-
Forskning

Institutt for Kommunikasjon og kultur

Gjennom forskning og undervisning jobber vårt institutt for å skape meningsfull kommunikasjon for bærekraftige organisasjoner og et stadig mer digitalisert samfunn. Dette gjør vi gjennom engasjement med våre studenter, aktiv dialog og samarbeid med partnere fra næringslivet, frivillige organisasjoner, fremragende forskningsinstitusjoner og finansieringsorganer.

2022

  • onsdag 21. desember 2022 - Aftenposten La sosiologer sette renten

    Økonomene fra Blindern setter renten, og den påvirker oss alle. Men har økonomene relevante nok innsikter om samfunn, vareflyt og geopolitiske forhold til å sette renten alene? Dette spørsmålet stiller Peder Inge Furseth. Han er Samfunnsøkonom, sosiolog og professor i innovasjon på Handelshøyskolen BI.

  • mandag 7. november 2022 - VG Kommisjon vil ha statlig kontroll over kraftsektoren

    Alternativ energikommisjon foreslår at Norge tar tilbake kontrollen av strømkablene til utlandet, men Ap slakter forslagene. Eli Moen, professor ved Handelshøyskolen BI sitter i den alternative kommisjonen.

  • tirsdag 20. september 2022 - VG Gikk hardt ut mot skjønnhetsklinikken: − Massiv støtte

    Debatten om skjønnhetsklinikken har ført til mer oppmerksomhet rundt kvinnehelse. – Viktig at vi opprettholder det. Peggy Simcic Brønn er professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, og en av Norges fremste forskere på omdømme. Hun er overrasket over at de tre kvinnene trekker seg som frontfigurer for klinikken.

  • mandag 19. september 2022 - Dagsavisen Ekspert: – Omdømmet deres står på spill her

    Problemet oppstod idet venninnetrioen begynte å snakke om kvinnehelse i stedet for skjønnhet, mener omdømmeprofessor. Peggy Simcic Brønn er professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, og er en av Norges fremste forskere på omdømme.

  • tirsdag 19. juli 2022 - NRK Netflix-tall bedre enn ventet – aksjen stiger

    Tirsdag kveld melder Netflix om et tap på nesten en million kunder. Likevel stiger aksjen. – Det hele startet i april da Netflix for første gang på veldig lenge opplevde en nedgang i antall abonnentene. Det sier Terje Gaustad ved Handelshøyskolen BI.

  • tirsdag 21. juni 2022 - NRK St. Olavs Orden til Guri Hjeltnes

    Guri Hjeltnes, direktør ved HL-senteret og professor ved institutt for kommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, utnevnes til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

  • onsdag 25. mai 2022 - Kom24 PR-eksperter inviterer Vedum til undervisningstime om hva PR-bransjen egentlig er

    De som utdanner framtidas PR-folk er ikke imponert over finansministerens siste utspill. Nå inviterer de han til å bli mer kjent med bransjen. Vedum selv sier han skjønner at PR-bransjen mobiliserer. På Handelshøyskolen BI er Peggy Simcic Brønn, Professor emerita ved Institutt for kommunikasjon og kultur. Hun legger ikke skjul på sin frustrasjon over Vedums uttalelser.

  • torsdag 12. mai 2022 - fremtidensnaringsliv.no Sosiale entreprenører og impact washing

    Sosiale entreprenører er bedrifter som forsøker å løse en sosial utfordring. I akseleratoren Ferd Impact Startup er målet å profesjonalisere de sosiale entreprenørene. Benedicte Brøgger er professor ved BI, og har forsket på, og skrevet flere bøker om, sosialt entreprenørskap. Hun mener det er noen aspekter ved dette som er ukjent. Benedicte var nylig gjest i UN Global Compact Norge sin podcast, Fremtidens næringsliv.

  • søndag 10. april 2022 - TV2.no – Historisk høyt tempo for politiske skandaler

    Statsviter og forfatter Kim Arne Hammerstad mener tilliten til statsråder kan gå kraftig ned hvis det fortsetter å komme saker der politikere viser manglende dømmekraft. – Dette må håndteres på en skikkelig måte. Denne typen saker går ikke over av seg selv. De det gjelder rammes personlig, men det skader også alle rundt og påvirker hele landet, sier Brønn.

  • søndag 3. april 2022 - NRK Prisen for popen

    Hvorfor står de største artistene i kø for å selge rettighetene til musikken de har laget? Audun Molde, som er førstelektor i musikk ved Høyskolen Kristiania og ved Handelshøyskolen BI sier det slik. -I gamle dager leverte hits avkastning på radio. Nå er det på Spotify, Meta og TikTok.

  • torsdag 3. mars 2022 - M24 Veien til historisk høye lesertall

    Lesertallene som på onsdag ble offentliggjort av MBL og Kantar, bekrefter nordmenns høye tillit til riksmediene og sine lokal- og regionaviser. Medienes redaksjonelle funksjon er nylig beskrevet i en forskningsartikkel som en del av MICC-prosjektet på BI.

  • onsdag 2. mars 2022 - Shifter Gratis retur koster klima. Likevel tvinges nettbutikkene til å fortsette.

    Professor i innovasjon, Peder Inge Furseth, mener myndigheter, netthandlere og ikke minst forbrukere nå må ta ansvar for å få ned fotavtrykket til vår tids elleville netthandel og dens påfølgende returer. Løsningen er ifølge ham enkel.

  • torsdag 3. februar 2022 - Fædrelandsvennen Klar for hybrid arbeidshverdag igjen? Alt gikk ikke helt på skinner sist.

    Etter at påbudet om hjemmekontor nå er borte, vil medarbeidere i mange bransjer nå kunne vende tilbake til hybridjobbing. Men ikke alt gikk helt knirkefritt sist gang, mener Professor Sut I Wong, leder av institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøgskolen BI.

  • torsdag 20. januar 2022 - Nettavisen Strømgalskapen: En enøyd og grisk politikk.

    Så langt har regjeringen forsøkt å ri av den folkelige stormen med almisser. Den virkelige årsaken til strømgalskapen unngås. Grunnen er at strømgalskapen er en villet politikk. Den er kort sagt en fiffig måte å få mer penger inn i statlige kasser, skriver Professor emerita Eli Moen.

