Bachelorstudier

Digital kommunikasjon og markedsføring

Synes du det er spennende med sosiale medier og ønsker å bruke interessen i en fremtidig karriere? Dette studiet lærer deg hvordan du kan analysere og bruke data, utvikle strategier og benytte digital teknologi til å kommunisere på nye, effektive måter.

Hva lærer du?

Med dette studiet lærer du å planlegge, gjennomføre og analysere strategier for kommunikasjon og markedsføring til ulike formål, som eksempelvis reklamekampanjer. Du vil få innsikt i hva som skal til for å skape engasjement i sosiale medier, hvordan man bygger sterke og positive merkevarer gjennom kommunikasjon, hvilke kommunikasjonskanaler man skal velge og hvordan man skal bruke dem. Du vil opparbeide deg ferdigheter som gjør deg i stand til å analysere data og forstå hvordan du skal bruke denne innsikten til å utvikle gode markedsstrategier.  

Du vil i løpet av studiet også tilegne deg solid forretningsforståelse og trene på å foreta økonomiske vurderinger og analyser, gjennom fag som statistikk, finans og regnskap. Dette er kompetanse som er relevant og nyttig å ha, uavhengig av bransje og rolle. Studiet forbereder deg på et arbeidsmiljø i kontinuerlig utvikling med behov for oppdaterte kandidater med digitale ferdigheter. 

Dette er noen av temaene du vil lære om:

  • Medieforståelse. Forstå maktbalansen, strukturene og algoritmene som påvirker hvem vi er på sosiale medier, hva vi gjør og hvilke meninger vi har.  
  • SEM og SEO: Lær hvordan man gjør merkevarer synlige og attraktive, både for målgrupper og Google. 
  • Kanalstrategi: Forstå hvordan man lager effektivt og overtalende innhold for ulike flater og kanaler. 
  • Digitale verktøy. Skaff deg innsikt gjennom datadrevne metoder og analyseverktøy som Google Analytics og Facebook Campaign.  
     

Kurseksempler

Person som bruker mobilen sin

Design av interaktive apper

Tilegn deg praktisk erfaring med å planlegge for, forstå og lage en app som tilfredsstiller et gitt kommunikasjonsbehov. Bli kjent med teknologiske trender. 

En business mann som bruker et nettbrett og en mobil samtidig

Kommunikasjon i sanntid

Forstå digital markedsføring i form av kampanjeplanlegging, real time marketing og eventmarkedsføring, basert på strategi og analyser.

En puslespill jordklode og en kalkulator på papirer med grafer på

Samfunnsøkonomi

Lær om verdiskapning i et land, arbeidsledighet, generell prisstigning, utenriksøkonomi og hvordan man gjennom økonomisk politikk kan påvirke de store økonomiske problemstillingene.  

Mann som bruker et nettbrett hvor forskjellige apper flyr ut av nettbrettet

Digital makt og avmakt

Forstå hvordan sosiale medier skaper rom for at flere kan ytre seg med massene, men at det likevel er de globale gigantene, Google, Amazon og Microsoft, som sitter med makten.

Hva kan du bli?

Dette programmet er skreddersydd for jobber innen kommunikasjon og markedsføring på tvers av sektorer og bransjer, med vekt på digital kompetanse. Etter endt utdanning vil du kunne jobbe med: 

  • Innholdsproduksjon. Bruk dine kunnskaper til å skape effektiv og engasjerende kommunikasjon.
  • Markedsføring i søkemotorer. Optimalisere treff og plassering av reklame i søkemotorer.
  • Performance marketing. Jobb kontinuerlig med å forbedre markedsføring ved hjelp av målbar innsikt.
  • Digital markedsføring. Planlegge, utvikle og gjennomføre kampanjer og aktiviteter i digitale medier.
  • Analyse. Dykk ned i tallene for å finne ny innsikt om en bedrifts kommunikasjonsaktiviteter.
  • Sosiale medier. Hjelp bedrifter med å skape synlighet, dialog og aktivitet i kanalene der brukerne befinner seg.


Tidligere student

Lisa Thesen Koppang Associate Product Marketing Manager Google Knakk karrierekoden

Muligheter i studietiden

Studiet har en fleksibel studieplan som betyr at du i stor grad kan tilpasse graden din ut ifra interesser dine. BI har et av Europas største fagmiljøer innenfor markedsføring. Det kommer eksempelvis tydelig frem av de mange relevante valgkursmulighetene i porteføljen vår. Sjekk ut de spennende mulighetene du har underveis i studiet: 
 

HVA KAN DU STUDERE VIDERE?

Master of science på BI. Mange velger å fortsette videre på BIs anerkjente masterstudier. Tar du bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring kan følgende masterstudier være aktuelle for deg:  

I tillegg kan du også kvalifisere for andre mastergrader ved å ta tilleggskurs. Vi tar gjerne en prat med deg om hvordan du kan oppfylle opptakskravene. 

Du kan også søke deg til andre anerkjente universiteter og høyskoler både i Norge og i utlandet. 

Studieplan

Studieåret på BI er delt i to semestre, et høstsemester og et vårsemester. Her kan du se hvilke fag som inngår i studiet og hvilket semester de gjennomføres. Studieplaner oppdateres årlig i juni. Vi tar forbehold om endringer.

Praktisk informasjon