Hva kan jeg bli?

Kunsten å være målbevisst

Mathilde Johnsen visste nøyaktig hva hun ville med studiene: å nå målet om å jobbe i Astrup Fearnley Museet med markedsføring.

Mathilde Johnsen

Stilling: Head of marketing

Arbeidsgiver: Astrup Fearnley Museet

Bachelor i Creative Industries Management

Det er kanskje ikke så rart at Mathilde Johnsen nå er ansatt som Head of marketing ved Astrup Fearnley Museet. Hun har alltid vært interessert i samtidskunst og tilbragt mye tid på museer i oppveksten.

Foreldrene hennes var flinke til å ta henne med på kulturelle opplevelser, og allerede da hun var 16 bestemte hun seg for at det var i denne retningen hun ville gå. Derfor involverte hun seg i ungdomskunstklubben ved Astrup Fearnley. Den gangen lå museet i Kvadraturen i Oslo, før det fikk sitt nye hjem på Tjuvholmen.

– I denne klubben fikk vi endelig fordype oss i et felt som skolene ikke er så opptatte av, og som heller ikke er en vanlig interesse blant ungdommer. Her fikk vi møte fagfolk og kunstnere, og vi fikk besøke atelierer og ha workshops. Vi fikk mange muligheter som til og med var gratis. Da fikk jeg om mulig et enda bedre inntrykk av Astrup Fearnley Museet og bestemte meg for at det var akkurat her jeg ville jobbe.

Hun forklarer at institusjonen skal ha mye av æren for at hun i så ung alder fikk innblikk i så mye innen en bransje som kan være ganske lukket for folk flest.

– Da jeg var 19 år, startet jeg på studiet kultur og ledelse på BI. Jeg har brukt en del tid på å finne ut hvilken del av en kunstvirksomhet jeg ville jobbe i. Jeg kunne for eksempel ha siktet meg inn mot en kunstfaglig avdeling og gått på et universitet og lært kunsthistorie. Men jeg har alltid vært interessert i den administrative og økonomiske siden av virksomheter. Det var derfor bra for meg å kunne kombinere fag på BI som tok opp både administrasjon, marked og økonomi sammen med kulturfag. Det var en spennende kombinasjon som ikke så mange andre hadde fra før da jeg studerte.

Studiet fikk hun anbefalt fra studenter som allerede gikk der, og fra kunstnere som hun kjente. Det viste seg å være et smart trekk. Målet hennes om å jobbe i Astrup Fearnley nådde hun samme året som hun graduerte, og tre år senere var hun markedssjef.

– Arbeidsdagen min er veldig variert, det er høyt tempo her med få ansatte. Jeg passer på at aktiviteter innen kommunikasjon og markedsføring i avdelingen er i tråd med de målene organisasjonen har. Jeg kjøper inn annonser, arbeider med planer og har daglig kontakt med designere, redaktør og ansvarlig for sosiale medier, noe som er interne ressurser vi har. Vi passer på at alt arbeid samsvarer med vår merkevare.

Mathilde har også blant annet ansvar for sponsorene til museet og de kommersielle inntektene, noe som er et mer langsiktig arbeid, samtidig som hun må svare på pressehenvendelser. I løpet av en arbeidsdag kan hun derfor ha samtaler med mange ulike mennesker og må tilpasse kommunikasjonen med alle hun møter.

– Kort sagt jobber jeg mye med mennesker, med mål om å skape gode opplevelser for publikum.