  • torsdag 13. januar 2022 - Kom24 – Nedslående at byråer ikke er mer varsomme når de tar på seg kunder med tvilsomt rykte og oppførsel

    – Strategisk kommunikasjon har ikke innebygd etikk, og det ligger i sakens natur å representere kunden på best mulig måte når man jobber i PR-bransjen, sier Ketil Raknes til KOM24. Professor emerita Peggy Simcic Brønn ved Handelshøyskolen BI mener slike kundeforhold som GK har hatt med Kasakhstan og Gambit har i Saudi Arabia ikke bare skader byrået, men bransjen som helhet.

2021

  • torsdag 9. desember 2021 - kulturplot.no Kultursektoren har fått ny infrastruktur

    Det er viktig for kulturpolitikken fremover at den tar in over seg at internett er en ny infrastruktur for hele sektoren, sier professor Anne-Britt Gran. ved Handelshøyskolen BI.

  • fredag 3. desember 2021 - forskning.no Har forsket på samspillskvalitet på småbarnsavdelinger

    Sammen med forskerkolleger har Elisabet Solheim Buøen, førsteamaniensis II ved BI, undersøkt om Trygg før 3-prosjektet har hatt effekt på samspillskvaliteten på småbarnsavdelingene som har deltatt. Vi finner at intervensjonen har hatt positiv effekt, men også at det fortsatt er ganske stor variasjon i kvalitet, sier Buøen.

  • mandag 1. november 2021 - dn.no Innlegg: Tam plattform for verdiskaping

    Hva med litt om kreativitet, privat eierskap og gode gründere? Hurdalsplattformen har lysglimt om innovasjon og digitalisering, men kontroll, stat og annet som kveler innovasjon, dominerer. Dette skriver professor Peder Inge Furseth i dette innlegget.

  • onsdag 8. september 2021 - ntb.no Hva rører seg i kommunikasjonsbransjen i Norden?

    Rapporten gir et oversiktsbilde av bransjen i Norge, Sverige, Danmark og Finland i dag. Funnene gir oss en forståelse for videre utvikling og eventuelle utfordringer i bransjen, sier Alexander Buhmann, førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved BI som leder Nordic Alliance for Communication & Management (#NORA).

  • tirsdag 7. september 2021 - nrk.no Partiene har brukt 9 millioner på Facebook-reklame

    Arbeiderpartiet er Facebooks største annonsør i Norge. Tor Bang, førsteamanuensis på Handelshøgskolen BI, mener det er et tankekors at stadig flere annonsekroner har gått fra lokale og nasjonale medier til aktører som befinner seg utenfor norske lover og regler. Bang har PR og politikk som ekspertområde. Han mener partiene står mellom barken og veden når det gjelder annonsering i sosiale medier.

  • mandag 16. august 2021 - BI Business Review Bak musikkbransjens glamorøse fasade

    Digitalisering av musikkbransjen har gitt norske aktører grenseløs tilgang til et globalt marked. Men, det skjer i hard konkurranse med alle andre som har den samme tilgangen, skriver Audun Molde i en ny bok om kreativ næring. Hva blir konsekvensene?, spør førstelektor Audun Molde i denne artikkelen.

  • tirsdag 8. juni 2021 - mn24.no Refser hele Coop-systemet

    Ifølge kommunikasjonsekspert Peggy Simcic Brønn selger Coop inn et budskap som ikke står til hvordan matvaregiganten drives. Problemet er at Coop som samvirke sier én ting og gjør noe annet. Coop eies av vanlige folk. Man forventer at ledere av private bedrifter som Rema gjør det allright, men Coop snakker om fellesskap og å være medlem av et lag man eier, svarer Brønn. Coop må, ifølge Brønn, gjøre en vurdering av hvordan folk oppfatter dem, og agere deretter.

  • fredag 4. juni 2021 - kom24.no Enough commitment can get the business on the reputation list

    At the end of May, Apeland presented recent figures from their new reputation survey Traction, which provided a snapshot of the reputation of Norwegian companies. They have extensive experience with reputation surveys and carried out a survey in the autumn of 2020. In conversations with a large number of communications managers, they revealed a need for more adaptation to the individual business. Professor emerita at BI Norwegian Business School, Peggy Simcic Brønn, has been responsible for scientific testing and research of the method. Traction is newly developed for Norway, which is important because it will provide better and far more accurate measurements as it concentrates only on the Norwegian market, says Brønn.

  • fredag 4. juni 2021 - kom24.no Stort nok engasjement kan få virksomheten inn på omdømmeliste

    I slutten av mai presenterte Apeland ferske tall fra deres nye omdømmemåling Traction, som ga et øyeblikksbilde over omdømme til norske virksomheter. De har lang erfaring med omdømmemålinger og utførte en kartlegging høsten 2020. I samtaler med et stort antall kommunikasjonsansvarlige avdekket de blant annet et behov for mer tilpasning til den enkelte virksomhet. Professor emerita ved BI Peggy Simcic Brønn, har stått for vitenskapelig testing og forskning av metoden. Traction er nyutviklet for Norge, noe som er viktig fordi den vil gi bedre og langt mer presise målinger ettersom den konsentrerer seg kun om det norske markedet, sier Brønn.

  • onsdag 26. mai 2021 - aftenposten.no Eksperter om den betente vaksinedebatten

    Les mer

    Flere er kritiske til at regjeringsmedlemmer og stortingsrepresentanter får tilbud om vaksine allerede denne uken. Peggy Simcic Brønn er professor emerita ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI. Hun stusser over utviklingen. Jeg forstår ikke hvorfor dette er så betent. Vi trenger at politikerne er ved god helse så de kan styre og ta beslutninger, sier Brønn.

  • tirsdag 25. mai 2021 - nrk.no FHI planlegger testkonserter

    Hvordan blir det; og hvem skal spille? Dagbladets kulturredaktør Sigrid Hvitsten og høyskolelektor II Audun Molde møttes i programmet Studio 2 møttes for å leke med tanken, og mange forslag ble lansert.

