-
Bachelorstudier

Ledelse av kreativ næring

Har du lyst å jobbe med kunstnere, artister og andre kreative mennesker? I dette studiet lærer du det du trenger for å jobbe som prosjektleder, markedsfører eller manager i kreative bransjer som film, musikk, spill, litteratur eller scenekunst.

Hva lærer du?

Kreativ næring er en samlebetegnelse på bransjer som formidler og uttrykker kunst og kultur, som eksempelvis musikk, festivaler, teater, film og TV, spill, litteratur og design. Det er en næring i kontinuerlig vekst og utvikling, og som er viktig for både enkeltmennesker og samfunn. I tillegg til å skape kunst-, kultur- og underholdningsopplevelser, spiller næringen en viktig rolle i samfunnsdebatten. Den er derfor verdiskapende på mange måter og har økonomisk påvirkning på lokalt, nasjonalt og globalt nivå. Studiet gir deg innsikt i sentrale sider ved kreativ næring, oversikt over hvordan de forskjellige bransjene fungerer og hva som skal til for å lykkes med dem.

Gjennom ledelse, organisering og strategi vil du kunne hjelpe artister og kreative mennesker til å realisere sitt fulle potensial. Samtidig vil du lære teorier som gir deg en dypere forståelse for hva som skal til for å lykkes i disse bransjene. Studiet er tett på kultur- og underholdningsbyen Oslo, og du får møte mange viktige aktører i de kreative bransjene i løpet av studiet.  

Dette er noen av temaene du vil lære om:

  • Bransjekunnskap. Lær deg hvordan og hvorfor disse bransjene skiller seg fra næringslivet ellers og hva som må til for å lykkes her.
  • Kunstneriske og kreative prosesser: Forstå hvordan verdier skapes i de kreative bransjene og hvordan du kan legge til rette for gode kunstneriske og kreative prosesser.
  • Markedsføring. Lær deg hvordan et marked fungerer og hvilke verktøy og metoder du skal bruke for at dine produkter blir fremstilt og etterspurt. Finn et publikum og marked både for det kommersielle, populære og for det smale, ikke-kommersielle.  
  • Økonomi og finansiering. Sørg for god økonomisk styring og at kreative prosjekter faktisk blir realisert, ved hjelp av tradisjonell finansiering eller crowdfunding.
  • Jus. Forstå hvordan opphavsrett og kontraktsrett styrer mye av økonomien i kreativ næring, og vit hvordan du skal forholde deg til det.

Kurseksempler

Publikum som danser under en konsert
Publikum som danser under en konsert

Forstå betydningen av samarbeid mellom aktører med kunstnerisk, teknisk og forretningsmessig bakgrunn, og hvordan den digitale teknologien har skapt grenseløse muligheter for mediebaserte underholdningsprodukter.

Bilde av en mann som maler med farger på en vegg
Bilde av en mann som maler med farger på en vegg

Kurset tematiserer hvordan kreative og kunstneriske kompetanser i kreativ næring kan overføres til og benyttes av privat næringsliv og offentlig sektor.

En person som bruker en mobil
En person som bruker en mobil

Lær om hvordan digitaliseringen gir nye muligheter og utfordringer for finansieringen, kommunikasjonen, markedsføringen og opplevelsen av kreativ næring. 

Bilde av New York
Bilde av New York

Mange av de kreative bransjene utgjør betydelige ressurser i reiselivet. Turister reiser for å oppleve museer, arkitektur, kulturarv, festivaler, opera, konserter mm.  I tillegg til å generere verdiskaping i egen næring utløser kreativ næring betydelige inntekter i turismen.

Hvorfor velge dette studiet?

Engasjerende forelesninger og kvalitetsundervisning er noe vi streber etter å tilby. Vi er opptatte av at du skal bygge en solid kompetanse som gjør deg relevant for fremtidens arbeid. I videoen nedenfor beskriver en student, en faglig fra BI og en fra næringslivet sitt perspektiv på hvorfor du bør velge en bachelor i ledelse av kreativ næring ved BI.

Hvorfor velge bachelor i ledelse av kreativ næring?

Hva kan du bli?

