norske virksomheter. De har lang erfaring med omdømmemålinger og utførte en kartlegging høsten 2020. I samtaler med et stort antall kommunikasjonsansvarlige avdekket de blant annet et behov for mer tilpasning til den enkelte virksomhet. Professor emerita ved BI Peggy Simcic Brønn, har stått for vitenskapelig testing og forskning av metoden. Traction er nyutviklet for Norge, noe som er viktig fordi den vil gi bedre og langt mer presise målinger ettersom den konsentrerer seg kun om det norske markedet, sier Brønn.
Flere er kritiske til at regjeringsmedlemmer og stortingsrepresentanter får tilbud om vaksine allerede denne uken. Peggy Simcic Brønn er professor emerita ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI. Hun stusser over utviklingen. Jeg forstår ikke hvorfor dette er så betent. Vi trenger at politikerne er ved god helse så de kan styre og ta beslutninger, sier Brønn.
Hvordan blir det; og hvem skal spille? Dagbladets kulturredaktør Sigrid Hvitsten og høyskolelektor II Audun Molde møttes i programmet Studio 2 møttes for å leke med tanken, og mange forslag ble lansert.
Høyskolelektor Ratna Elisabet Kamsvåg ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI tror at talene fulle av følelser, som vi så i starten av krisen, ikke ville hatt like sterk effekt i dag. I starten av krisen var informasjonsbehovet veldig stort. Vi ville vite alt om viruset og fulgte nøye med på situasjonen også i andre land. For politikerne var det et helt annet landskap å operere i. Nå er befolkningen informasjonstrøtt. I det øyeblikket vi ikke lenger har tillit til myndighetene eller ikke orker å følge med på informasjon som dikterer hverdagen vår, er det så dramatisk at det bør bli betraktet som en krise i seg selv, tror hun.
Omdømmeekspert, Peggy Brønn ved Institutt for kommunikasjon og kultur, mener det gir et uheldig signal at statsråder drar på hytta i påskeferien selv om det er lov å dra til fritidseiendommer.
Les mer
Saken er også referert i ABC Nyheter.
Omdømmeeksperter mener lederlønningene i Coop er med på å undergrave fellesskapet slagordet «Litt ditt» skal representere. Det etterlater inntrykk av urettferdig praksis, og situasjonen blir selvfølgelig verre fordi Coop er et samvirkelag og annonserer med slagordet «Litt ditt», sier omdømmeekspert Peggy Brønn, professor emerita ved Institutt for kommunikasjon og kultur på BI.
Tilliten til Erna Solberg blir påvirket av avsløringen om statsministerens vinterferie, mener omdømmeekspert Peggy Simcic Brønn ved BI. Folk leter etter noen å skylde på, sier hun.
Eksperter ser flere utfordringer, men også muligheter, for det nye selskapet i norsk luftfart. Norse Atlantic skal nemlig gjøre mye av det Norwegian droppet for å overleve. Professor emerita på BI, Eli Moen ble først klar over det nye selskapet da E24 ringte henne mandag ettermiddag. De har aldri fått lønnsomhet på disse langdistansesatsingene. Hun mener det er flere ukjente faktorer som avgjør hvor levedyktig en ny satsing på langdistanse kan bli. I Norwegians tilfelle var det nettopp de lengst rekkende flyvningene som ble kuttet i håp om å overleve.
Da koronaen traff for et år siden, ble de fleste film- og tv-dramaproduksjoner kastet inn i en kamp på liv og død av nesten episke dimensjoner. Undersøkelser av slagmarken viser en nesten oppsiktsvekkende overlevelsesevne. Forskningsprosjektet, som er gjennomført av BIs Centre for Creative Industries i samarbeid med Nordisk Film & tv Fond, viser at de aller fleste har møtt store utfordringer, men likevel er bare en svært liten andel av prosjektene, cirka to prosent, blitt kansellert da vi avsluttet vår datainnsamling i november, skriver førsteamanuensis Terje Gaustad, Institutt for kommunikasjon og kultur.
Eksperter mener varehandelen må gjøre seg klar til tøffere tider etter pandemien. Nå tar sportskjeden XXL store grep i varehusene for ikke å gå tilbake til virkeligheten før coronakrisen. BI-professor Peder Inge Furseth mener investeringene XXL gjør er fornuftige. I løpet av høsten 2020 og våren 2021 har mange kunder blitt godt kjent med digitale kanaler, og vegrer seg eller har ikke anledning til å handle i butikkene, og de fysiske utsalgsstedene bør oppgraderes for å virke tiltrekkende, sier Furseth.
Det ser ut som om denne festivalen nærmer seg et brudd med sponsoren når det gjelder både assosiasjoner og verdier, kommenterer Anne-Britt Gran, professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøgskolen BI. Gran har forsket spesielt på kulturlivet og sponsorvirksomhet, og bl.a. gitt ut fagboken «Kultursponsing».