  • torsdag 20. mai 2021 - kom24.no Raymond Johansens koronataler

    Høyskolelektor Ratna Elisabet Kamsvåg ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI tror at talene fulle av følelser, som vi så i starten av krisen, ikke ville hatt like sterk effekt i dag. I starten av krisen var informasjonsbehovet veldig stort. Vi ville vite alt om viruset og fulgte nøye med på situasjonen også i andre land. For politikerne var det et helt annet landskap å operere i. Nå er befolkningen informasjonstrøtt. I det øyeblikket vi ikke lenger har tillit til myndighetene eller ikke orker å følge med på informasjon som dikterer hverdagen vår, er det så dramatisk at det bør bli betraktet som en krise i seg selv, tror hun.

  • torsdag 25. mars 2021 - tv2.no Flere statsråder skal på hytta

    Omdømmeekspert, Peggy Brønn ved Institutt for kommunikasjon og kultur, mener det gir et uheldig signal at statsråder drar på hytta i påskeferien selv om det er lov å dra til fritidseiendommer.

    Les mer

    Saken er også referert i ABC Nyheter.

  • tirsdag 23. mars 2021 - Nettavisen.no Coop har forandret seg

    Omdømmeeksperter mener lederlønningene i Coop er med på å undergrave fellesskapet slagordet «Litt ditt» skal representere. Det etterlater inntrykk av urettferdig praksis, og situasjonen blir selvfølgelig verre fordi Coop er et samvirkelag og annonserer med slagordet «Litt ditt», sier omdømmeekspert Peggy Brønn, professor emerita ved Institutt for kommunikasjon og kultur på BI.

  • fredag 19. mars 2021 - Dagsavisen Omdømmeekspert: – Dette er en dårlig tid å gjøre en dum ting på

    Tilliten til Erna Solberg blir påvirket av avsløringen om statsministerens vinterferie, mener omdømmeekspert Peggy Simcic Brønn ved BI. Folk leter etter noen å skylde på, sier hun.

  • mandag 15. mars 2021 - e24.no Ny satsing på langdistanse: – Ingen «walk in the park»

    Eksperter ser flere utfordringer, men også muligheter, for det nye selskapet i norsk luftfart. Norse Atlantic skal nemlig gjøre mye av det Norwegian droppet for å overleve. Professor emerita på BI, Eli Moen ble først klar over det nye selskapet da E24 ringte henne mandag ettermiddag. De har aldri fått lønnsomhet på disse langdistansesatsingene. Hun mener det er flere ukjente faktorer som avgjør hvor levedyktig en ny satsing på langdistanse kan bli. I Norwegians tilfelle var det nettopp de lengst rekkende flyvningene som ble kuttet i håp om å overleve.

  • mandag 15. mars 2021 - dn.no De fleste filmprosjektene overlevde koronaen

    Da koronaen traff for et år siden, ble de fleste film- og tv-dramaproduksjoner kastet inn i en kamp på liv og død av nesten episke dimensjoner. Undersøkelser av slagmarken viser en nesten oppsiktsvekkende overlevelsesevne. Forskningsprosjektet, som er gjennomført av BIs Centre for Creative Industries i samarbeid med Nordisk Film & tv Fond, viser at de aller fleste har møtt store utfordringer, men likevel er bare en svært liten andel av prosjektene, cirka to prosent, blitt kansellert da vi avsluttet vår datainnsamling i november, skriver førsteamanuensis Terje Gaustad, Institutt for kommunikasjon og kultur.

  • søndag 7. mars 2021 - e24.no XXL pumper inn 180 millioner i butikkene for å beholde coronaveksten

    Eksperter mener varehandelen må gjøre seg klar til tøffere tider etter pandemien. Nå tar sportskjeden XXL store grep i varehusene for ikke å gå tilbake til virkeligheten før coronakrisen. BI-professor Peder Inge Furseth mener investeringene XXL gjør er fornuftige. I løpet av høsten 2020 og våren 2021 har mange kunder blitt godt kjent med digitale kanaler, og vegrer seg eller har ikke anledning til å handle i butikkene, og de fysiske utsalgsstedene bør oppgraderes for å virke tiltrekkende, sier Furseth.

  • lørdag 27. februar 2021 - Dagsavisen For Kongsberg Jazzfestival blir dette kostbart uansett, tror ekspert på kultursponsing

    Det ser ut som om denne festivalen nærmer seg et brudd med sponsoren når det gjelder både assosiasjoner og verdier, kommenterer Anne-Britt Gran, professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøgskolen BI. Gran har forsket spesielt på kulturlivet og sponsorvirksomhet, og bl.a. gitt ut fagboken «Kultursponsing».

2020

  • lørdag 12. desember 2020 - tv2.no Bedrifter må ta en «rasistisk vårrengjøring»

    De siste årene har flere land fjernet både TV-serier, filmer og statuer etter hard kritikk mot hva de representerer – mange av dem etter rasismeanklager. Omdømmeekspert og Professor emerritus på BI, Peggy Simcic Brønn sier til TV 2 at hun er forundret over at konsepter som blackface fortsatt er å finne på norske TV-skjermer, og beskriver avgjørelsen til Discovery forrige uke som «fabelaktig». Det går ikke an. I USA har folk mistet både jobben og sjansen til å vinne valg med slikt. Blackface er en fornærmelse. Det er på tide at en tar en slik diskusjon i hele verden, også Norge, sier hun.

  • mandag 7. desember 2020 - nettavisen.no Idar Vollvik med nytt navn på nettbutikk

    Vollviks Ludo Store byttet navn til Love Norway, som fremstår som en helt annen nettbutikk - men som selger mange av de samme produktene. Peggy Simcic Brønn, professor emerita ved Handelshøyskolen BI, sier Vollvik er en type som folk elsker og hater. Det virker som om strategien hans er «all pr er god pr». Det er ikke en forretningsstrategi som jeg vil anbefale noen. Folk har ikke mye tillit til ham, sier Brønn.

  • fredag 4. desember 2020 - Dagbladet.no "Tause kilders tale" blant årets beste bøker

    Boken om Sigrid Undsets "skeive" livsoppfatning, skrevet av professor Christine Myrvang er på Dagbladets liste over årets beste bøker.

