-

Hva kan jeg bli?

Humor til folket

For å nå ut til en yngre målgruppe har Instagram blitt en stadig viktigere kanal for Høyre. Christian har vært med på å legge strategien. Fokuset er humor, og nå er de Norges største parti på Instagram med over 40 000 følgere.

Christian A. Schjelderup

Stilling: Digital rådgiver

Arbeidsgiver: Høyre

Bachelor i markedsføringsledelse

Christian er digital rådgiver for Høyre, og med bakgrunn fra et performance marketing miljø ble det en brå overgang å skulle gå fra fokus på konverteringer til å jobbe med merkevarebygging. Men med en god utdannelse i bunn, og relevant arbeidserfaring, har han lykkes med å nå en målgruppe som ikke alltid er så enkel å nå. Det siste året har de hatt dobling i antall visninger og rekkevidde på innholdet sitt på Instagram, sammenlignet med året før.

Når politikken engasjerer

Tanken bak satsingen er at det skal være interessant for folk som i utgangspunktet ikke er så veldig interessert i politikk. Fellesnevneren for innholdet deres er at det genererer engasjement.

 – Vi vet at interessen for politikk er ganske høy blant unge, men at det er vanskelig å engasjere dem i politiske debatter i sosiale medier. Utgangspunktet for satsingen på Instagram var å nå ut til en yngre målgruppe. Tilnærmingen vår var «Hvis Høyre var en person, hvordan ville vedkommende vært?». Dette betyr blant annet at Høyre ikke skal bryte opp feeden din, og innholdet skal blende inn med annet innhold.

Selvironisk politikk

Feeden til Høyre er fylt med memes, som er en visuell form for kommunikasjon som spiller på humor. Instagram har blitt en stadig viktigere kanal for Høyre, og selv om det kan virke enkelt å lage kort og morsomt innhold, så er det faktisk både tidkrevende og vanskelig. De tilpasser likevel innholdet til de ulike kanalene, slik at de treffer de mindsettene folk har når de oppsøker de forskjellige kanalene.

 – I Instagram feeden deler vi memes for å la folk bli kjent med politikerne våre på en selvironisk måte. Som Norges største politiske parti er det viktig å kommunisere forståelig, men ikke forenkler politikken for mye. Politikk kan være komplisert, men ved å forenkle for mye kan debatter rundt viktige temaer fort bli noe polariserende. Høyre ønsker ikke å fremstå populistisk, og derfor jobber vi mye med å balansere budskapene våre.

Læring på flere plan

Nå som Instagram ruller og går, har Christian andre daglige arbeidsoppgaver. Han jobber med den helhetlige digitale riggen til partiet, enten det er nytt CRM-system, publiseringssystem for nettsidene, løsning for betaling av medlemskap, konvertering av medlemmer via markedsføring eller i hvilke digitale kanaler de skal annonsere i. Stillingen som digital rådgiver har gitt han læring og kompetanse langt utover markedsføringsfaget.

 – Jeg trodde jeg kunne en hel del om politikk før jeg begynte i Høyre, men der tok jeg ganske feil. Ved siden av å ha lært veldig mye om hvordan politikken henger sammen og fungerer, har jeg også tilegnet meg mye god erfaring innen organisasjonsarbeid, konseptutvikling, strategi og markedsføring.  

Markedsføringsledelse