Med bransjeinnsikten du opparbeider deg gjennom dette studiet blir du en attraktiv kandidat for stillinger på management-siden innenfor hele spekteret av kreative bransjer. BI har tett kontakt med det kreative næringslivet, og et eget bransjeråd gir oss impulser fra arbeidsmarkedet slik at studentene blir godt rustet til å dekke behovene i bransjen. Etter endt utdanning vil du blant annet kunne jobbe med:

  • Prosjektledelse og produksjonsoppgaver. Hjelp til med å strukturere kreative prosjekter for å sikre framdrift og suksessfull realisering.
  • Markedsføring. Analyser markedene, lag kampanjer og bidra med nye ideer for å promotere artister, kreative produkter og tjenester.
  • Kommunikasjonsoppgaver og sosiale medier. Jobb med å styre kreative virksomheters tilstedeværelse på tradisjonelle og nye medier.
  • Finansiering. Bruk din økonomiske kunnskap til å hjelpe finansering av kreative prosjekter og virksomheter.
  • Entreprenørskap og forretningsutvikling. Start din egen virksomhet eller bidra til kreativ innovasjon innenfor etablerte selskaper og institusjoner.
Christina Jahren Bookingagent Stageway Slik kapret Christina jobb i musikkbransjen
Mathilde Johnsen Head of marketing Astrup Fearnley Museet Kunsten å være målbevisst
Trine Ruud Grønningen Kommunikasjonsrådgiver Kulturtanken Veien til sikker jobb i kulturbransjen

Muligheter i studietiden

Som student på BI får du flere spennende muligheter som kan bidra til en variert og interessant studiehverdag, samtidig som du bygger relevant kompetanse. Sjekk ut de spennende mulighetene du har underveis i studiet:

Internship

Få relevant jobberfaring som en del av studiet og få den berømte foten innenfor døra. BI tilbyr internship som valgkurs. Du kan selv velge bedrift, og får muligheten til å teste fag og bransje ut ifra interesser, kompetanse og personlige egenskaper.

Utveksling

Du trenger ikke å utsette studiene for å tilfredsstille reiselysten – ta deler av utdanningen din i utlandet! Ønsker du å jobbe i utlandet eller i et internasjonalt selskap etter studiene, kan det være lurt å velge utveksling.

Valgkurs

Vi tilbyr en rekke valgkurs, slik at du kan tilpasse studiet ditt etter egne ønsker og interesser. På den måten kan du bygge opp kompetanse og få en fagkombinasjon som gjør deg attraktiv og unik.

Hva kan du studere videre?

Master of Science på BI. Mange velger å fortsette videre på BIs anerkjente masterstudier. Tar du bachelor i ledelse av kreativ næring kvalifiserer du faglig sett direkte til følgende studier:  

I tillegg kan du også kvalifisere for andre mastergrader ved å ta tilleggskurs. Vi tar gjerne en prat med deg om hvordan du kan oppfylle opptakskravene. BI tar forbehold om at endringer kan skje, og at opptakskrav til MSc-programmer kan endres fra år til år.

Det er også mulig å gå videre til en master ved anerkjente universiteter og høyskoler både i Norge og i utlandet. En bachelorgrad fra BI er internasjonalt anerkjent og kvalifiserer til opptak på ledende handelshøyskoler over hele verden.

 

Blå bakgrunn med stjerner

Hvilken bachelorgrad passer deg best?

Studieomaten er en test som gir deg et bedre utgangspunkt for å velge riktig. Den gir deg en rangering av heltidsstudier som kan passe for hvem du er, og det du vil i fremtiden.

;

Studieplan

Studieåret på BI er delt i to semestre, et høstsemester og et vårsemester. I slutten av hvert semester er det eksamener. Her kan du se hvilke fag som inngår i studiet og hvilket semester de gjennomføres. Studieplaner oppdateres årlig i juni og gjelder fra neste studieår. Vi tar forbehold om endringer.

Praktisk informasjon

Bachelorstudiene har prioritert søknadsfrist 15. april. Du må søke innen da for å være sikker på å få din søknad vurdert. For studier med ledig kapasitet tar vi i mot søknader også etter 15. april.