  • onsdag 2. desember 2020 - Klassekampen Feilslutning om historikere

    Bjørn Vassnes har i Klassekampen 26. november uttalt seg om humanistisk forskning, denne gangen historiefaget. I artikkelen tar han utgangspunktet i en sammensatt av de siste ukenes mediedebatter om slavehandel, den industrielle revolusjon, dramaserien Atlantic Crossing og Hjemmefrontens rolle under krigen. Ut fra det har han en belærende og bedrevitende gjennomgang av hvordan historikere bør arbeide. Dette føyer seg inn i rekka av Vassnes 'karikerte og feilaktige rammestillinger av historiefaget spesielt og humaniora generelt, og av hvordan historikere faktisk arbeider. Dette skriver professor Christine Myrvang sammen med flere andre historikere i dette innlegget.

  • fredag 27. november 2020 - forskning.no Spoilere ødelegger ikke for billett­inntektene

    Forskere har sett på sammenhengen mellom filmanmeldelser og billettinntekter i USA de siste fem årene. Det viser seg at å røpe litt av filmen faktisk kan ha en positiv effekt på billettsalget. Det er ikke nødvendigvis alle spoilere som har en negativ effekt i forhold til opplevelsen når du skal se filmen. Noen spoilere kan tvert imot ha en positiv effekt på den måten at det bidrar til at du kan lage deg et bedre mentalt bilde av hva filmen er før du går og ser den, sier Terje Gaustad.

  • tirsdag 13. oktober 2020 - Aftenposten Større mangfold i norske selskaper

    De største børsnoterte selskapene har doblet antallet utenlandske statsborgere i ledelsen. Selskapene er blitt mer internasjonale og trenger styremedlemmer som kan forstå virksomheten, sier professor Morten Huse ved Handelshøyskolen BI.

  • mandag 5. oktober 2020 - e24.no Antall utlendinger doblet i toppen på Oslo Børs

    I skyggen av debatten om kvinneandel i styrer og ledelse har antallet utlendinger i toppen av de største børsnoterte selskapene doblet seg dette tiåret. Selv om utlendingene har inntatt styrene og konsernledelsene i de største norske selskapene, så er det en posisjon de foreløpig ikke har nådd. I alle selskapene er konsernsjefen fortsatt norsk. Og slik vil det trolig forbli en god stund til. I alle fall i de store børsnoterte selskapene der den norske stat er en dominerende eier, spår professor Morten Huse ved Handelshøyskolen BI. Det spørs om de delvis statlige eide børsnoterte selskapene kan velge en utlending til konsernsjef. Dette fordi det er viktig for staten at selskapene velger noen som ivaretar de norske interessene, og som skjønner norske forhold, sier Huse.

  • fredag 18. september 2020 - kommunikasjon.no Improvisert datasikkerhet og kunnskapsmangel

    Nær halvparten av europeiske kommunikasjonsfolk er nå involvert i spørsmål om datasikkerhet, men bare en fjerdedel har fått opplæring. Det har gjort virksomhetene enda mer datasårbare, og datasikkerhet er på dagsordenen for så vel norske som internasjonale virksomheter. Dette skriver førsteamanuensis Alexander Buhmann ved Institutt for kommunikasjon og kultur, BI, og professor Øyvind Ihlen, Institutt for medier og kommunikasjon, UiO, i denne artikkelen.

  • lørdag 12. september 2020 - Klassekampen En politisk fallitterklæring

    Det er ikke mye bærekraft å spore i NHOs nye veikart, skriver professor emerita Eli Moen i dette innlegget.

  • fredag 11. september 2020 - Morgenbladet Robin Hood i bakvendtland

    Professor Christine Myrvang anmelder boken "Det norske hjem. Fra velferdsgode til spekulasjonsobjekt" av Hannah Gitmark. De unge burde gjøre oppgjør mot dagens slappe og urettferdige boligpolitikk. Hannah Gitmark, fagsjef i Tankesmien Agenda, har med boken Det norske hjem gitt kommende rebeller manifestet de trenger på barrikadene. Det skriver Myrvang i denne anmeldelsen.

  • fredag 4. september 2020 - dn.no Amazon-koden

    Norske handelsbedrifter må møte konkurransen fra Amazon ved å bruke bedriftens ressurser smartere – slik Amazon gjør selv. Det er tre forhold som løser kundenes behov på best måte: kundeerfaringer, forretningsmodeller og digital teknologi. Det er her evnen til å bruke ressursene smartere kommer inn. Å øke ressursene til innovasjon alene vil ikke gi noen verdi. Dette skriver professor Peder Inge Furseth i dette innlegget.

  • onsdag 19. august 2020 - Klassekampen En bærekraftig bløff

    Med finansverdenens brutale spilleregler vektlegges kortsiktig profitt framfor industriell utvikling. Dette skriver professor emerita, Eli Moen, om nedleggelsen av Elko og 85 peroner sendes ut i arbeidsledighet.

  • tirsdag 18. august 2020 - Klassekampen Elementær taushetslære

    Det er en tid for tale og en tid for taushet, skriver professor emerita Berit von der Lippe i denne kronikken om koronahåndteringen i Hurtigruten.

  • mandag 17. august 2020 - kampanje.com Tror ikke folk vil tilgi Northug

    Han kan gråte som Johaug, uten at det vil hjelpe. Ekspertene strides om Petter Northugs omdømme etter råkjøring og narkotikafunn. Professor emerita ved Institutt for kommunikasjon og kultur på Handelshøyskolen BI, Peggy Brønn, tror ikke Northug kommer til å tilgis av publikum denne gang, slik han ble i 2014, etter å ha promillekjørt og totalvraket bilen sin, for så forsøke å skjule at han var involvert. I 2014 var det stor diskusjon rundt det han hadde gjort. Denne gangen tror jeg folk vil være mindre tilgivende. Man sier at man bygger opp et omdømme på samme måte som en bankkonto, og at det er mulig å bruke for mye. Nå har han gått for langt, og overtrukket kontoen, seks år etter sin første blemme, sier Brønn.

  • søndag 16. august 2020 - nrk.no MS «Roald Amundsen» skulle bli Hurtigrutens store stolthet

    Nå ligner skipet mest av alt på et mareritt. – Stort ansvar å bruke navnene til våre felles nasjonalhelter. Tor Bang er førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur på BI. Også han mener at aktører som benytter navn på historiske personer, bærer et ansvar for at navnene forblir plettfrie. Hurtigruteskandalen har fått stor oppmerksomhet også internasjonalt. Det er ingen tvil om at ekspedisjonsdivisjonen i Hurtigruten har fått en omdømmeknekk. Men jeg ville vært mer bekymret hvis jeg var aksjonær i Hurtigruten enn familien til Roald Amundsen, sier Bang.

