-
Bachelorstudier

Digital kommunikasjon og markedsføring

Synes du det er spennende med sosiale medier og ønsker å bruke interessen i en fremtidig karriere? Dette studiet lærer deg hvordan du kan analysere og bruke data, utvikle strategier og benytte digital teknologi til å kommunisere på nye, effektive måter.

Hva lærer du?

Med dette studiet lærer du å planlegge, gjennomføre og analysere strategier for kommunikasjon og markedsføring til ulike formål, som eksempelvis reklamekampanjer. Du vil få innsikt i hva som skal til for å skape engasjement i sosiale medier, hvordan man bygger sterke og positive merkevarer gjennom kommunikasjon, hvilke kommunikasjonskanaler man skal velge og hvordan man skal bruke dem. Du vil opparbeide deg ferdigheter som gjør deg i stand til å analysere data og forstå hvordan du skal bruke denne innsikten til å utvikle gode markedsstrategier.  

Du vil i løpet av studiet også tilegne deg solid forretningsforståelse og trene på å foreta økonomiske vurderinger og analyser, gjennom fag som statistikk, finans og regnskap. Dette er kompetanse som er relevant og nyttig å ha, uavhengig av bransje og rolle. Studiet forbereder deg på et arbeidsmiljø i kontinuerlig utvikling med behov for oppdaterte kandidater med digitale ferdigheter. 

Dette er noen av temaene du vil lære om: 

  • SEM og SEO: Lær hvordan man gjør merkevarer synlige og attraktive, både for målgrupper og Google. 
  • Innholdsproduksjon: Forstå hvordan man lager effektivt og overtalende innhold for ulike flater og kanaler. 
  • Medieforståelse. Forstå maktbalansen, strukturene og algoritmene som påvirker hvem vi er på sosiale medier, hva vi gjør og hvilke meninger vi har. 
  • Digitale verktøy. Skaff deg innsikt gjennom datadrevne metoder og analyseverktøy som Google Analytics, Meta Business Suite og Business Manager.  
     

Kurseksempler

Person som bruker mobilen sin
Person som bruker mobilen sin

Design av interaktive apper

Tilegn deg praktisk erfaring med å planlegge for, forstå og lage en prototype av en app som skal løse et kommunikasjonsbehov. Bli kjent med teknologiske trender. 

En business mann som bruker et nettbrett og en mobil samtidig
En business mann som bruker et nettbrett og en mobil samtidig

Kommunikasjon i sanntid

Lær å ta langsiktige strategiske beslutninger og tren på å planlegge, lage og analysere innhold og andre kommunikasjonstiltak. Kurset er prosjektbasert, og du lærer å bruke praktiske verktøy som Google Analytics 4.

En puslespill jordklode og en kalkulator på papirer med grafer på
En puslespill jordklode og en kalkulator på papirer med grafer på

E-handel

Få praktisk innføring i hvordan bedrifter kan utvikle og etablere e-handelsstrategier, og tilegn deg kompetanse til å planlegge, implementere og effektevaluere for e-handel

Mann som bruker et nettbrett hvor forskjellige apper flyr ut av nettbrettet
Mann som bruker et nettbrett hvor forskjellige apper flyr ut av nettbrettet

Digital makt og avmakt

Forstå hvordan sosiale medier skaper rom for at flere kan ytre seg med massene, men at det likevel er de globale gigantene, Google, Amazon og Microsoft, som sitter med makten.

Hvorfor velge dette studiet?

Engasjerende forelesninger og kvalitetsundervisning er noe vi streber etter å tilby. Vi er opptatte av at du skal bygge en solid kompetanse som gjør deg relevant for fremtidens arbeid. I videoen nedenfor vil du få perspektivene til våre studenter, fakultet og næringsliv på hvorfor det er lurt å velge en bachelor i Digital kommunikasjon og markedsføring ved BI.

Hvorfor velge Bachelor i Digital kommunikasjon og markedsføring?

Hva kan du bli?

Dette programmet er skreddersydd for jobber innen kommunikasjon og markedsføring på tvers av sektorer og bransjer, med vekt på digital kompetanse. Etter endt utdanning vil du kunne jobbe med: 

  • Innholdsproduksjon. Bruk dine kunnskaper til å skape effektiv og engasjerende kommunikasjon.
  • Markedsføring i søkemotorer. Optimalisere treff og plassering av reklame i søkemotorer.
  • Performance marketing. Jobb kontinuerlig med å forbedre markedsføring ved hjelp av målbar innsikt.
  • Digital markedsføring. Planlegge, utvikle og gjennomføre kampanjer og aktiviteter i digitale medier.
  • Analyse. Dykk ned i tallene for å finne ny innsikt om en bedrifts kommunikasjonsaktiviteter.
  • Sosiale medier. Hjelp bedrifter med å skape synlighet, dialog og aktivitet i kanalene der brukerne befinner seg.


Tidligere student

Lisa Thesen Koppang Associate Product Marketing Manager Google Knakk karrierekoden

Muligheter i studietiden

Studiet har en fleksibel studieplan som betyr at du i stor grad kan tilpasse graden din ut ifra interesser dine. BI har et av Europas største fagmiljøer innenfor markedsføring. Det kommer eksempelvis tydelig frem av de mange relevante valgkursmulighetene i porteføljen vår. Sjekk ut de spennende mulighetene du har underveis i studiet: 
 

Internship

Få relevant jobberfaring som en del av studiet og få den berømte foten innenfor døra. BI tilbyr internship som valgkurs. Du kan selv velge bedrift, og får muligheten til å teste fag og bransje ut ifra interesser, kompetanse og personlige egenskaper.

Utveksling

Du trenger ikke å utsette studiene for å tilfredsstille reiselysten – ta deler av utdanningen din i utlandet! Ønsker du å jobbe i utlandet eller i et internasjonalt selskap etter studiene, kan det være lurt å velge utveksling.

Valgkurs

Vi tilbyr en rekke valgkurs, slik at du kan tilpasse studiet ditt etter egne ønsker og interesser. På den måten kan du bygge opp kompetanse og få en fagkombinasjon som gjør deg attraktiv og unik.

HVA KAN DU STUDERE VIDERE?

Master of science på BI. Mange velger å fortsette videre på BIs anerkjente masterstudier. Tar du bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring kan følgende masterstudier være aktuelle for deg:  

I tillegg kan du også kvalifisere for andre mastergrader ved å ta tilleggskurs. Vi tar gjerne en prat med deg om hvordan du kan oppfylle opptakskravene. 

Du kan også søke deg til andre anerkjente universiteter og høyskoler både i Norge og i utlandet. 

Studieplan

Studieåret på BI er delt i to semestre, et høstsemester og et vårsemester. I slutten av hvert semester er det eksamener. Her kan du se hvilke fag som inngår i studiet og hvilket semester de gjennomføres. Studieplaner oppdateres årlig i juni og gjelder fra neste studieår. Vi tar forbehold om endringer.

Praktisk informasjon