Kursets omfang er 200 timer og går over to semestre. Deltakerne er forventet å jobbe i kursteam både på og mellom samlinger. Deltakerne er også forventet å bruke egen undervisning og eget kurs for å omsette teori til praksis. Kurset er kun åpent for påmelding fra BIs ansatte, og mer informasjon om dette ligger på intra.bi.no.
Gjennomføring
- Før første samling: hjemmeoppgaver
- Første samling: to dager oppstartssamling
- Etter første samling: innlevering av oppgave 1, hverandrevurdering av oppgave 1
- Andre samling: en dags samling
- Etter andre samling: innlevering av oppgave 2 og forbedret oppgave 1 med refleksjon over tilbakemeldinger
- Tredje samling: en dags samling
- Fjerde samling: en dags samling
- Femte samling: en dags samling
- Mellom samlinger: kollegaveiledning, selvstudier og arbeid i kursteam.
- Mappen leveres på slutten av kurset og består av 5 oppgaver.
Innhold - fokus på det du trenger å kunne for å undervise på BI
- Samstemt undervisning
- Planlegging av undervisning
- Læringsaktiviteter
- Tilbakemelding
- Kollegaveiledning
- Jobbe i kursteam
- Vurdering og vurderingsformer
- Veiledning
Arbeidsformer
- Fysiske samlinger
- Oppgaver underveis hvor man bruker eget kurs og egen undervisning
- På slutten av kurset har man derfor fått anledning til å redesigne hele kurset
- Ta i bruk verktøy, både digitale og ikke-digitale
- Utstrakt bruk av eksempler fra BI, hvor vi bruker pedagogisk teori til å forstå eksemplene
- Bruk av Læringssenterets tjenester til å løse oppgaver mellom samlinger
Mappen
Mappen består av innledning, fem oppgaver og en konklusjon. Oppgave 1 handler om samstemt undervisning og aktiv læring. I oppgave 2 må man ut å snakke med studentene. I oppgave 3 reflekterer man over kollegaveiledningsprosessen. Oppgave 4 har fokus på kvalitet i høyere utdanning. I oppgave 5 kan man velge mellom å skrive om formativ vurdeiring, summativ vurdering eller lage sin egen oppgave. I konklusjonen må man reflektere over sin egen læringsreise gjennom kurset.