  • mandag 10. august 2020 - dn.no Er Elkjøp det neste Kodak?

    Professor Peder Inge Furseth kommenterer et innlegg som sto i DN 5. august vedr. Amazons inntreden på det norske markedet.

  • lørdag 8. august 2020 - klassekampen.no Stormvær ved staffeliene

    Hvorfor er det kunststudenter som går i front i den nye identitetspolitiske bevegelsen? Sosiologene er ikke overrasket. Sigrid Røyseng, professor i sosiologi ved Norges musikkhøgskole og Handelshøyskolen BI, synes ikke det er så overraskende at kunststudentene retter søkelyset mot makt og avmakt i kunstlivet.

  • onsdag 5. august 2020 - nrk.no Frykter butikkdød etter Amazon-etablering

    Netthandelgiganten Amazon etablerer seg i Sverige, og Norge kan være neste stopp. – Vi vil se butikkdød i ganske stor grad, sier BI-professor Peder Inge Furseth. Amazon vil bruke de nærmeste månedene til å skaffe seg erfaring med svenske og nordiske forbrukere. Men om et halvt års tid vil de kanskje også være på plass i Norge, sier han.

    Les mer

    Saken er også referert i Dagens Næringsliv 4. august.

  • tirsdag 4. august 2020 - borsen.no Lærte de ingenting?

    Omdømmeekspert er overrasket over at Hurtigruten har havnet i coronatrøbbel - og viser til sykdomskrisen for 13 år siden. BI-professor Peggy Brønn, svarer kort og konsist når Børsen spør henne hvordan hun mener selskapet har håndtert situasjonen. Dårlig!

    Les mer

    Saken er også referert i NRK og P4 samme dag.

  • fredag 31. juli 2020 - klassekampen.no Kan havne i gratisfella?

    Én av to nordmenn er ikke villig til å betale for kulturarrangementer på nettet. – Vi må begynne å trene opp publikum til å betale, sier arrangør Torgeir Vierdal. Folk er lei av strømme­kon­ser­ter, sier Audun Molde, førstelektor ved Høyskolen Kristiania og BI. Han var fagekspert og medforfatter av rapporten «Hva nå: Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje», som ble publisert i januar 2019 på oppdrag fra Kulturdepartementet.

  • fredag 17. juli 2020 - Morgenbladet Bokanmeldelse: Finanskrisens manndomsprøve

    Et par pikeben senket banksjef Paulsen høsten 1921. Professor Christine Myrvang ser på boken "Bankchefens dagbok" fra 1921 skrevet anonymt av Wilhelm Keilhau, økonom og historiker. Økonomien har et sterkt kjønnslig spekt ved seg. Økonomi er kultur, skriver Myrvang.

  • mandag 29. juni 2020 - klassekampen.no Vil ha pensum på papir

    Flertallet av norske studenter mener at de lærer mindre når studiene er heldigitale, ifølge ny undersøkelse. BI-professor Anne-Britt Gran har forsket på nordmenns digitale leservaner, og hun er ikke overrasket over at norske studenter har en lunken holdning til det digitale formatet. Flertallet av unge voksne foretrekker fremdeles papirversjoner av bøker. Det viste også vår undersøkelse fra 2018. Tre måneder med koronapandemi endrer neppe lesevanene, sier hun.

  • torsdag 25. juni 2020 - BI Business Review The digital economy is more youthful than you think

    Historien er om Miray, Nick og Ash og tusen andre unge entreprenører, skriver Gemma Newlands og Christian Fieseler i denne artikkelen.

  • tirsdag 23. juni 2020 - BI Business Review Kommunikasjon som gir gode relasjoner og hindrer konflikt

    Å ta opp utfordrende problemstillinger med kolleger kan være vanskelig. Selv når vi får opplæring i å kommunisere, kan våre styrende verdier hindre oss i å utføre kommunikasjonen som gir varig forbedring, skriver førsteamanuensis Ide Katrine Birkeland i denne artikkelen.

  • mandag 22. juni 2020 - nrk.no Om gratiskonserter

    Audun Molde deltok i Dagsnytt 18 i en diskusjon om gratiskonserter.

    Les mer

  • fredag 12. juni 2020 - Aftenposten Dette er de største koronataperne i musikkbransjen

    Forbudet mot konserter har ført til store sår i musikkbransjen, viser ny BI-rapport. De har tjent veldig lite penger, sier forsker Audun Molde.

  • fredag 12. juni 2020 - tono.no Ny rapport om koronakrisens konsekvenser for musikkbransjen

    Musikkindustriens næringsråd lanserte 12. juni 2020 en ny rapport om koronapandemiens konsekvenser for den norske musikkbransjen. BI Center for Creative Industries (BI:CCI) har analysert omfanget av nedstengingen hos 3723 aktører i musikknæringen, 3057 enkeltpersoner og 666 selskaper. Undersøkelsen er et samarbeid med Musikkindustriens Næringsråd, de regionale Musikkontorene, Kulturrådet og Norsk Musikkråd. 88 prosent av konserter er avlyst ut 2020.

    Les mer

    Rapporten har fått navnet Krise og kreativitet i musikkbransjen, og kan leses her.
    Rapporten omtales også i Musikk-kultur, Norsk kulturåd, Aftenposten, Kulturplot, Jazz i Norge og Ballade.

  • onsdag 3. juni 2020 - BI Business Review Rich get richer, also in the platform economy

    Artikkel av Gemma Newlands og Christoph Lutz. Ansatte høster ikke fordelen av fleksibelt arbeid, skriver de.

  • mandag 25. mai 2020 - manifesttidsskrift.no Kræsjkurs i den norske modellen

    Den norske arbeidslivsmodellen har bred konsensus i offentligheten, men undervises knapt på landets ledelsesutdanninger. Her gir professor emerita ved Handelshøyskolen BI, Eli Moen, et kræsjkurs i modellen. Kjernen består i partssamarbeidet i forhandlinger om lønn og arbeidsforhold: Tarifforhandlingene på nasjonalt nivå, og lokale ‘klubber’ på bedriftsnivå. Grunnleggende sett er dette et forhandlingssystem, men over tid er det blitt supplert med et eget lovverk, Arbeidsmiljøloven.

