-
Nyhetsbrev

Modigere enn andre

Plan Norge satte nylig innsamlingsrekord for å hjelpe millioner av jenter ut av barneekteskap. Det hadde de neppe klart uten de skarpeste marketing-hodene.

– Vi er opptatt av at vi er et marketingmiljø, uavhengig om vi jobber med bistand eller ikke. Forskjellen er at vi har mindre penger. Derfor må vi jobbe hardere!

Linda Haltbrekken er Director of Fundraising and Communications i Plan Norge, som nylig satte ny rekord med 243 millioner kroner innsamlede midler i løpet av en kveld under NRKs tv-aksjon. Linda tok master i internasjonal business på BI i 2007, og er nå leder for avdelingen Fundraising and Communications i bistandsorganisasjonen.

– Vi har alltid vært opptatt av at vi skal utfordre på innhold. Vi mener vi er tøffere, modigere og mer frempå enn mange organisasjoner. Vi får til ganske mye bra hvis vi tenker litt smart. 

Plan samler inn penger i 20 land, men Norge skiller seg ut:

– 82 prosent av de som gir penger til oss, er private givere. Av en befolkning på 5,3 millioner har over 130 000 nordmenn fadderbarn gjennom Plan! Det er helt unikt i forhold til andre land, der det gjerne er store stiftelser, bedrifter og større givere som gir større andel av støtten.

Plan Norge jobber med barn og unge jenters rettigheter og ble etablert i Norge i 1996, som en del av Plan International. De siste årene har organisasjonen vært gjennom en omorganisering for å bygge spisskompetanse internt. 

– Det er det som kreves, fordi både markedet og nyhetsbildet beveger seg så fort og man må hele tiden være på. Derfor er det viktig for oss å bygge opp egne spesialister i vår egen organisasjon. 

Plan har et kommunikasjonsteam som håndterer presse, politisk påvirkning og daglig drift av sosiale medier. Webteamet har webredaktører som kontinuerlig optimaliserer på nett. Ungdomsteamet jobber med påvirkning mot unge, performanceteamet er spesialister på digital markedsføring og i content-teamet finnes tidligere journalister, illustratører og andre kreative folk.

– Det tar tid å rekruttere nye faddere og givere. Vi jobber innsiktsbasert med å engasjere ulike målgrupper i de digitale kanalene våre; Instagram, Snapchat, Facebook, TikTok, Twitter og LinkedIn.

Hovedmålgruppen er småbarnsmødre og kvinner fra 25-35 år, forteller Linda. Det er selvsagt ikke tilfeldig valgt:

– Innsikten vi henter fra våre egne tall viser at potensialet for å ville bli fadder er størst blant de som er etablerte og har barn selv, og at disse i større grad relaterer seg til de historiene vi forteller.

Plan var tidlig ute med nye innsamlingskonsepter: De har laget dokumentarer som følger unge mennesker som får kjenne konsekvensene av barneekteskap på kroppen, artistgallaer og julsendinger. Alt for å sette fokus på jenters rettigheter. Kjernen i markedsføringen er innholdsproduksjon og historiefortelling.

– Veldig mye av jobben med innsamling handler om å gjøre komplekse temaer enkle å forstå. Vi fokuserer på å fortelle ekte historier med nærhet og nerve. Det må oppleves relevant! 

Statlig støtte er også viktig for Plan, som mottar midler fra blant annet Norad. De er aktive i debatten om bistand og utvikling for å styrke jenters rettigheter i dialogen med politiske aktører og myndigheter, og vil gjerne samarbeide enda tettere med næringslivet for å finne nye og enda smartere måter å jobbe på.

I høst mobiliserte Plan hele landet for å bekjempe barneekteskap. Årets tv-aksjon – «Barn, ikke brud» – satte innsamlingsrekord med 243 millioner kroner ved dagens slutt.

– Det betyr veldig mye for oss at vi fikk tv-aksjonen i år. Tv-aksjonen har høy troverdighet og er en fantastisk institusjon. Dette gir oss mulighet til å øke vår aktivitet og nå ut til tre millioner mennesker i kampen mot barneekteskap i fem land; Mali, Niger, Malawi, Bangladesh og Nepal.

Den nasjonale tv-aksjonen har blitt arrangert av NRK siden 1974. Hvert år melder rundt 100 000 bøssebærere seg for gå fra hus til hus. 

– Tv-aksjonen er unik for Norge. Én gang i året gir nesten alle nordmenn penger til et godt formål. Det er noe som kjennetegner Norge som fundraisingmarked. Vi er ikke så mange mennesker i Norge. Men alle gir litt. 

Hvert år gir 7000 bedrifter penger til TV-aksjonen gjennom lokale dugnader, der de samles for å ringe rundt til eget nettverk og samle inn penger. Linda Haltbrekken var på plass for dugnaden i Oslo i oktober.