De siste årene har flere land fjernet både TV-serier, filmer og statuer etter hard kritikk mot hva de representerer – mange av dem etter rasismeanklager. Omdømmeekspert og Professor emerritus på BI, Peggy Simcic Brønn sier til TV 2 at hun er forundret over at konsepter som blackface fortsatt er å finne på norske TV-skjermer, og beskriver avgjørelsen til Discovery forrige uke som «fabelaktig». Det går ikke an. I USA har folk mistet både jobben og sjansen til å vinne valg med slikt. Blackface er en fornærmelse. Det er på tide at en tar en slik diskusjon i hele verden, også Norge, sier hun.
Vollviks Ludo Store byttet navn til Love Norway, som fremstår som en helt annen nettbutikk - men som selger mange av de samme produktene. Peggy Simcic Brønn, professor emerita ved Handelshøyskolen BI, sier Vollvik er en type som folk elsker og hater. Det virker som om strategien hans er «all pr er god pr». Det er ikke en forretningsstrategi som jeg vil anbefale noen. Folk har ikke mye tillit til ham, sier Brønn.
Boken om Sigrid Undsets "skeive" livsoppfatning, skrevet av professor Christine Myrvang er på Dagbladets liste over årets beste bøker.
Bjørn Vassnes har i Klassekampen 26. november uttalt seg om humanistisk forskning, denne gangen historiefaget. I artikkelen tar han utgangspunktet i en sammensatt av de siste ukenes mediedebatter om slavehandel, den industrielle revolusjon, dramaserien Atlantic Crossing og Hjemmefrontens rolle under krigen. Ut fra det har han en belærende og bedrevitende gjennomgang av hvordan historikere bør arbeide. Dette føyer seg inn i rekka av Vassnes 'karikerte og feilaktige rammestillinger av historiefaget spesielt og humaniora generelt, og av hvordan historikere faktisk arbeider. Dette skriver professor Christine Myrvang sammen med flere andre historikere i dette innlegget.
Forskere har sett på sammenhengen mellom filmanmeldelser og billettinntekter i USA de siste fem årene. Det viser seg at å røpe litt av filmen faktisk kan ha en positiv effekt på billettsalget. Det er ikke nødvendigvis alle spoilere som har en negativ effekt i forhold til opplevelsen når du skal se filmen. Noen spoilere kan tvert imot ha en positiv effekt på den måten at det bidrar til at du kan lage deg et bedre mentalt bilde av hva filmen er før du går og ser den, sier Terje Gaustad.
De største børsnoterte selskapene har doblet antallet utenlandske statsborgere i ledelsen. Selskapene er blitt mer internasjonale og trenger styremedlemmer som kan forstå virksomheten, sier professor Morten Huse ved Handelshøyskolen BI.
I skyggen av debatten om kvinneandel i styrer og ledelse har antallet utlendinger i toppen av de største børsnoterte selskapene doblet seg dette tiåret. Selv om utlendingene har inntatt styrene og konsernledelsene i de største norske selskapene, så er det en posisjon de foreløpig ikke har nådd. I alle selskapene er konsernsjefen fortsatt norsk. Og slik vil det trolig forbli en god stund til. I alle fall i de store børsnoterte selskapene der den norske stat er en dominerende eier, spår professor Morten Huse ved Handelshøyskolen BI. Det spørs om de delvis statlige eide børsnoterte selskapene kan velge en utlending til konsernsjef. Dette fordi det er viktig for staten at selskapene velger noen som ivaretar de norske interessene, og som skjønner norske forhold, sier Huse.
Nær halvparten av europeiske kommunikasjonsfolk er nå involvert i spørsmål om datasikkerhet, men bare en fjerdedel har fått opplæring. Det har gjort virksomhetene enda mer datasårbare, og datasikkerhet er på dagsordenen for så vel norske som internasjonale virksomheter. Dette skriver førsteamanuensis Alexander Buhmann ved Institutt for kommunikasjon og kultur, BI, og professor Øyvind Ihlen, Institutt for medier og kommunikasjon, UiO, i denne artikkelen.
Det er ikke mye bærekraft å spore i NHOs nye veikart, skriver professor emerita Eli Moen i dette innlegget.
Professor Christine Myrvang anmelder boken "Det norske hjem. Fra velferdsgode til spekulasjonsobjekt" av Hannah Gitmark. De unge burde gjøre oppgjør mot dagens slappe og urettferdige boligpolitikk. Hannah Gitmark, fagsjef i Tankesmien Agenda, har med boken Det norske hjem gitt kommende rebeller manifestet de trenger på barrikadene. Det skriver Myrvang i denne anmeldelsen.