  • tirsdag 5. mai 2020 - Klassekampen Kritisk til styrearbeidet

    Tidligere styremedlem i Nordnorsk kunstmuseum Martha Otte mener sparkingen av museumsdirektør Jérémie McGowan brøt med god styre-skikk. – Jeg opplevde det som en skjult agenda for å få ham sparket, sier Otte. Professor Morten Huse ved Handelshøyskolen BI regnes som en av landets fremste eksperter på styrearbeid. Etter å ha lest styreprotokollene og medieomtalen av oppsigelsessaken ved Nordnorsk kunstmuseum, er Huse kritisk til bruken av telefonmøter for å vurdere om direktøren skulle få sparken.

  • mandag 4. mai 2020 - Aftenposten Slutt med dugnaden!

    Når kunstnere "gir bort" innhold på nett. kan det bli vanskeligere å få publikum til å betale i fremtiden, mener BI-professor Anne-Britt Gran.

  • torsdag 30. april 2020 - BI Business Review Mesterskap i improvisasjon

    Hvordan lykkes med innovasjon når verden er preget av stor grad av usikkerhet? Evnen til improvisasjon vil avgjøre hvilke selskaper som kan delta i konkurransen om å utvikle fremtidens tjenester, skriver professor Peder Inge Furseth i denne artikkelen.

  • fredag 24. april 2020 - Dagens Perspektiv Styrearbeid under koronakrisen

    Morten Huse er professor ved Handelshøyskolen BI, har forsket på styrearbeid i en årrekke og er selv styremedlem i flere virksomheter. Han deler Brækkens oppfatning av at krisetider krever mer av styrer enn vanlig. Det er styret som vil bli holdt ansvarlig i etterkant for om de opptrådte aktsomt og raskt nok, sier Huse. Men selv om ulike styrer møter ulike utfordringer, mener Huse det er noe alle styrer bør følge med på. Styrene må sørge for å passe på de ansatte, være oppmerksom på den ekstra belastningen de er utsatt for nå og vise at de setter pris på den innsatsen de gjør, sier han.

  • onsdag 22. april 2020 - kulturplot.no Kulturlivet digitaliserer seg til fant

    Det er bare én vinner i denne koronadigitaliseringen, og det er publikum, skriver professor Anne-Britt Gran i dette innlegget. Videre skriver hun: Jeg liker dugnader, og jeg er ikke imot digitalisering av noen kulturformer (så lenge det gjøres smart og på alle måter bærekraftig), men jeg mener at kulturlivet nå risikerer å digitalisere seg til fant.

  • tirsdag 21. april 2020 - kulturplot.no Kulturen blir taper – utsett regionreformen

    20. april skrev Kulturplot om Creo-leder Hans Ole Rian som mener regionreformen må legges på is inntil det er klart hvordan koronakrisen vil påvirke kulturlivet. BI-professor Anne-Britt Gran stiller seg bak utspiller om at beslutningene rundt regionreformen bør skyves på så lenge koronakrisen herjer. Dette er historisk sett den største krisen norsk kulturliv har opplevd, og vi vet ikke hvordan situasjonen ser ut om ett år. Det vet vi heller ikke om norsk økonomi generelt. Alle andre saker drukner i denne krisen, så slike viktige beslutninger bør utsettes, sier hun.

  • mandag 20. april 2020 - kommunikasjon.no Krisekommunikasjon – samspillet mellom det enkle og det komplekse

    Nøkkelen til god krisekommunikasjon ligger i å kunne observere og håndtere samspillet mellom det enkle og det komplekse. Hvordan skal vi kommunisere om krisen? En god start er å vite hvordan vi mennesker er skrudd sammen. Vår måte å forstå verden på vil nemlig påvirke våre reaksjoner på krisen. Dette skriver professor Tore Bakken i denne artikkelen.

  • torsdag 16. april 2020 - ntb.no Kulturrådet skal analysere koronakonsekvenser

    Koronakrisen går svært hardt utover kultursektoren og vi har behov for å analysere situasjonen og identifisere nødvendige tiltak, sier Kristin Danielsen. Menon Economics skal bistå Kulturrådet med analyseprosjektet, som har oppstart i dag og varer fram til over sommerferien. Professor Anne Britt Gran ved BI:CCI har samarbeidet med Menon Economics om en rekke forsknings- og analyseprosjekter, deriblant en kartlegging av kreativ næring i Norge for perioden 2008-2014. Gran har lang erfaring med forskning på kultursektoren og skal bidra inn i prosjektet: - Dette blir en svært viktig, men krevende analyse, sier Gran. Selv om de endelige konsekvensene er uklare er det overveiende sannsynlig at koronakrisen vil prege kultursektoren i lang tid fremover. Førsteamanuensis Terje Gaustad (film, musikk og kulturpolitikk) og førsteamanuensis II Peter Booth (museum, kulturvern og sosiale medier) bidrar også inn i prosjektet fra BI:CCI.

  • søndag 5. april 2020 - nrk.no Difor samlar vi

    Kva skal vi med plater, bøker og CD-ar, når alt er tilgjengeleg på Internett? Anne-Britt Gran, professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, peikar på at det er ein grunnleggjande forskjell på lytting og lesing. Lytting er ein multitask-aktivitet, noko du kan gjere medan du vaskar golv, køyrer bil eller er på sosiale medium, medan boklesing i alle variantar er ein monotask-aktivitet. Å lese ei bok krev full konsentrasjon, og papirboka kan vere ei fin avkopling frå skjermbruk, seier ho.

  • torsdag 2. april 2020 - Aftenposten Koronakrisen har tvunget frem et digitalt eksperiment

    Mens TV- og filmprodusentene ser millionene renne ut, kaster andre seg rundt og skaper nye kulturprodukter. Det er et paradoks at bransjen nå får store problemer. I en tid da de fleste har mer tid hjemme, ser vi mer på film og serier enn noen gang. Men om man ser på Netflix seks timer om dagen i stedet for en halvtime, så koster tjenesten det samme. Økt forbruk skaper ikke mer inntekter, sier Terje Gaustad, fagansvarlig for Creative Industries Management.

