-

Hva kan jeg bli?

Veien til sikker jobb i kulturbransjen

Ordet nettverksbygging gir mange tilløp til panikk, men det er like fullt sant at det funker. Det handler rett og slett om å bli kjent med folka du jobber med, og de folka de kjenner igjen.

Trine Ruud Grønningen

Stilling: Kommunikasjonsrådgiver

Arbeidsgiver: Kulturtanken

Bachelor i Creative Industries Management

Trine Ruud Grønningen ble skikkelig gira da stillingen som kommunikasjonsrådgiver i Kulturtanken dukket opp – en statlig fagetat som jobber med å formidle kunst og kultur til skolebarn. Hun satte rett og slett alle kluter til, for den jobben skulle hun ha. Målrettet innsats og brennende engasjement ga resultater. Og de grepene hun tok både underveis i, og etter bachelorstudiene i Creative Industries Management fra BI, var det som skulle til for å sikre seg jobb i Kulturtanken

- Først og fremst tror jeg interessen for det du skal jobbe med må være ekte for at du både skal gjøre det bra og ha det bra. Med interessen kommer viljen, og kanskje også en åpenhet for en variert arbeidshverdag med de utfordringene som kan dukke opp.

Internship åpner dører

På BI hadde Trine internship hos Den Norske Filmfestivalen. De fleste festivaler opererer med engasjementstillinger som varer i noen måneder før og etter festivalen, og Trine var tilbake hos DNF som informasjonsansvarlig etter innlevering av bacheloroppgaven. Året etter fikk hun tilbud om å komme tilbake igjen, denne gangen som assisterende programsjef.

- Det er mange engasjementstillinger i kulturbransjen, og derfor er det relevant å bli kjent med folk i bransjen. Jeg fikk muligheten til å jobbe flere år hos DNF fordi festival-teamet kjente meg, og fordi jeg gjorde mitt beste da jeg var der. Ettersom mange i filmbransjen kjenner hverandre, var det lett å anbefale meg videre.

Gikk “all in”

Etter å ha blitt tipset av en venn, gikk veien videre til Medieoperatøren hvor hun bidro produsentene med promotering av diverse prosjekter. Men da stillingen som kommunikasjonsrådgiver i Kulturtanken plutselig dukket opp, så hun sin mulighet til å jobbe med noe hun brenner for: At barn og ungdom i hele landet får kunst- og kulturopplevelser, uansett hvem de er. Hun ga jernet i både søknaden og intervjuforberedelsene. 

– Før annengangsintervjuet låste jeg meg inn i leiligheten til noen venner som var på ferie i et par dager for å løse den oppgaven jeg hadde fått. Jeg opplevde at både tidligere erfaring og innsatsen jeg gjorde før det siste intervjuet gjorde et godt inntrykk.

Bli kjent med ildsjelen

Trine synes jobben sin er meningsfull, og at kunst og kultur både bidrar til både arbeidsplasser og kulturelle opplevelser, og for mange er det en måte å forstå og takle verden på. Kulturbransjen er fylt av ildsjeler som tror på noe, som har gode ideer og som bidrar til å utvikle samfunnet.

- Vær nysgjerrig, bli med på sosiale og kulturelle arrangementer, ha det gøy og møt folk. Kulturbransjen i Norge er på en måte både stor og overraskende liten. Det gjør det lettere å komme i kontakt med viktige mennesker i den bransjedelen du vil inn i, og det er en fordel at folk vet hvem du er og hva du kan bidra med.

Creative Industries Management