Norske handelsbedrifter må møte konkurransen fra Amazon ved å bruke bedriftens ressurser smartere – slik Amazon gjør selv. Det er tre forhold som løser kundenes behov på best måte: kundeerfaringer, forretningsmodeller og digital teknologi. Det er her evnen til å bruke ressursene smartere kommer inn. Å øke ressursene til innovasjon alene vil ikke gi noen verdi. Dette skriver professor Peder Inge Furseth i dette innlegget.
Med finansverdenens brutale spilleregler vektlegges kortsiktig profitt framfor industriell utvikling. Dette skriver professor emerita, Eli Moen, om nedleggelsen av Elko og 85 peroner sendes ut i arbeidsledighet.
Det er en tid for tale og en tid for taushet, skriver professor emerita Berit von der Lippe i denne kronikken om koronahåndteringen i Hurtigruten.
Han kan gråte som Johaug, uten at det vil hjelpe. Ekspertene strides om Petter Northugs omdømme etter råkjøring og narkotikafunn. Professor emerita ved Institutt for kommunikasjon og kultur på Handelshøyskolen BI, Peggy Brønn, tror ikke Northug kommer til å tilgis av publikum denne gang, slik han ble i 2014, etter å ha promillekjørt og totalvraket bilen sin, for så forsøke å skjule at han var involvert. I 2014 var det stor diskusjon rundt det han hadde gjort. Denne gangen tror jeg folk vil være mindre tilgivende. Man sier at man bygger opp et omdømme på samme måte som en bankkonto, og at det er mulig å bruke for mye. Nå har han gått for langt, og overtrukket kontoen, seks år etter sin første blemme, sier Brønn.
Nå ligner skipet mest av alt på et mareritt. – Stort ansvar å bruke navnene til våre felles nasjonalhelter. Tor Bang er førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur på BI. Også han mener at aktører som benytter navn på historiske personer, bærer et ansvar for at navnene forblir plettfrie. Hurtigruteskandalen har fått stor oppmerksomhet også internasjonalt. Det er ingen tvil om at ekspedisjonsdivisjonen i Hurtigruten har fått en omdømmeknekk. Men jeg ville vært mer bekymret hvis jeg var aksjonær i Hurtigruten enn familien til Roald Amundsen, sier Bang.
Professor Peder Inge Furseth kommenterer et innlegg som sto i DN 5. august vedr. Amazons inntreden på det norske markedet.
Hvorfor er det kunststudenter som går i front i den nye identitetspolitiske bevegelsen? Sosiologene er ikke overrasket. Sigrid Røyseng, professor i sosiologi ved Norges musikkhøgskole og Handelshøyskolen BI, synes ikke det er så overraskende at kunststudentene retter søkelyset mot makt og avmakt i kunstlivet.
Netthandelgiganten Amazon etablerer seg i Sverige, og Norge kan være neste stopp. – Vi vil se butikkdød i ganske stor grad, sier BI-professor Peder Inge Furseth. Amazon vil bruke de nærmeste månedene til å skaffe seg erfaring med svenske og nordiske forbrukere. Men om et halvt års tid vil de kanskje også være på plass i Norge, sier han.
Les mer
Saken er også referert i Dagens Næringsliv 4. august.
Omdømmeekspert er overrasket over at Hurtigruten har havnet i coronatrøbbel - og viser til sykdomskrisen for 13 år siden. BI-professor Peggy Brønn, svarer kort og konsist når Børsen spør henne hvordan hun mener selskapet har håndtert situasjonen. Dårlig!
Les mer
Saken er også referert i NRK og P4 samme dag.
Én av to nordmenn er ikke villig til å betale for kulturarrangementer på nettet. – Vi må begynne å trene opp publikum til å betale, sier arrangør Torgeir Vierdal. Folk er lei av strømmekonserter, sier Audun Molde, førstelektor ved Høyskolen Kristiania og BI. Han var fagekspert og medforfatter av rapporten «Hva nå: Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje», som ble publisert i januar 2019 på oppdrag fra Kulturdepartementet.
Et par pikeben senket banksjef Paulsen høsten 1921. Professor Christine Myrvang ser på boken "Bankchefens dagbok" fra 1921 skrevet anonymt av Wilhelm Keilhau, økonom og historiker. Økonomien har et sterkt kjønnslig spekt ved seg. Økonomi er kultur, skriver Myrvang.
Flertallet av norske studenter mener at de lærer mindre når studiene er heldigitale, ifølge ny undersøkelse. BI-professor Anne-Britt Gran har forsket på nordmenns digitale leservaner, og hun er ikke overrasket over at norske studenter har en lunken holdning til det digitale formatet. Flertallet av unge voksne foretrekker fremdeles papirversjoner av bøker. Det viste også vår undersøkelse fra 2018. Tre måneder med koronapandemi endrer neppe lesevanene, sier hun.
Historien er om Miray, Nick og Ash og tusen andre unge entreprenører, skriver Gemma Newlands og Christian Fieseler i denne artikkelen.