  • onsdag 25. mars 2020 - abelia.no Hjemmekontor - fem tips for bedre kommunikasjon

    BI-professor Sut I Wong, og instituttleder for kommunikasjon og kultur på BI, Gillian Warner-Søderholm, har utført en studie rundt effektene av hjemmekontor. Studien viser at hjemmekontor kan ha positive effekter i krisetider, for eksempel ved at det gir arbeidstaker en følelse av normalitet, og at virksomheten kan finne nye og kanskje bedre arbeidsformer.

  • tirsdag 24. mars 2020 - ballade.no Febermåling av bransjen etter pandemien

    Koronasituasjonen: Musikkindustriens næringsråd (MIR) vedtok i møte 20. mars å gjennomføre en kartlegging av konsekvensene for norsk musikkbransje som følge av den globale pandemien forårsaket av SARS-CoV-2. Kartleggingen vil gjennomføres av BI:CCI (BI Centre for Creative Industries) ved professor Anne-Britt Gran og førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Audun Molde.

  • lørdag 21. mars 2020 - M24.no Lokalavisene trenger en betalings­dugnad blant leserne

    Samtidig som lokalavisene jobber på spreng med å dekke koronakrisen, renner annonsekronene ut i rekordfart, og vi ser konturene av en akutt lokal mediekrise. Forretningsmodellen deres, som legger vekt på brukerbetaling, settes på ekstrem prøve, skriver Ragnhild Kr. Olsen. Hun er førstelektor i journalistikk og mediefag ved OsloMet, tidligere stipendiat ved Digitization and Diversity-prosjektet ved Handelshøyskolen BI.

  • torsdag 12. mars 2020 - forfatterforeningen.no Uavhengig utvalg: Æresretten brøt med grunnleggende rettsstatsidealer

    Det uavhengige ekspertutvalgets leder har vært jusprofessor Geir Woxholth. Med seg i utvalget har han hatt historiker og direktør ved HL-senteret, Guri Hjeltnes, jurist og fagdirektør ved Norges institusjon for menneskerettigheter, Anine Kierulf, og jurist og professor i rettshistorie, Jørn Øyrehagen Sunde. Den hundre sider lange og grundige rapporten gjennomgår ikke bare æresrettens juridiske og historiske sider, men ser også på temaer som ytringsfrihet og æresrettenes særskilte posisjon i kunstnerorganisasjoner i kjølvannet av krigen.

    Les mer

    Pressemelding fra Den norske forfatterforening.

  • fredag 28. februar 2020 - Dagens Perspektiv Kulturlivet er avventende

    Vi trenger en ambassadør. Nå forventes det konkrete resultater på kulturområdet, sier lederen for Norges største kunstnerorganisasjon, Hans Ole Rian. Han mener det er en styrke at den nye statsråden ikke har hvit middelklassebakgrunn. Å bli bedre kjent med kultursektoren, er noe Abid Raja absolutt trenger, ifølge Anne-Britt Gran. Hun er professor ved institutt for kommunikasjon og kultur på Handelshøyskolen BI, og påpeker at kultursektoren er full av intern retorikk og posisjoneringskamper. Dette er interne forhold som ikke kan læres over natta. Raja vil møte en sektor med sterke personligheter og retorikere med sterke meninger på eget felts vegne, sier hun. Her må den nye kulturministeren lære seg å navigere, mener professoren. I det legger hun at Raja må forstå når han bør følge sektorens råd og innspill, og når han bør gjennomføre regjeringens politikk. Ifølge Gran er dette to hensyn som til stadighet vil være på kollisjonskurs. Rent kunnskapsmessig kjenner han også sektoren og dens kjennetegn veldig dårlig. På plussiden har han jo et departement som kan lære ham opp, sier Gran.

  • tirsdag 25. februar 2020 - Klassekampen Sprekker i teaterstrategien

    Det er ikke krise i norsk teater, fordi de fleste norske teatre har betydelig offentlig støtte som muliggjør teaterproduksjon og sterkt subsidierte billetter. Men det har vært publikumssvikt i perioden 1970–2000, og svikten er til stede også utover 2000-tallet. Dette skriver professor Anne-Britt Gran i denne kronikken.

  • lørdag 22. februar 2020 - Klassekampen.no Jakter lesere på "insta"

    Nesten én av to norske forfattere bruker sosiale medier til å fremme salget av sine egne bøker. Må dagens forfattere selv ta ansvar for markedsføringen? Nei, sier Kaja Kvernbakken, som likevel finner stor glede i å «pushe» debutboka på Instagram. BI-professor Anne-Britt Gran har ledet forskningsprosjektet som forfatterundersøkelsen er en del av. Hun synes det er overraskende at forfatterne ikke er enda mer aktive på sosiale medier. Sosiale medier handler mye om tekst, og sånn sett ville jo forfatterne vært på hjemmebane, poengterer hun.

  • fredag 21. februar 2020 - Dagens Perspektiv Omstridt todeling

    Ny ledelsesmodell i Akademia. Styreeksperter er ikke ubetinget positive til at alle universiteter med valgte rektorer skal ha eksterne styreledere. Professor Morten Huse ved Handelshøyskolen BI advarer mot å ta det for gitt at det bør være et skille mellom daglig leder-funksjonen og styreleder. Vi skyter fra hofta og sier at vi må ha et skille. Det må vi unngå å gjøre automatisk. Det er ikke i alle tilfeller det vil fungere best med en ekstern styreleder, sier han. Ifølge Huse er det viktigst at kontrollmekanismene fungerer. Man må ikke styre alt ut fra nøkkelindikatorer. Man kan også lett havne i situasjoner der en ekstern styreleder blir for avhengig av impulsene til daglig leder, forklarer Huse.

