Bachelorstudier

Markeds­føringsledelse

Vil du lære om hvorfor vi mennesker velger ett produkt fremfor et annet? Og hvorfor noen bedrifter har suksess mens andre ikke lykkes? Da er dette studiet ideelt for deg.

Hva lærer du?

Markedsføring handler om å forstå hvorfor vi forbrukere velger som vi gjør. Det handler også om å forstå hvordan virksomheter henger sammen, og hvordan man kan bruke markedsinnsikt til å forbedre en bedrift.

Derfor gir studiet deg kunnskaper innenfor vidt forskjellige retninger:

  • Psykologi. For å vite hva forbrukere velger, må du forstå hvordan de tenker. Denne innsikten hjelper bedrifter ta riktige valg.
  • Forretningsutvikling. Utvikling av lønnsomme varer og tjenester er avgjørende for at bedrifter skal overleve og vokse.
  • Strategi. Du vil lære å sette langsiktige mål, og hvilke steg man må ta for å oppnå dem.
  • Økonomi. For å kunne drive suksessfull markedsføring, må du kunne de grunnleggende prinsippene for å drive en bedrift.

Studiet er en spennende kombinasjon av teori og praksis, og gir deg muligheten til å teste ferdighetene dine gjennom konkrete cases i samarbeid med næringslivet.

Studere på deltid?

Studiet kan gjennomføres på både heltid og deltid via nettstudier. I Stavanger og Trondheim tilbys deltidsgjennomføring på dagtid.

Studiet er på tre trinn, og hvert trinn gir 60 studiepoeng, og gjennomføres over to år (fire semestere) i stedet for ett år (to semestre). Du kan ta hvert trinn separat uten å binde deg til hele studiet. Trinnene er avsluttende, og gir deg et vitnemål.

Studieplan

Studieåret på BI er delt i to semestre og det er en eksamensperiode i hvert semester. Studerer du på deltid vil hvert semester strekke seg over ett år istedet for et halvt år. Studieplanen gir oversikt over hvilke fag om inngår i studiet og når fagene gjennomføres. Spørsmål om noen av disse fagene? Ta kontakt på studier@bi.no.

  • 1. studieår

    Høst

    • Bedriften
    • Markedsføringsledelse
    • Makroøkonomi
    • Markedskommunikasjon 3.0
  • Vår

    • Bedriftsøkonomi og finans
    • Statistikk
    • Forbrukeratferd
    • Organisasjonsatferd og ledelse
  • 2. studieår

    Høst

    • Metode og markedsinnsikt
    • Business Communication in English (Written)
    • Produkt og prisstrategi
    • Valgkurs
  • Vår

    • Praktisk økonomi og virksomhetsstyring
    • Bedriftsmarkedsføring, salg og forhandlinger
    • Logistikk og markedsføringskanaler
    • Branding
  • 3. studieår

    Høst

    • Strategi
    • Service og innovasjon
    • Fordypning, valgkurs, utveksling, eller internship
    • Fordypning, valgkurs, utveksling, eller internship
  • Vår

    • Markedsrett og etikk
    • Bacheloroppgave
    • Bacheloroppgave
    • Valgkurs

Muligheter i studietiden

Du har mange muligheter som student på markedføringsledelse. Hvis du kan tenke deg å studere i utlandet, kan du ta utveksling i et semester. Har du mer lyst på konkret arbeidserfaring kan du ta et internship hos en bedrift.

Eller så kan du velge å gå dypere i fagene du er interessert i, enten med en fordypning eller med en bred rekke valgkurs.

Du har også mulighet til å ta bachelorgraden ved siden av jobb, eller studere på nett. Gjennomføringen av studieløpet er forskjellig for heltids- og deltidsstudenter og noen av tilbudene som utveksling og Internship er forbeholdt heltidsstudentene.

Internship

Som heltidsstudent får du mulighet til å skaffe deg verdifull arbeidserfaring mens du studerer.

Spørsmål om studier?

Ring meg

Utveksling

Få internasjonal erfaring i løpet av studiet! BI har utvekslingsavtaler med skoler i 47 land.

Fordypninger

Som student på markedsføringsledelse har du mulighet til å sette deg nærmere inn i fagene du er interessert i gjennom en fordypning.

Hva kan du bli?

Alle bedrifter har behov for dyktige kandidater som kan forstå markedet og bidra til at bedriften utvikler gode varer og tjenester.

Markedsføringsmiljøet ved BI er regnet som faglig ledende i landet, og står bak mye spennende forskning. Det gjør at en markedsfører fra BI er høyst ettertraktet i næringslivet.

Du vil ha mulighet til å jobbe innen mange spennende felter, for eksempel:

  • Produktutvikling. Alt fra store nye konsepter, som iPhone, ned til de små detaljene, slik som lyden fra døren til en BMW,  handler om å lage akkurat det riktige produktet.
  • Salg. Ingen bedrifter kan overleve uten  uten salg. Din kunnskap kan hjelpe bedrifter til å ta nye markedsandeler.
  • Markedsanalyse. Ved å analysere potensielle kunder og markeder kan du vite nøyaktig hvordan man skal selge bedriftens produkter. Dette er en høyst etterspurt evne.
  • Markedskommunikasjon. Er du mer interessert i den kreative siden av markedsføring? Du vil også kunne jobbe med å utvikle og styre en bedrifts markeds- og reklamekampanjer.

Studiet gir deg også et godt grunnlag for etter hvert å kvalifisere deg til mer overordnede lederoppgaver.

Typisk BI

Se hva noen av våre tidligere studenter har jobbet med etter å ha tatt en bachelor i markedsføringsledelse!

Trykk på profilene for å lære mer.

 typiskbi.no

 

Profil

Vibeke Holann

Kommunikasjonssjef i H&M Norge

Profil med video

Anne-Lise Johnsen

Membership Marketing Executive - Youth i Arsenal FC

Profil

Axel Tangen

Store manager i Tesla Motors

Hva kan du studere videre?

Mange velger å gå videre på BI sine masterstudier etter endt studie for å stå enda bedre rustet i et krevende arbeidsmarked. Spesielt er Master i strategisk markedsføringsledelse ved BI et populært valg for markedsføringsstudenter.

Mange av våre markedsføringsstudenter går også videre til en master ved et utenlandsk universitet. En bachelorgrad fra BI er internasjonal anerkjent og kvalifiserer til opptak på ledende handelshøyskoler over hele verden.

I tillegg kan du også kvalifisere for andre mastergrader ved å ta tilleggskurs. Kontakt msc@bi.no for mer informasjon.

Ønsker du å ta en mastergrad ved siden av jobb har vi flere spennende programmer:

 

Søk heltid

 

Søk nå

 

Søk deltid

 

Søk nå

Praktisk informasjon

Pris heltid

  • 1. år kr 59.800,-
  • 2. år kr 68.200,-
  • 3. år kr 68.200,-

Pris deltid

  • 1. år deltid kr 71.200,- (årsenhet markedsøkonom)
  • Pris per kurs 10.545,-

Prisene gjelder for studieåret 2017/18 og justeres årlig etter normal prisøkning i samfunnet forøvrig. 

Som student på BI har du mulighet til å søke om lån og stipend fra Lånekassen. Les mer på studentportalen @BI.

BI er en uavhengig kunnskapstiftelse. Det betyr at et eventuelt overskudd går tilbake til skolen i form av utvikling av studiene og mer forskning.

Se opptakskrav