Å ta opp utfordrende problemstillinger med kolleger kan være vanskelig. Selv når vi får opplæring i å kommunisere, kan våre styrende verdier hindre oss i å utføre kommunikasjonen som gir varig forbedring, skriver førsteamanuensis Ide Katrine Birkeland i denne artikkelen.
Audun Molde deltok i Dagsnytt 18 i en diskusjon om gratiskonserter.
Les mer
Forbudet mot konserter har ført til store sår i musikkbransjen, viser ny BI-rapport. De har tjent veldig lite penger, sier forsker Audun Molde.
Musikkindustriens næringsråd lanserte 12. juni 2020 en ny rapport om koronapandemiens konsekvenser for den norske musikkbransjen. BI Center for Creative Industries (BI:CCI) har analysert omfanget av nedstengingen hos 3723 aktører i musikknæringen, 3057 enkeltpersoner og 666 selskaper. Undersøkelsen er et samarbeid med Musikkindustriens Næringsråd, de regionale Musikkontorene, Kulturrådet og Norsk Musikkråd. 88 prosent av konserter er avlyst ut 2020.
Les mer
Rapporten har fått navnet Krise og kreativitet i musikkbransjen, og kan leses her.
Rapporten omtales også i Musikk-kultur, Norsk kulturåd, Aftenposten, Kulturplot, Jazz i Norge og Ballade.
Artikkel av Gemma Newlands og Christoph Lutz. Ansatte høster ikke fordelen av fleksibelt arbeid, skriver de.
Den norske arbeidslivsmodellen har bred konsensus i offentligheten, men undervises knapt på landets ledelsesutdanninger. Her gir professor emerita ved Handelshøyskolen BI, Eli Moen, et kræsjkurs i modellen. Kjernen består i partssamarbeidet i forhandlinger om lønn og arbeidsforhold: Tarifforhandlingene på nasjonalt nivå, og lokale ‘klubber’ på bedriftsnivå. Grunnleggende sett er dette et forhandlingssystem, men over tid er det blitt supplert med et eget lovverk, Arbeidsmiljøloven.
Tidligere styremedlem i Nordnorsk kunstmuseum Martha Otte mener sparkingen av museumsdirektør Jérémie McGowan brøt med god styre-skikk. – Jeg opplevde det som en skjult agenda for å få ham sparket, sier Otte. Professor Morten Huse ved Handelshøyskolen BI regnes som en av landets fremste eksperter på styrearbeid. Etter å ha lest styreprotokollene og medieomtalen av oppsigelsessaken ved Nordnorsk kunstmuseum, er Huse kritisk til bruken av telefonmøter for å vurdere om direktøren skulle få sparken.
Når kunstnere "gir bort" innhold på nett. kan det bli vanskeligere å få publikum til å betale i fremtiden, mener BI-professor Anne-Britt Gran.
Hvordan lykkes med innovasjon når verden er preget av stor grad av usikkerhet? Evnen til improvisasjon vil avgjøre hvilke selskaper som kan delta i konkurransen om å utvikle fremtidens tjenester, skriver professor Peder Inge Furseth i denne artikkelen.
Morten Huse er professor ved Handelshøyskolen BI, har forsket på styrearbeid i en årrekke og er selv styremedlem i flere virksomheter. Han deler Brækkens oppfatning av at krisetider krever mer av styrer enn vanlig. Det er styret som vil bli holdt ansvarlig i etterkant for om de opptrådte aktsomt og raskt nok, sier Huse. Men selv om ulike styrer møter ulike utfordringer, mener Huse det er noe alle styrer bør følge med på. Styrene må sørge for å passe på de ansatte, være oppmerksom på den ekstra belastningen de er utsatt for nå og vise at de setter pris på den innsatsen de gjør, sier han.
Det er bare én vinner i denne koronadigitaliseringen, og det er publikum, skriver professor Anne-Britt Gran i dette innlegget. Videre skriver hun: Jeg liker dugnader, og jeg er ikke imot digitalisering av noen kulturformer (så lenge det gjøres smart og på alle måter bærekraftig), men jeg mener at kulturlivet nå risikerer å digitalisere seg til fant.
20. april skrev Kulturplot om Creo-leder Hans Ole Rian som mener regionreformen må legges på is inntil det er klart hvordan koronakrisen vil påvirke kulturlivet. BI-professor Anne-Britt Gran stiller seg bak utspiller om at beslutningene rundt regionreformen bør skyves på så lenge koronakrisen herjer. Dette er historisk sett den største krisen norsk kulturliv har opplevd, og vi vet ikke hvordan situasjonen ser ut om ett år. Det vet vi heller ikke om norsk økonomi generelt. Alle andre saker drukner i denne krisen, så slike viktige beslutninger bør utsettes, sier hun.