  • fredag 14. februar 2020 - Dagsavisen Avslutter kontrakt med omstridt sponsor

    Astrup Fearnley Museet forlenger ikke sponsorkontrakten med Lundin Norway. Det er en norsk avdeling av et oljeselskap som har blitt etterforsket for medvirkning til folkemord i Sudan. Anne-Britt Gran er professor i kulturpolitikk og kulturforståelse ved Handelshøyskolen BI, og har forsket spesielt på kultursponsing. Hun tror ikke bruddet mellom Astrup Fearnley og Lundin Norway handler om folkemordkritikken. Det ser ut som om kontraktstiden er over, og med ny direktør er det naturlig at hun involveres i valg av nye sponsorer, sier Gran. Gran tror ting vil endre i kulturbransjen på sikt. Jeg tror vi i de kommende årene kommer til å se en mer klimabevisst kultursektor når det gjelder sponsing.

  • fredag 14. februar 2020 - klassekampen.no Pumpet opp seertall

    SSB presenterer misvisende besøkstall ved norske teatre, vedgår byrået selv. BI-professor Anne-Britt Gran sier at statistikken skjuler en betydelig markedssvikt. Anne-Britt Gran er svært kritisk til SSBs framstilling. Statistikken er direkte feil, og det er veldig graverende. Disse tallene brukes av forskere, politikere og det offentlige virkemiddelapparatet. Vi hører ofte at det går bra med teatrene, men det går mindre bra hvis man ikke teller med utleie, arrangementer og omvisninger, sier hun.

    Les mer

    Saken er også referert i Sunnmoringen.no

  • onsdag 5. februar 2020 - Fredrikstad Blad Det er lite nyskaping

    Mandag morgen kom nyheten om at Gresvig-konsernet, som eier G-sport og Intersport, er konkurs. Det er lite innovasjon og nyskaping i varehandelen. De driver stort sett og selger varer over disk, og gir ansatte for ofte lite utdanning og innsikt i varene de selger. Norske forbrukere reiser mye i utlandet, og ser og blir kjent med mange spennende konsepter, sier Peder Inge Furseth, professor ved Handelshøyskolen BI. Furseth mener norske konsepter stort sett har stått på stedet hvil de siste fem årene. Netthandel fra utlandet øker også mye, sier han.

  • tirsdag 4. februar 2020 - barnehage.no To minutter er ikke nok tid til å involvere seg i barns lek

    Manglende involvering fra de ansatte i barnas frilek i barnehagen gir dårligere læringsmuligheter og kvalitet, viser ny forskning fra Handelshøyskolen BI. Det var overraskende liten vokseninvolvering i frilek i barnehagene vi observerte. Noen ganger var ikke de voksne der med barna i det hele tatt. Og selv når de voksne snakket med barna, var det i liten grad i form av støtte gjennom fram- og tilbake-interaksjoner og oppmerksomhet, sier Lisa Karlsen på telefon fra Italia. Sammen med førsteamanuensis Ratib Lekhal ved Handelshøyskolen BI publiserte hun nylig artikkelen «Practioner involvement and support in children’s learning during free play in two Norwegian kindergartens», forskning basert på observasjon av to barnehager i Oslo.

  • fredag 31. januar 2020 - Morgenbladet De er flinke på markedsføring

    Red Bull er Operaens nye hovedsamarbeidspartner. Til sommeren skal energidrikkselskapet arrangere klippestupekonkurranse på operataket. Okselogo vs. arkitektur. Jeg ble overrasket da jeg ikke umiddelbart så hva som skulle være felles for de to aktørene, hverken av verdier eller image, sier professor Anne-Britt Gran. Hun er leder for Center for Creative Industries ved Handelshøyskolen BI, der de blant annet forsker på kultursponsing. Red Bull har jo tidligere vært kritisert som sponsor av både idretten og musikkaktører, så det er ikke noe åpenbart safe valg sånn sett, sier Gran.

  • fredag 24. januar 2020 - vl.no Barn som går glipp av kultur, er ikke del av samme reise

    Nyslått kulturminister Abid Raja tror egen bakgrunn blir nyttig i arbeidet med å tilgjengeliggjøre kultur for hele befolkningen. Han får en bratt læringskurve. Raja er et ubeskrevet blad for oss som holder på med kultur- og mediesektoren, jeg har aldri hørt han uttale seg om sektoren noen gang, sier Anne Britt-Gran, BI-professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur. Samtidig påpeker hun at siden likestillingsposten er en del av departementet, står Raja i en interessant posisjon. Han kan jo begynne i å likestille kultur- og mediesektoren, som på mange måter er en likestillingssinke både når det gjelder kvinner og folk med innvandrerbakgrunn., sier Gran.

  • mandag 13. januar 2020 - kommunikasjon.no Kunstig intelligens gir omdømmerisiko

    Slik håndterer du det. Vurderinger og avgjørelser delegeres i økende grad til algoritmer. Det gir omdømmerisiko fordi det ofte er uklart hvordan systemene fungerer. Nettopp derfor er ikke transparens nødvendigvis løsningen. Her er tre bedre råd for å håndtere omdømmerisikoen. Dette skriver professor Christian Fieseler og førsteamanuensis Alexander Buhmann, Institutt for kommunikasjon og kultur, om i denne artikkelen.

  • fredag 10. januar 2020 - ballade.no Tilgjengelighetens tiår i musikkbransjen

    Titallet var tilgjengelighetens tiår. Hvilke muligheter vil åpne seg på tjuetallet? Dette skriver Audun Molde, førstelektor II ved Institutt for kommunikasjon og kultur, om i dette innlegget.

  • torsdag 9. januar 2020 - klassekampen.no Hvor mye leser vi årlig?

    En ny undersøkelse fra Handelshøyskolen BI viser at nordmenn leser nær 40 prosent færre bøker enn det bransjens egne undersøkelser sier. Bokbransjen framstår som ubotelige optimister, sier professor Anne-Britt Gran.

    Les mer

    Saken refereres på forfatterforeningens sider også.
    Uenighet om lesing.

  • torsdag 2. januar 2020 - VG Så mye tjener sjefen din

    I snitt tjener sjefene tolv ganger så mye som andre nordmenn. VG har gått gjennom inntekten til topplederne hos mer enn 100 av Norges største arbeidsgivere. Men de har blitt mye høyere de siste årene, forklarer Tor Grenness, professor emeritus ved Handelshøyskolen BI og forsker på topplederlønn. Grenness trekker også frem hvordan rekrutteringen gjennomføres.

Tidligere mediesaker

For å se tidligere mediesaker, klikk her