Nøkkelen til god krisekommunikasjon ligger i å kunne observere og håndtere samspillet mellom det enkle og det komplekse. Hvordan skal vi kommunisere om krisen? En god start er å vite hvordan vi mennesker er skrudd sammen. Vår måte å forstå verden på vil nemlig påvirke våre reaksjoner på krisen. Dette skriver professor Tore Bakken i denne artikkelen.
Koronakrisen går svært hardt utover kultursektoren og vi har behov for å analysere situasjonen og identifisere nødvendige tiltak, sier Kristin Danielsen. Menon Economics skal bistå Kulturrådet med analyseprosjektet, som har oppstart i dag og varer fram til over sommerferien. Professor Anne Britt Gran ved BI:CCI har samarbeidet med Menon Economics om en rekke forsknings- og analyseprosjekter, deriblant en kartlegging av kreativ næring i Norge for perioden 2008-2014. Gran har lang erfaring med forskning på kultursektoren og skal bidra inn i prosjektet: - Dette blir en svært viktig, men krevende analyse, sier Gran. Selv om de endelige konsekvensene er uklare er det overveiende sannsynlig at koronakrisen vil prege kultursektoren i lang tid fremover. Førsteamanuensis Terje Gaustad (film, musikk og kulturpolitikk) og førsteamanuensis II Peter Booth (museum, kulturvern og sosiale medier) bidrar også inn i prosjektet fra BI:CCI.
Kva skal vi med plater, bøker og CD-ar, når alt er tilgjengeleg på Internett? Anne-Britt Gran, professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, peikar på at det er ein grunnleggjande forskjell på lytting og lesing. Lytting er ein multitask-aktivitet, noko du kan gjere medan du vaskar golv, køyrer bil eller er på sosiale medium, medan boklesing i alle variantar er ein monotask-aktivitet. Å lese ei bok krev full konsentrasjon, og papirboka kan vere ei fin avkopling frå skjermbruk, seier ho.
Mens TV- og filmprodusentene ser millionene renne ut, kaster andre seg rundt og skaper nye kulturprodukter. Det er et paradoks at bransjen nå får store problemer. I en tid da de fleste har mer tid hjemme, ser vi mer på film og serier enn noen gang. Men om man ser på Netflix seks timer om dagen i stedet for en halvtime, så koster tjenesten det samme. Økt forbruk skaper ikke mer inntekter, sier Terje Gaustad, fagansvarlig for Creative Industries Management.
BI-professor Sut I Wong, og instituttleder for kommunikasjon og kultur på BI, Gillian Warner-Søderholm, har utført en studie rundt effektene av hjemmekontor. Studien viser at hjemmekontor kan ha positive effekter i krisetider, for eksempel ved at det gir arbeidstaker en følelse av normalitet, og at virksomheten kan finne nye og kanskje bedre arbeidsformer.
Koronasituasjonen: Musikkindustriens næringsråd (MIR) vedtok i møte 20. mars å gjennomføre en kartlegging av konsekvensene for norsk musikkbransje som følge av den globale pandemien forårsaket av SARS-CoV-2. Kartleggingen vil gjennomføres av BI:CCI (BI Centre for Creative Industries) ved professor Anne-Britt Gran og førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Audun Molde.
Samtidig som lokalavisene jobber på spreng med å dekke koronakrisen, renner annonsekronene ut i rekordfart, og vi ser konturene av en akutt lokal mediekrise. Forretningsmodellen deres, som legger vekt på brukerbetaling, settes på ekstrem prøve, skriver Ragnhild Kr. Olsen. Hun er førstelektor i journalistikk og mediefag ved OsloMet, tidligere stipendiat ved Digitization and Diversity-prosjektet ved Handelshøyskolen BI.
Det uavhengige ekspertutvalgets leder har vært jusprofessor Geir Woxholth. Med seg i utvalget har han hatt historiker og direktør ved HL-senteret, Guri Hjeltnes, jurist og fagdirektør ved Norges institusjon for menneskerettigheter, Anine Kierulf, og jurist og professor i rettshistorie, Jørn Øyrehagen Sunde. Den hundre sider lange og grundige rapporten gjennomgår ikke bare æresrettens juridiske og historiske sider, men ser også på temaer som ytringsfrihet og æresrettenes særskilte posisjon i kunstnerorganisasjoner i kjølvannet av krigen.
Les mer
Pressemelding fra Den norske forfatterforening.
Vi trenger en ambassadør. Nå forventes det konkrete resultater på kulturområdet, sier lederen for Norges største kunstnerorganisasjon, Hans Ole Rian. Han mener det er en styrke at den nye statsråden ikke har hvit middelklassebakgrunn. Å bli bedre kjent med kultursektoren, er noe Abid Raja absolutt trenger, ifølge Anne-Britt Gran. Hun er professor ved institutt for kommunikasjon og kultur på Handelshøyskolen BI, og påpeker at kultursektoren er full av intern retorikk og posisjoneringskamper. Dette er interne forhold som ikke kan læres over natta. Raja vil møte en sektor med sterke personligheter og retorikere med sterke meninger på eget felts vegne, sier hun. Her må den nye kulturministeren lære seg å navigere, mener professoren. I det legger hun at Raja må forstå når han bør følge sektorens råd og innspill, og når han bør gjennomføre regjeringens politikk. Ifølge Gran er dette to hensyn som til stadighet vil være på kollisjonskurs. Rent kunnskapsmessig kjenner han også sektoren og dens kjennetegn veldig dårlig. På plussiden har han jo et departement som kan lære ham opp, sier Gran.
Det er ikke krise i norsk teater, fordi de fleste norske teatre har betydelig offentlig støtte som muliggjør teaterproduksjon og sterkt subsidierte billetter. Men det har vært publikumssvikt i perioden 1970–2000, og svikten er til stede også utover 2000-tallet. Dette skriver professor Anne-Britt Gran i denne kronikken.
Nesten én av to norske forfattere bruker sosiale medier til å fremme salget av sine egne bøker. Må dagens forfattere selv ta ansvar for markedsføringen? Nei, sier Kaja Kvernbakken, som likevel finner stor glede i å «pushe» debutboka på Instagram. BI-professor Anne-Britt Gran har ledet forskningsprosjektet som forfatterundersøkelsen er en del av. Hun synes det er overraskende at forfatterne ikke er enda mer aktive på sosiale medier. Sosiale medier handler mye om tekst, og sånn sett ville jo forfatterne vært på hjemmebane, poengterer hun.
Ny ledelsesmodell i Akademia. Styreeksperter er ikke ubetinget positive til at alle universiteter med valgte rektorer skal ha eksterne styreledere. Professor Morten Huse ved Handelshøyskolen BI advarer mot å ta det for gitt at det bør være et skille mellom daglig leder-funksjonen og styreleder. Vi skyter fra hofta og sier at vi må ha et skille. Det må vi unngå å gjøre automatisk. Det er ikke i alle tilfeller det vil fungere best med en ekstern styreleder, sier han. Ifølge Huse er det viktigst at kontrollmekanismene fungerer. Man må ikke styre alt ut fra nøkkelindikatorer. Man kan også lett havne i situasjoner der en ekstern styreleder blir for avhengig av impulsene til daglig leder, forklarer Huse.
Astrup Fearnley Museet forlenger ikke sponsorkontrakten med Lundin Norway. Det er en norsk avdeling av et oljeselskap som har blitt etterforsket for medvirkning til folkemord i Sudan. Anne-Britt Gran er professor i kulturpolitikk og kulturforståelse ved Handelshøyskolen BI, og har forsket spesielt på kultursponsing. Hun tror ikke bruddet mellom Astrup Fearnley og Lundin Norway handler om folkemordkritikken. Det ser ut som om kontraktstiden er over, og med ny direktør er det naturlig at hun involveres i valg av nye sponsorer, sier Gran. Gran tror ting vil endre i kulturbransjen på sikt. Jeg tror vi i de kommende årene kommer til å se en mer klimabevisst kultursektor når det gjelder sponsing.
SSB presenterer misvisende besøkstall ved norske teatre, vedgår byrået selv. BI-professor Anne-Britt Gran sier at statistikken skjuler en betydelig markedssvikt. Anne-Britt Gran er svært kritisk til SSBs framstilling. Statistikken er direkte feil, og det er veldig graverende. Disse tallene brukes av forskere, politikere og det offentlige virkemiddelapparatet. Vi hører ofte at det går bra med teatrene, men det går mindre bra hvis man ikke teller med utleie, arrangementer og omvisninger, sier hun.
Les mer
Saken er også referert i Sunnmoringen.no
Mandag morgen kom nyheten om at Gresvig-konsernet, som eier G-sport og Intersport, er konkurs. Det er lite innovasjon og nyskaping i varehandelen. De driver stort sett og selger varer over disk, og gir ansatte for ofte lite utdanning og innsikt i varene de selger. Norske forbrukere reiser mye i utlandet, og ser og blir kjent med mange spennende konsepter, sier Peder Inge Furseth, professor ved Handelshøyskolen BI. Furseth mener norske konsepter stort sett har stått på stedet hvil de siste fem årene. Netthandel fra utlandet øker også mye, sier han.
Manglende involvering fra de ansatte i barnas frilek i barnehagen gir dårligere læringsmuligheter og kvalitet, viser ny forskning fra Handelshøyskolen BI. Det var overraskende liten vokseninvolvering i frilek i barnehagene vi observerte. Noen ganger var ikke de voksne der med barna i det hele tatt. Og selv når de voksne snakket med barna, var det i liten grad i form av støtte gjennom fram- og tilbake-interaksjoner og oppmerksomhet, sier Lisa Karlsen på telefon fra Italia. Sammen med førsteamanuensis Ratib Lekhal ved Handelshøyskolen BI publiserte hun nylig artikkelen «Practioner involvement and support in children’s learning during free play in two Norwegian kindergartens», forskning basert på observasjon av to barnehager i Oslo.
Red Bull er Operaens nye hovedsamarbeidspartner. Til sommeren skal energidrikkselskapet arrangere klippestupekonkurranse på operataket. Okselogo vs. arkitektur. Jeg ble overrasket da jeg ikke umiddelbart så hva som skulle være felles for de to aktørene, hverken av verdier eller image, sier professor Anne-Britt Gran. Hun er leder for Center for Creative Industries ved Handelshøyskolen BI, der de blant annet forsker på kultursponsing. Red Bull har jo tidligere vært kritisert som sponsor av både idretten og musikkaktører, så det er ikke noe åpenbart safe valg sånn sett, sier Gran.
Nyslått kulturminister Abid Raja tror egen bakgrunn blir nyttig i arbeidet med å tilgjengeliggjøre kultur for hele befolkningen. Han får en bratt læringskurve. Raja er et ubeskrevet blad for oss som holder på med kultur- og mediesektoren, jeg har aldri hørt han uttale seg om sektoren noen gang, sier Anne Britt-Gran, BI-professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur. Samtidig påpeker hun at siden likestillingsposten er en del av departementet, står Raja i en interessant posisjon. Han kan jo begynne i å likestille kultur- og mediesektoren, som på mange måter er en likestillingssinke både når det gjelder kvinner og folk med innvandrerbakgrunn., sier Gran.
Slik håndterer du det. Vurderinger og avgjørelser delegeres i økende grad til algoritmer. Det gir omdømmerisiko fordi det ofte er uklart hvordan systemene fungerer. Nettopp derfor er ikke transparens nødvendigvis løsningen. Her er tre bedre råd for å håndtere omdømmerisikoen. Dette skriver professor Christian Fieseler og førsteamanuensis Alexander Buhmann, Institutt for kommunikasjon og kultur, om i denne artikkelen.
Titallet var tilgjengelighetens tiår. Hvilke muligheter vil åpne seg på tjuetallet? Dette skriver Audun Molde, førstelektor II ved Institutt for kommunikasjon og kultur, om i dette innlegget.
En ny undersøkelse fra Handelshøyskolen BI viser at nordmenn leser nær 40 prosent færre bøker enn det bransjens egne undersøkelser sier. Bokbransjen framstår som ubotelige optimister, sier professor Anne-Britt Gran.
Les mer
Saken refereres på forfatterforeningens sider også.
Uenighet om lesing.
I snitt tjener sjefene tolv ganger så mye som andre nordmenn. VG har gått gjennom inntekten til topplederne hos mer enn 100 av Norges største arbeidsgivere. Men de har blitt mye høyere de siste årene, forklarer Tor Grenness, professor emeritus ved Handelshøyskolen BI og forsker på topplederlønn. Grenness trekker også frem hvordan rekrutteringen gjennomføres.
Som organisasjonspsykolog og BI-foreleser har Kjærstad et godt utsiktspunkt, og temaet for hans nye bok er så absolutt plassert midt i tiden: kreativitet. Må vi ikke bli mer kreative alle sammen? Men så pass midt i tiden er han at vi endelig kan få en grundig og godt gjennomtygd introduksjon til temaet, der kreativitet først og fremst er knyttet til eksistens og spørsmålet om hvordan vi best er til stede i verden, og mindre til prestasjon og nytte.
«Gunstig intelligens» av Trond Kjærstad. Som organisasjonspsykolog og BI-foreleser har Kjærstad et godt utsiktspunkt, og temaet for hans nye bok er så absolutt plassert midt i tiden: kreativitet. Må vi ikke bli mer kreative alle sammen? Men så pass midt i tiden er han at vi endelig kan få en grundig og godt gjennomtygd introduksjon til temaet, der kreativitet først og fremst er knyttet til eksistens og spørsmålet om hvordan vi best er til stede i verden, og mindre til prestasjon og nytte.
Alltid foran skjermen. Dagbladet og det digitale skiftet. Boken er skrevet av Martin Eide, UiB, og Christine Myrvang, Handelshøyskolen BI. Boken er nylig kommet ut på Universitetsforlaget.
I forbindelse med Kulturdepartementets arbeid med kunstnermeldingen etableres et eksternt utvalg som skal gi råd om innrettingen av fremtidige undersøkelser av kunstneres arbeids- og levekår. Utvalgets medlemmer består bl.a. av leder, professor Sigrid Røyseng, Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI og II'er ved Norges Musikkhøgskole og førsteamanuensis Irina Eidsvold-Tøien, Institutt for rettsvitenskap og styring, Handelshøyskolen BI.
The findings on a four-year research project, called FairTax, was presented at Norway House in Brussels on 7 November, 2018. The project has been finanzed by EU Horizon 2020.
Fra november i år og fram til 2023 skal implementeringen av ny rammeplan i barnehagen gjennom grundig evaluering. Det er satt av 20 millioner kroner til prosjektet, som tar sikte på en grundig gjennomgang av rammeplanen. Evalueringen vil også si mye om barnehagens rolle som samfunnsinstitusjon. Utdanningsdirektoratet har utnevnt et programstyre og vil utnevne et eksternt fagpanel som sammen med direktoratet vil vurdere tilbudene. Førsteamanuensis Ide Katrine Birkeland, Institutt for kommunikasjon og kultur på BI, er et av 8 medlemmer i fagstyret.
Bodø Biennale imponerer med et mangfoldig og kvalitetssterkt biennaleprogram og byr i år på mange fantastiske øyeblikk. Professor ved Handelshøyskolen BI, Sigrid Røysengs foredrag om “Dansens plass i kulturpolitikken og samfunnet” var særlig engasjerende. Røyseng ga en innføring i dansekunstens eksplosive utvikling de siste årene og svarte senere på spørsmål om hvorvidt instrumentalisering av kunsten er et problem. Røyseng forholdt seg åpen til at en slik “bruk” av kunsten til et annet formål kan være positiv, ikke fordi man vet noe konkret om hva slags positive virkninger kunsten har i samfunnet, men i kraft av at folk tror at den har det. For når folk tror på kunsten og den får rollen som botemiddel, da blir vi friskere, ifølge Røyseng.
David Guttormsen er forsker ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, men er for tiden tilknyttet Waseda Universitetet i Tokyo i forbindelse med et feltarbeid i Øst-Asia. Guttormsen forsker på internasjonal HR og da særlig på arbeidstakere som for kortere eller lengre tid jobber utenlands, såkalte expats.
Nye modeller for å måle effekten av strategisk kommunikasjon er lansert. Da er det en unnskyldning mindre for å la være.
Les mer
I artikkelen «Communication evaluation and measurement: Skills, practices and utilization in European organizations» dokumenterer Ansgar Zerfass og hans kolleger at det er mange som mangler den nødvendige kunnskapen for å gjennomføre målinger. Mange fokuserer på heller enkle mål, som for eksempel trafikk i sosiale kanaler, samt mediedekning. BI-forskerne Alexander Buhmann og Peggy S. Brønn gjorde en undersøkelse blant Kommunikasjonsforeningens medlemmer hvor de dessuten gikk nærmere inn på årsakene. Artikkelen «Applying Ajzen’s Theory of Planned Behavior to predict practitioners’ intentions to measure and evaluate communication» viser hvordan praktikere ikke synes de har grundige nok verktøy for oppgaven og dessuten mangler ressurser i form av budsjetter, personell og tid.
Boken heter «Value-Creating Boards: Challenges for Future Practice and Research» gis ut på Cambridge Elements.
Beathe Due har lang erfaring innen ledelse, teknologi og digitale medier. Hun kommer fra lederjobben i Tøyen Startup Village og er førsteamanuensis II ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI.
Fra revyscene til eksportvare. Norsk musikkliv er mer pulserende enn noen gang. Veien har vært lang, men resultatet er en musikkbransje og et musikkliv vi kan være stolte av, sier Audun Molde, førstelektor II ved Institutt for kommunikasjon og kultur.
Juryen for Rettssikkerhetsprisen utnevnes av Juristforbundets hovedstyre, men er uavhengig av forbundet. For 2018 består juryen bla.a av: Guri Hjeltnes, dr. philos, direktør ved Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter og professor II ved Handelshøyskolen BI.
Dette er en historie om popmusikken, gjennom 200 år – fra den industrielle revolusjon til den digitale pionértida: Musikk, teknologi, medier, formater og musikkindustri. Boken kommer ut på Cappelen Damm og er skrevet av Audun Molde, førstelektor II ved Institutt for kommunikasjon og kultur. Boken lanseres under BY:LARM 1.-3. mars 2018.
Professor Christian Fieseler og forskningsprosjektet «Future Ways of Working in the Digital Economy» ved Handelshøyskolen BI får tildelt totalt 19,5 millioner de neste fire til fem årene fra Norges Forskningsråd.
Ny rammeplan for barnehagen trådte i kraft 1. august 2017. Udir har satt i gang et evalueringsprogram for å få kunnskap om hvordan rammeplanen implementeres og brukes i praksis. Programmet har varighet fra 2018-2022, med en total kostnadsramme på 20 millioner. Det er etablert et eksternt programstyre som skal sikre høy kvalitet i alle ledd av programmet, og som er øverste beslutningsmyndighet. Programstyret består av 6 medlemmer, deriblant Ide Katrine Birkeland, førsteamanuensis ved BI. Leder er Henrik Zachrisson, professor, NUBU.
For å se tidligere mediesaker, klikk her.